Adoptiolautakunta tiedottaa: Adoptio ei sovellu auttamiseen sotaolosuhteissa Ukrainassa − lapsille apua muilla keinoilla

Valviran yhteydessä toimivan adoptiolautakunnan tietojen mukaan suomalaisilta adoptiotoimijoilta tiedustellaan, voisiko adoptiolla auttaa lapsia Ukrainassa. Adoptiolautakunta kuitenkin katsoo, että nykytilanteessa Ukrainassa ei ole adoptioon tarvittavia lastensuojelun toimivia viranomaisrakenteita, minkä vuoksi lapsen oikeuksien turvaaminen ei ole mahdollista. Adoptioyhteistyö vaatii vakaan hallinnon, toimivan lastensuojelujärjestelmän sekä lapsen oikeuksia suojaavan ja yhteistyöhön sopivan lainsäädännön.

Kuvituskuva

”Kansainvälistä adoptiota tulisi välttää katastrofi- ja poikkeusoloissa, jolloin on erityisen korkea riski, että lapsia joutuu eri syistä eroon vanhemmistaan. Lisäksi on hyvä muistaa, että kansainvälinen adoptio on viimesijainen vaihtoehto lapselle vakaissakin olosuhteissa”, toteaa adoptiolautakunnan puheenjohtaja Irene Pärssinen-Hentula.

”Tällä hetkellä ensisijaista on kaikin keinoin ehkäistä ennalta lasten joutumista eroon vanhemmistaan − oli se sitten Ukrainassa tai pakomatkalla sieltä pois. Suomalaisten luonnollinen halu auttaa olisi tärkeää kanavoida avustusjärjestöjen humanitäärisen avun kautta. Tärkeää on myös tukea Ukrainasta paenneita lapsiperheitä välittömän, arjessa tarvittavan avun saamiseksi.”

”Jos Suomessa asuvan toiveena on adoptoida lapsi, prosessi etenee kotimaan adoption tai suomalaisten adoptiojärjestöjen tarjoamien vakiintuneiden yhteistyömaiden kautta”, sanoo Pärssinen-Hentula.

Adoptiojärjestöjä Suomessa ovat Pelastakaa Lapset ry sekä Interpedia ry.

Kuvituskuva