Adel Abidins utställning behandlar vår historias smärtpunkter

På Konstmuseet Ateneum kan man den 14.3–22.4.2018 se nutidskonstnären Adel Abidins (f. 1973, Bagdad, Irak) utställning History Wipes. Utställningen visar upp videoinstallationer och skulpturer av den internationellt erkände Abidin, av vilka en del är nya och en del har kommit till under de senaste åren. Verken behandlar vår historias smärtpunkter och hur det är att vara människa i en värld som förändras mot en allt större osäkerhet.

Adel Abidin: Arkiv (2018). Bild: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.

”Människans tillvaro har bara två scener: det förflutna och det kommande. Vi har vant oss vid att lita på den skrivna historien – men hur kan vi vara säkra på att vi vet hela sanningen om historien? Och vad skulle hända om alla de krig vi har förorsakat, och alla de människor vi har dödat skulle försvinna ur vårt medvetande? Den här hypotesen utforskar jag i min utställning”, berättar Adel Abidin.

”Ateneum är en av vårt lands mest centrala minnesorganisationer, och det har format vår bild av finländskheten och vår gemensamma historia ända sedan år 1888. Frågor som hänför sig till identitet och minne är centrala också i Adel Abidins konst”, berättar museichef Susanna Pettersson beträffande principerna för visandet av utställningen.

History Wipes utmanar oss till att se vad som händer runt omkring oss just nu – och vad som har hänt under de senaste decennierna och seklerna. Utställningen behandlar otrevliga saker som vi gärna vill stänga ute från vårt medvetande. Som motiv finns till exempel etnisk utrensning, krig, flyktingskap och den manipulation som utövas av maktapparaterna. Konstnären intresserar sig för vad som suddas bort från det synliga: vad man strävar efter att gömma undan och vad man tiger om.

Sammanlagt 11 verk finns framme på olika ställen i museet, i huvudtrappuppgången och i andra och tredje våningens utställningssalar. Många av utställningens nyaste verk har fötts i växelverkan med museets arkitektur.

Utställningen som producerats av Ateneum har kuraterats av Konstmuseet Ateneums chef, FD Susanna Pettersson och intendent Sointu Fritze. Samtidigt med Abidins utställning visas på utställningen Historier inom finsk konst ett urval av Henry Ericssons (1898–1933) verk som avbildar det finländska inbördeskriget, och som har kuraterats av specialforskare Erkki Anttonen.

I samband med utställningen publiceras boken Adel Abidin – History Wipes, som är skriven av Susanna Pettersson. Boken som ges ut av Förlagsaktiebolaget Parvs presenterar Abidins nya och äldre verk.

Adel Abidin bor och arbetar både i Helsingfors och Amman, Jordanien. Abidins arbetssätt präglas av ett starkt samhälleligt etos. Han behandlar i sin konst svåra motiv, ofta med en lätt humor och med sarkasm. Trots det är verken djupa, allvarliga och rentav dystra.

Evenemang i samband med utställningen

Ons 21.3 kl. 18–19.30 ATENEUM LIVE – TALK SHOW
Ateneum Bistro. Levande möten under ledning av Baba Lybeck en gång i månaden: ord, nyanser och tankar, gråt och skratt samt djärva debatter. Motivet hänför sig till Adel Abidins utställning. Fritt inträde.

Ons 28.3 kl. 10–20 KONST ÅT OSS! GRATISDAG FÖR UNGA OCH STUDERANDE
Fritt inträde med studiekortet och för personer under 25 år. Adel Abidin presenterar sin utställning på engelska kl. 16. Dessutom pins-verkstaden Göra tanken synlig på Ateneums innergård kl. 15–18.

Ons 28.3 kl. 18.00–19.30 PANELDISKUSSIONEN HISTORY WIPES?
Ateneum-salen. Paneldiskussion om identitet, makt och kultur. Om utställningen diskuterar konstnären Adel Abidin, Ateneums museichef Susanna Pettersson, Sitras prognostiseringsexpert Mikko Dufva och unga från Helsingfors bildkonstgymnasium. På finska och engelska.

ÖPPNA GUIDNINGAR I UTSTÄLLNINGEN
På finska torsdagar kl 18 och söndagar kl 13 | På svenska söndagen 1.4 kl 14 | På engelska sö 8.4 och sö 22.4 kl 12 | På ryska sö 8.4 kl 14

Öppettider
Ti, fre kl. 11–18 | Ons, to kl. 10–20 | Lö, sö kl. 10–17 | Måndagar stängt

Inträdesavgifter
Normal inträdesavgift 15 € / Nedsatt inträdesavgift 13 € / Under 18 år gratis / Med S-förmånskort 14 €.

@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat

Adel Abidin: Arkiv (2018). Bild: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.
Adel Abidin. Bild: Martin Jäger.
Adel Abidin: Vi kom för att döda din far (2018). Bild: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.

Ateneums huvudsponsorer är Helsingin Sanomat, HOK-Elanto och KPMG. Centralen för främjande av audiovisuell kultur AVEK och Qatar Museums (QM) har stött förverkligandet av konstverket Utrensning

Konstmuseet Ateneum är landets mest bemärkta konstmuseum i vars konstsamlingar det finns verk alltifrån 1800-talet till modern tid. Konstmuseet Ateneum hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. www.nationalgalleriet.fi

The Ateneum exhibition The Modern Woman to travel to Japan7.1.2019 14:04Tiedote

Produced by the Ateneum Art Museum, the exhibition The Modern Woman will be presented at the National Museum of Western Art in Tokyo, Japan, from 17 June to 23 September 2019. The exhibition will celebrate one hundred years of diplomatic relations between Finland and Japan. In addition to works by Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Sigrid Schauman and Elga Sesemann, the exhibition in Japan will include pieces by Maria Wiik, Sigrid af Forselles and Hilda Flodin.

František Kupka’s major international exhibition at the Ateneum starting in February31.10.2018 09:02Tiedote

From 22 February to 19 May 2019, the Ateneum Art Museum will present an exhibition of works by František Kupka (1871–1957), the Czech pioneer of abstract art. Kupka’s art has been described as “modern poetry of colour”. This major international exhibition will feature Kupka’s most important works from, for example, Centre Pompidou, The Guggenheim in New York, and the National Gallery in Prague.