Aiesopimus: Folkhälsan ottaa vastuun ruotsinkielisistä päiväkodeista Kouvolassa

Garantiföreningen för Svenska Lekskolan -yhdistys ja Folkhälsan ovat solmineet aiesopimuksen siitä, että Folkhälsan syksyllä ottaa vastuun Kouvolassa sijaitsevista Svenska Lekskolan Lekis- sekä Svenska Lekskolan Villekulla -päiväkodeista. Päiväkodit tunnetaan vastaisuudessa nimillä Folkhälsan Lekis ja Folkhälsan Villekulla. Varhaiskasvatustoiminnassa hyödynnetään koko Folkhälsan-konsernin vahva osaaminen, kehitystyö ja laajat lapsiperheiden palvelut. Svenska Lekskolan -yhdistys jatkaa edelleen Kouvolassa omaa toimintaansa tukien aatteellisesti ja taloudellisesti varhaiskasvatustoimintaa sekä edistäen ruotsin kielen asemaa alueella.

– Olemme onnellisia yhteistyön toteutumisesta ja ylpeitä saadessamme tuoda Folkhälsanin palveluja myös kouvolalaisten saavutettaviksi sekä näin ollen parantaa merkittävästi kotikaupunkimme palveluvalikkoa, kertoo Svenska Lekskolanin toimitusjohtaja Jaakko Forsell.

Svenska Lekskolan rf on vuonna 1983 perustettu voittoa tavoittelematon varhaiskasvatuksen yksityinen palveluntuottaja, joka tarjoaa lapsille turvallisen, kiireettömän ja monipuolisen kasvuympäristön, jossa lapsi saa kasvaa, kokea ja oppia omana yksilönään sekä yhtenä ryhmän jäsenenä. Tämä antaa vahvan pohjan lasten varhaiselle kielitaidon vahvistamiselle ja oppimisen tukemiselle päivittäisessä arjessa. Toiminnassa hyödynnetään myös paljon ympäröivää luontoa sekä läheisiä kulttuuripalveluita. Svenska Lekskolanissa annetaan arvoa ja aikaa myös monella tapaa tärkeäksi nähdylle lasten leikille sekä perheiden kohtaamiselle. Svenska Lekskolanin päiväkodeista Kuusankoskella sijaitseva Lekis on 25-paikkainen ja kokonaan ruotsinkielinen, Valkealan Villekulla puolestaan 84-paikkainen ja kielirikasteinen.

– Kielisaarekkeilla sijaitsevat ruotsinkieliset päiväkotimme ovat tärkeä osa toimintaamme. Olemme innoissamme mahdollisuudesta tarjota palveluita vastaisuudessa myös Kuusankoskella ja Valkealassa, ja toivomme voivamme pian toivottaa kouvolalaiset lapset ja heidän huoltajansa tervetulleiksi terveyttä edistäviin päiväkoteihimme, Folkhälsan Välfärdin toimitusjohtaja Gun Eklund sanoo.

Folkhälsan on monipuolinen, moderni, yleishyödyllinen sosiaali- ja terveysalan organisaatio joka auttaa, tukee, kouluttaa, tutkii, hoivaa ja on läsnä jokaisessa elämänvaiheessa. Folkhälsan perustettiin vuonna 1921. Nykyään Folkhälsan työllistää noin 1 300 henkilöä, ja paikallisyhdistyksillä eri puolilla ruotsinkielistä Suomea on lähes 19 000 jäsentä. Folkhälsan vaikuttaa sellaisen yhteiskunnan puolesta, jossa terveys ja elämänlaatu ovat keskipisteessä. Folkhälsan Välfärd Ab on Folkhälsanin palveluntuotannosta vastaava yhtiö, joka tarjoaa päiväkoteja, iltapäiväkerhoja, kesäleirejä, neuropsykiatrisia selvityksiä, sopeuttavaa kuntoutusta, kuntoutusta, perhekuntoutusta ja perhetukea, lastenkoteja ja turvakoteja sekä lyhytaikaishoitoa lapsille, joilla on toimintarajoite. Tarjoamme palveluita Uudellamaalla, Turunmaalla ja Pohjanmaalla sekä joillakin muiden maakuntien kielisaarekkeilla.

Folkhälsan Swimrun – haaste, joka sopii niin eliittiurheilijoille kuin aloittelijoillekin!10.9.2020 13:53:35 EESTTiedote

Folkhälsan Swimrun järjestetään nyt seitsemättä vuotta peräkkäin, lauantaina 19. syyskuuta 2020 Nuuksion kansallispuistossa Espoossa. Kilpailijoiden valittavana on neljä eri matkaa, joista kaksi sopii niille, joilla on aiempaa kokemusta lajista, ja kaksi uusille osallistujille, jotka haluavat kokeilla lajia ensimmäistä kertaa – sekä heille, jotka vain haluavat nauttia kisan tunnelmasta ja upeasta luonnosta.

Intentionsavtal: Svenska daghem i Kouvola övergår i Folkhälsans regi18.6.2020 10:29:17 EESTTiedote

Garantiföreningen för Svenska Lekskolan och Folkhälsan har slutit ett intentionsavtal om att verksamheten vid Svenska Lekskolan Lekis samt Svenska Lekskolan Villekulla i Kouvola från och med hösten övergår i Folkhälsans regi. Daghemmen kommer i fortsättningen att heta Folkhälsan Lekis och Folkhälsan Villekulla. Hela Folkhälsan-koncernens starka kunnande, utvecklingsarbete och omfattande tjänster för barnfamiljer kommer att utnyttjas i småbarnspedagogiken. Föreningen Svenska Lekskolan fortsätter sin egen verksamhet i Kouvola med att ideologiskt och ekonomiskt stöda småbarnspedagogiken och det svenska språkets ställning på området.