Adoptioperheet ry kiittää Suomen hallitusta lasten tasa-arvon mahdollistamisesta

Adoptioperheet ry esittää suuren kiitoksen Suomen hallituksen kehysriihen päätökselle nostaa adoptioperheiden perhevapaat yhtäläiseksi ns. normiperheiden kanssa.

Adoptioperheet ry:n pitkäaikaisin vaikuttamiskohde, yhtäläiset perhevapaat saivat tänään siunauksensa hallituksen kehysriihen päätöksellä. Hallituksen kehysriihitiedotteessa kerrotaan:
"Adoptiovanhemman vanhempainrahakausi pidennetään 233 arkipäivään lapsen hoitoonottamisesta lukien. Vanhempainrahaoikeus myönnetään kaikille alle 18-vuotiaan lapsen perheen ulkopuolelta adoptoiville vanhemmille. Adoptiotukea korotetaan lisäksi 0,3 milj. euron vuosittaisella määrärahalisäyksellä.
Monikkoperheen isän isyysrahakautta pidennetään, kun samalla kertaa perheeseen tulee useampi lapsi. Isyysrahakauden kokonaispituus voi olla enintään äitiysrahapäivien lukumäärää vastaavat 105 arkipäivää.
Lapsesta yksin huolehtivalle äidille myönnetään oikeus isyysrahaa vastaaviin vanhempainpäivärahapäiviin.  Myös lapsen yksin adoptoivalle ja lapsestaan yksin huolehtivalle äidille myönnetään sama oikeus."

- Olen äärimmäisen iloinen, että hallitus teki tämän lasten tasa-arvon mahdollistavan päätöksen. Kaikki lapset ovat samanarvoisia ja päätöksen myötä myös adoptiolapsilla on mahdollisuus nauttia vanhempiensa huolenpidosta yhtä kauan kun ns. normiperheiden lapsilla, riemuitsee Adoptioperheet ry:n puheenjohtaja Pauliina Pulkkinen.

Jo keväisen perhevapaiden kokonaisuudistuksen kaatumisen jälkeen useat kansanedustajat ja ministerit kommentoivat, että adoptioperheitä ja monimuotoisia perheitä koskeva epäkohta pitää saada korjattua.

- Haluan omaltakin osaltani esittää suuret kiitokset Suomen hallitukselle, mutta myös kaikille jäsenillemme ja aktiiveillemme. Pitkäaikainen tavoite on nyt toteutumassa ja tämän mahdollisti kaikkien osapuolten yhteistyö. Tämä on upea tunne!, toteaa Adoptioperheet ry:n toiminnanjohtaja Anu Uhtio.

Kehysriihessä päätettiin myös nostaa adoptiotukia Adoptioperheet ry:n toivomalla tavalla. Adoptioperheet haluaa kiittää hallitusta tästä tarpeellisesta korotuksesta, ensimmäisestä sitten vuoden 2009.

Helsingissä 11.4.2018

Pauliina Pulkkinen, hallituksen puheenjohtaja

Anu Uhtio, toiminnanjohtaja

toiminnanjohtaja Anu Uhtio, 050 353 5952
projektityöntekijä Saku Jokisalo, 044 955 2163

Adoptioperheet ry
Lintulahdenkatu 10

Adoptioperheet ry, Adoptivfamiljer rf on vuonna 1997 perustettu kotimaasta ja ulkomailta adoptoineiden, adoptiota harkitsevien, adoptioprosessissa mukana olevien ja adoptoitujen yhdistys, joka pyrkii toiminnallaan tukemaan adoptioprosessin eri vaiheissa olevia perheitä, ottamaan kantaa julkisuudessa käytävään adoptiokeskusteluun ja parantamaan adoptioperheiden yhteiskunnallista asemaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Adoptioperheet ry

Kansainvälisessä adoptiossa on kyse perheeksi tulemisesta10.1.2019 09:02:19 EET | Tiedote

Perussuomalaiset Nuoret vaativat kannanotossaan 9.1.2019, että kansainvälisen adoption tukeminen on lopetettava. Kannanotto perustuu virheellisiin taustaoletuksiin. Kannanotossa väitetään muun muassa, että kansainvälistä adoptiota perustellaan maailman hätää kärsivien auttamisella. Suomessa asia on juuri päinvastoin, eikä altruismia pidetä kestävänä motivaationa adoptiolle, jossa solmitaan lapsi-vanhempi-suhde loppuiäksi.