Adel Abidins utställning behandlar vår historias smärtpunkter

På Konstmuseet Ateneum kan man den 14.3–22.4.2018 se nutidskonstnären Adel Abidins (f. 1973, Bagdad, Irak) utställning History Wipes. Utställningen visar upp videoinstallationer och skulpturer av den internationellt erkände Abidin, av vilka en del är nya och en del har kommit till under de senaste åren. Verken behandlar vår historias smärtpunkter och hur det är att vara människa i en värld som förändras mot en allt större osäkerhet.

Adel Abidin: Arkiv (2018). Bild: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.

”Människans tillvaro har bara två scener: det förflutna och det kommande. Vi har vant oss vid att lita på den skrivna historien – men hur kan vi vara säkra på att vi vet hela sanningen om historien? Och vad skulle hända om alla de krig vi har förorsakat, och alla de människor vi har dödat skulle försvinna ur vårt medvetande? Den här hypotesen utforskar jag i min utställning”, berättar Adel Abidin.

”Ateneum är en av vårt lands mest centrala minnesorganisationer, och det har format vår bild av finländskheten och vår gemensamma historia ända sedan år 1888. Frågor som hänför sig till identitet och minne är centrala också i Adel Abidins konst”, berättar museichef Susanna Pettersson beträffande principerna för visandet av utställningen.

History Wipes utmanar oss till att se vad som händer runt omkring oss just nu – och vad som har hänt under de senaste decennierna och seklerna. Utställningen behandlar otrevliga saker som vi gärna vill stänga ute från vårt medvetande. Som motiv finns till exempel etnisk utrensning, krig, flyktingskap och den manipulation som utövas av maktapparaterna. Konstnären intresserar sig för vad som suddas bort från det synliga: vad man strävar efter att gömma undan och vad man tiger om.

Sammanlagt 11 verk finns framme på olika ställen i museet, i huvudtrappuppgången och i andra och tredje våningens utställningssalar. Många av utställningens nyaste verk har fötts i växelverkan med museets arkitektur.

Utställningen som producerats av Ateneum har kuraterats av Konstmuseet Ateneums chef, FD Susanna Pettersson och intendent Sointu Fritze. Samtidigt med Abidins utställning visas på utställningen Historier inom finsk konst ett urval av Henry Ericssons (1898–1933) verk som avbildar det finländska inbördeskriget, och som har kuraterats av specialforskare Erkki Anttonen.

I samband med utställningen publiceras boken Adel Abidin – History Wipes, som är skriven av Susanna Pettersson. Boken som ges ut av Förlagsaktiebolaget Parvs presenterar Abidins nya och äldre verk.

Adel Abidin bor och arbetar både i Helsingfors och Amman, Jordanien. Abidins arbetssätt präglas av ett starkt samhälleligt etos. Han behandlar i sin konst svåra motiv, ofta med en lätt humor och med sarkasm. Trots det är verken djupa, allvarliga och rentav dystra.

Evenemang i samband med utställningen

Ons 21.3 kl. 18–19.30 ATENEUM LIVE – TALK SHOW
Ateneum Bistro. Levande möten under ledning av Baba Lybeck en gång i månaden: ord, nyanser och tankar, gråt och skratt samt djärva debatter. Motivet hänför sig till Adel Abidins utställning. Fritt inträde.

Ons 28.3 kl. 10–20 KONST ÅT OSS! GRATISDAG FÖR UNGA OCH STUDERANDE
Fritt inträde med studiekortet och för personer under 25 år. Adel Abidin presenterar sin utställning på engelska kl. 16. Dessutom pins-verkstaden Göra tanken synlig på Ateneums innergård kl. 15–18.

Ons 28.3 kl. 18.00–19.30 PANELDISKUSSIONEN HISTORY WIPES?
Ateneum-salen. Paneldiskussion om identitet, makt och kultur. Om utställningen diskuterar konstnären Adel Abidin, Ateneums museichef Susanna Pettersson, Sitras prognostiseringsexpert Mikko Dufva och unga från Helsingfors bildkonstgymnasium. På finska och engelska.

ÖPPNA GUIDNINGAR I UTSTÄLLNINGEN
På finska torsdagar kl 18 och söndagar kl 13 | På svenska söndagen 1.4 kl 14 | På engelska sö 8.4 och sö 22.4 kl 12 | På ryska sö 8.4 kl 14

Öppettider
Ti, fre kl. 11–18 | Ons, to kl. 10–20 | Lö, sö kl. 10–17 | Måndagar stängt

Inträdesavgifter
Normal inträdesavgift 15 € / Nedsatt inträdesavgift 13 € / Under 18 år gratis / Med S-förmånskort 14 €.

@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat

Adel Abidin: Arkiv (2018). Bild: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.
Adel Abidin. Bild: Martin Jäger.
Adel Abidin: Vi kom för att döda din far (2018). Bild: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.

Ateneums huvudsponsorer är Helsingin Sanomat, HOK-Elanto och KPMG. Centralen för främjande av audiovisuell kultur AVEK och Qatar Museums (QM) har stött förverkligandet av konstverket Utrensning

Konstmuseet Ateneum är landets mest bemärkta konstmuseum i vars konstsamlingar det finns verk alltifrån 1800-talet till modern tid. Konstmuseet Ateneum hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. www.nationalgalleriet.fi

Paintings by Swiss artist Not Vital invite viewers to look slowly17.10.2018 14:52Tiedote

From 19 October 2018 to 20 January 2019, one of the exhibition galleries at the Ateneum Art Museum will host an exhibition of works by the Swiss artist Not Vital (born 1948). The artist, whose career started in the 1960s, is best known for his sculptures and the architectonic installations he has created around the world. This exhibition presents him in a new light: as a painter. The exhibition features a series of 26 Vital’s most recent paintings.

Schweizaren Not Vitals målningar inbjuder till betraktande utan brådska17.10.2018 14:46Tiedote

I en av salarna på Konstmuseet Ateneum visas 19.10.2018–20.1.2019 verk av den schweiziske konstnären Not Vital (f. 1948). Konstnären, som inledde sin karriär på 1960-talet, är känd särskilt för sina skulpturer och mångfacetterade arkitektoniska installationer som han har skapat världen runt. Denna utställning presenterar honom i ett nytt ljus, som målare. Ateneum ställer ut en serie på 26 av Vitals senaste målningar.

Sveitsiläisen Not Vitalin maalaukset kutsuvat katsomaan hitaasti17.10.2018 14:35Tiedote

Ateneumin taidemuseon yhdessä näyttelysalissa nähdään 19.10.2018–20.1.2019 sveitsiläisen taiteilija Not Vitalin (s. 1948) näyttely. Uransa 1960-luvulla aloittanut taiteilija tunnetaan erityisesti veistoksistaan ja monimuotoisista arkkitehtonisista installaatioistaan, joita hän on toteuttanut ympäri maailmaa. Ateneumin näyttely esittelee hänet uudessa valossa, taidemaalarina. Esillä on 26 teoksen sarja Vitalin viimeaikaisia maalauksia.

The exhibition Urban Encounters to present urban life in 20th-century Finland17.10.2018 11:07Tiedote

The Ateneum Art Museum exhibition Urban Encounters – Finnish Art from the 20th Century will open on 19 October 2018, and will run until 20 January 2019. How did urbanisation influence the Finnish way of life – and how did this show in visual art? How did everyday life change when people had more free time and gender roles were liberated? Urban Encounters tells a fascinating story about 20th-century Finland. The exhibition of approximately 300 works features many rarely shown pieces from the Finnish National Gallery collection.

Urbana möten ger en bild av stadslivet i 1900-talets Finland17.10.2018 11:06Tiedote

Konstmuseet Ateneums utställning Urbana möten – finsk konst från 1900-talet öppnas den 19 oktober 2018 och pågår fram till den 20 januari 2019. Hur inverkade urbaniseringen på finländarnas levnadsvanor – och hur avspeglades den i konsten? Hur förändrades vardagen när man fick mera fritid och könsrollerna luckrades upp? Urbana möten ger en fascinerande bild av 1900-talets Finland. Cirka 300 verk bildar en helhet där en stor mängd sällan visade verk från Finlands Nationalgalleris samlingar ingår.

Kohtaamisia kaupungissa esittelee kaupunkielämää 1900-luvun Suomessa17.10.2018 11:05Tiedote

Ateneumin taidemuseon näyttely Kohtaamisia kaupungissa – suomalaista taidetta 1900-luvulta avautuu 19. lokakuuta 2018 ja on esillä 20. tammikuuta 2019 asti. Kuinka kaupungistuminen vaikutti suomalaisten elämäntapoihin – ja kuinka se näkyi kuvataiteessa? Miten arki muuttui, kun vapaa-ajan määrä lisääntyi ja sukupuoliroolit vapautuivat? Kohtaamisia kaupungissa kertoo kiehtovan tarinan 1900-luvun Suomesta. Noin 300 teoksen kokonaisuudessa on runsaasti harvoin esillä olleita teoksia Kansallisgallerian kokoelmista.