Addiktiot voivat koskettaa meitä kaikkia

Addiktiot voivat koskettaa meitä kaikkia. A-klinikkasäätiön A niin kuin addiktio -kampanja rohkaisee haitallisten päihde- ja riippuvuusongelmien kanssa kamppailevia ihmisiä ja heidän läheisiään hakemaan apua ilman addiktioihin liitettyä häpeäleimaa.

A niin kuin addiktio -kampanja rohkaisee hakemaan apua päihde- ja riippuvuusongelmiin ilman niihin liitettyä häpeäleimaa.

Addiktiot ovat aikamme elämänilmiö. Addiktiivisuutta tunnistetaan lukuisten erilaisten aineiden ja käyttäytymismuotojen yhteydessä. Esimerkiksi alkoholi, huumausaineet, dopingaineet, rahapelaaminen, digipelaaminen, seksi tai vaikkapa tietynlaisen kehon tavoittelu voivat addiktoida.

”Kun ymmärrämme, että riippuvuudet vaikuttavat meissä samojen kehityskulkujen kautta, oivallamme myös, että addiktiot voivat tulla osaksi ihmisen elämää monella eri tavalla”, sanoo A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja Hannu Jouhki.

Riippuvuuksilla on samanlaiset syntymekanismit

Tänä vuonna julkaistu valtioneuvoston päihde- ja riippuvuusstrategia antaa yhteisiä suuntaviivoja päihde- ja riippuvuusongelmien ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi vuoteen 2030 saakka. Strategiassa todetaan, että riippuvuuksilla on samanlaiset syntymekanismit, ne esiintyvät usein samanaikaisesti ja kasautuvat herkästi samoille henkilöille.

”On erittäin tärkeää, että päihteet ja riippuvuudet tunnistetaan omaksi alueekseen, jolla ihmisten elämää pystytään parantamaan asiantuntevilla toimilla”, Jouhki painottaa.

Vuonna 1955 perustettu A-klinikkasäätiö tunnetaan työstään addiktioiden parissa. Autamme niin erilaisten riippuvuuksien kanssa kamppailevia kuin heidän läheisiään. Palvelut ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Säätiö tekee aktiivisesti myös addiktiotutkimusta.

Kampanjavideota kuljettaa kertosäe Juice Leskisen vuonna 1985 levyttämästä kappaleesta Aamu alkaa A:lla. Laulaja Netta Laurenne on tehnyt kertosäkeestä uuden version kampanjaan.

Tutustu kampanjaan täällä.

Kysy lisää!
Addiktiot aikamme elämänilmiönä. Toimitusjohtaja Hannu Jouhki, 040 6690 519, hannu.jouhki(at)a-klinikka.fi.
Addiktioihin liittyvät säätiön asiantuntijoiden haastattelut. Viestintäpäällikkö Minna Hietakangas, 050 4727 846, minna.hietakangas(at)a-klinikka.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.A niin kuin addiktio -kampanjavideo

A-klinikkasäätiö on vuonna 1955 perustettu voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen päihdealan järjestö. Ehkäisemme ja vähennämme päihde- ja riippuvuushaittoja tuottamalla tietoa ja tarpeenmukaisia palveluja. Arvomme ovat ihmisarvon kunnioittaminen, luottamuksellisuus, suvaitsevaisuus ja vastuullisuus. A-klinikkakonserniin kuuluu säätiön omistama A-klinikka Oy, joka tuottaa päihde- ja mielenterveyspalveluja.

A-klinikkasäätiön hallitusohjelmatavoitteissa korostuvat elämää ylläpitävä työ ja turvallinen arki27.6.2022 08:41:09 EEST | Tiedote

A-klinikkasäätiön tavoitteet hallitusohjelmaan 2023–2027 kiteytyvät neljään tukijalkaan: huumeita koskeva sääntely, alkoholipolitiikka, rahapelilainsäädäntö sekä muihin addiktioihin ja riippuvuuskäyttäytymisen muotoihin liittyvät toimenpiteet. Tavoitteet perustuvat A-klinikkasäätiön perustehtävään, joka on ehkäistä ja vähentää päihde- ja mielenterveyshaittoja.

Korona-aikana huolta herätti etenkin nuorten tilanne – A-klinikkasäätiön asiantuntijakeskustelu addiktioista sai Suomen dialogiteko 2021 -tunnustuksen 11.5.2022 08:56:46 EEST | Tiedote

A-klinikkasäätiön järjestämässä Erätauko-keskustelussa eri addiktioiden asiantuntijat vaihtoivat mielipiteitä addiktioiden näkymisestä korona-aikana ja kuinka pandemia-aika on niihin vaikuttanut. Keskustelussa pohdittiin myös addiktioiden rajoja: milloin tavanomaisesta toiminnasta ja käyttäytymisestä tulee addiktio?