ABO Wind Oy:n Laitilaan ja Mynämäelle suunnitellun Kolsa-Juvansuo tuulivoimahankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu - Hanke on toteuttamiskelpoinen
YVA-menettelyssä on tarkasteltu kahta toteuttamisvaihtoehtoa hankesuunnitelman mukaisesti (vaihtoehdot VE1 ja VE2). Lisäksi tarkastelussa on ollut mukana vaihtoehto 0 (VE0), jossa hanketta ei toteuteta.
Vaihtoehto 0 (VE0): Hanketta ei toteuteta.
Vaihtoehto 1 (VE1): Toteutetaan 12 voimalan hanke. Vaihtoehdossa tarkastellut rakennettavat voimalat ovat tyypiltään GE 5.5-158 -voimaloita, joiden äänitehotasot ovat 106 dB(A).
Vaihtoehto 2 (VE2): Toteutetaan 11 voimalan hanke (voimala nro 8 hankealueen pohjoisosassa Laitilan puolella jää pois). Vaihtoehdossa tarkastellut rakennettavat voimalat ovat tyypiltään GE 6.0-164 -voimaloita, joiden äänitehotasot ovat 107 dB(A).
Tuulivoimapuiston sisäinen sähkönsiirto toteutetaan maakaapeleilla, jotka rakennetaan ensisijaisesti teiden yhteyteen kaapeliojiin. Myös tuulivoimapuiston sähkönsiirto tuulivoimalaitoksilta sähköasemalle toteutetaan maakaapeleilla. Sähköliityntää suunnitellaan hankealueesta lounaaseen sijaitsevaan 110 kV verkkoon. Vaihtoehtoisia sähkönsiirtoreittejä on kaksi, läntinen ja itäinen reitti.
Ympäristövaikutuksia syntyy erityisesti lähialueen asukkaiden elinoloihin ja viihtyvyyteen, maisemaan, luontoympäristöön sekä ilmastoon
Yhteysviranomainen katsoo perustellussa päätelmässä, että Kolsa-Juvansuon tuulihankkeen merkittävimpiä ympäristövaikutuksia ovat vaikutukset väestöön, elinoloihin ja viihtyvyyteen, maankäyttöön ja maisemaan, luontoympäristöön, luonnonvarojen käyttöön sekä ilmastoon. Hankkeen pitkäikäisyys sekä monien vaikutusten pysyvyys korostavat vaikutusten merkittävyyttä. Näiden vaikutusten rajoittamiseen, hallintaan ja seurantaan tulee kiinnittää erityistä huomiota hankkeen jatkosuunnittelussa ja lupamenettelyissä.
Hankkeen merkittävimmät positiiviset vaikutukset kohdistuvat ilmastoon. Kolsa-Juvansuon tuulivoimapuisto kasvattaa osaltaan uusiutuvan energian osuutta sähköntuotannosta ja edesauttaa ilmastotavoitteisiin pääsemistä. Tuulienergialla myös korvataan uusiutumattomia energialähteitä, mikä osaltaan vähentää luonnonvarojen käyttöä.
Tehtyjen arviointien perusteella hankkeesta ei ennakolta arvioiden aiheudu sellaisia todennäköisesti merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia, jotka olisivat esteenä hankkeen jatkosuunnittelulle ja tarvittavien viranomaislupien hakemiselle. Vaihtoehdossa VE2 ympäristövaikutukset jäävät kokonaisuutena vähäisemmiksi, koska voimaloita rakennetaan yksi vähemmän. Sähkönsiirron reittivaihtoehtojen välillä on vähäistä eroa luontovaikutusten osalta, koska läntinen reitti sivuaa Natura -aluetta. Ympäristövaikutuksia ei aiheudu toteutusvaihtoehdossa 0, koska hanketta ei toteuteta.
Yhteysviranomainen kuitenkin toteaa, että arviointiselostuksessa esitetyt arviot hankkeen ympäristövaikutuksista ovat monelta osin riippuvaisia selostuksessa esitettyjen, lieventävien ympäristötoimenpiteiden toteuttamisesta ja ympäristönäkökohtien riittävästä huomioimisesta tuulivoimaloiden rakentamisessa ja sijoittelussa. Perustellussa päätelmässä esitettävät lisätäydennystarpeet ja muut huomiot tuleekin ottaa huomioon hankealueen yleiskaavan laadinnassa ja voimaloiden rakennuslupamenettelyssä.
Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä arviointiselostus ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa: ymparisto.fi/kolsajuvansuontuulivoimapuistoYVA
Lisätietoja:
ylitarkastaja Erika Liesegang, puh. 0295 023 051
erika.liesegang@ely-keskus.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 284.7.2025 13:37:05 EEST | Tiedote
Viikolla 28 Varsinais-Suomen päällystyöt jatkuvat Salossa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla ja Karvialla. Erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Liedossa parannetaan risteysaluetta ja uusitaan suuri rumpu Liedon asemankulmalla maantiellä 2224.7.2025 11:30:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa viikolla 28 risteysalueen parantamistyöt Liedossa asemankulmalla kohdassa, jossa Vanha Tampereentie (Mt 222), Tammentaantie (Mt 2224) ja Vintalantie (Mt 12283) risteävät. Lisäksi kohdalla uusitaan rumpu. Työt alkavat rummun uusimisella, rummun uusimisen ajaksi liikenne ohjataan kiertotielle 7.-12.7.2025 väliseksi ajaksi.
Okran ulkopuolella Oripään lentokenttä täyttyy lentoharrastajista4.7.2025 09:48:16 EEST | Tiedote
Okra maatalousnäyttely on auki Oripään lentokentällä 2.–5. heinäkuuta. Nyt kentällä on kymmeniä tuhansia messuvieraita, mutta muun ajan vuodesta siellä keskitytään lentämään, liitämään ja rakentamaan lennokkeja.
Lounais-Suomessa ajankohtaan nähden vähän sinilevää (Varsinais-Suomi, Satakunta)3.7.2025 11:23:39 EEST | Tiedote
Sinileviä esiintyy Lounais-Suomessa heinäkuun alussa tavanomaista vähemmän. Vähäisesti sinilevää on havaittu kuluvalla viikolla ainoastaan neljällä vakioseurantapaikalla. Sään on ennustettu jatkuvan ajoittain tuulisena ja sateisena, mikä hillitsee yhtenäisten sinilevälauttojen muodostumista.
Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme