Aija Bärlund vahvistamaan Fredman Groupin hallitusta

Suomalainen ruokateknologia-alan perheyhtiö Fredman Group Oy on nimittänyt palveluliiketoiminnan kehittämiseen erikoistuneen Aija Bärlundin hallitukseensa. Hänen nimityksensä tukee Fredman Groupin uuden, kansainvälisille ammattikeittiölle suunnatun palveluliiketoiminnan kasvattamiseen ja ylivertaisen asiakaskokemuksen tarjontaan keskittyvän strategian toteuttamista.

Palveluliiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut Aija Bärlund on nimitetty Fredman Group Oy:n hallitukseen.

Fredman Group Oy:n yhtiökokous on nimittänyt 01.01.2019 uuden hallituksen, johon liittyi uutena jäsenenä pk- ja pörssiyrityksiä, start-upeja, julkisorganisaatioita sekä järjestöjä menestyksekkäästi konsultoinut Aija Bärlund (MBA). Vanhoina jäseninä jatkavat hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman, konsernin toimitusjohtaja Clas Fredman ja asiakaskokemuksen edelläkävijä Kalle Ruuskanen.

”Olemme panostaneet parin vuoden ajan uudenlaisen älyliiketoiminnan kehittämiseen, tavoitteenamme luoda täydellinen keittiö. Aija Bärlundin kokemus palveluiden, teknologian ja liiketoiminnan kehittämisestä on omiaan tukemaan meitä seuraavissa askeleissamme. Tekoäly ja sitä hyödyntävät digitaaliset tuotteet ja palvelut ovat tulossa rytinällä parantamaan kaikkea palveluliiketoimintaa ja näen, että keittiötoimintojen saralla olemme myös kansainvälisesti tienraivaajia”, kertoo Fredman-konsernin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman ja jatkaa: ”On suuri ilonaihe, että saamme tämän tien kulkemiseen sparrausta ja näkemystä Aijalta.”

Aija Bärlund toimii partnerina vastuullista omistajuutta ja hyvää hallintoa suomalaisiin organisaatioihin kehittävässä Boardman Oy:ssä ja omaa yli 20 vuoden kokemuksen yritysten kehitys- ja kansainvälistämistehtävistä. Bärlund on johtanut globaaleja liiketoimintayksiköitä sekä konsultti- ja analyytikkotiimejä Finprossa, konsultoinut tuote- ja teknologiakehitystä, myyntiä ja markkinointia, sekä Suomen Ekonomiliiton toiminnanjohtajana luotsannut verkottumista, vaikuttamistyötä, sijoitustoimintaa ja strategisia kumppanuuksia.

”Ammattikeittiöalalle standardeja luova Fredman on yksi tämän hetken mielenkiintoisimmista suomalaisista uuden teknologian yrityksistä. Perinteisten ruokahävikinvähentäjien, eli koti- ja ammattikeittiöistä tuttujen Elmukelmujen ja Eskimo-tuotteiden suunnittelun ja valmistuksen rinnalle rakennetulla keittiöiden digitaalisen palvelun mallilla on kirkas tulevaisuus. Sen sijaan, että yhtiö määrittelisi vain uusia prosesseja, Fredmanin luoma ammattikeittiön johtamisjärjestelmä disruptoi koko alaa luoden käyttäjilleen kestävää ja kaikilla mittareilla kannattavaa kehitystä. Olen ylpeä päästessäni vauhdittamaan tämän ajattelu- ja palvelumallin läpimurtoa”, iloitsee Aija Bärlund ja jatkaa: ”Päätökseeni lähteä mukaan Fredman-konsernin hallitukseen vaikutti myös kotimaisen perheyhtiön innostava yrityskulttuuri, joka on yhdistelmä rohkeasti kokeilevaa kasvuhalukkuutta ja vastuullista perheyrittäjyyttä.”

Fredman tavoittelee täydellistä keittiötä

Fredman Group edustaa uudenlaista suomalaista ruoka-ajattelua, johon kuuluu keittotaidon ja raaka-aineiden lisäksi myös huipputeknologian mahdollistama ensiluokkainen ruokaturvallisuus, vastuullisuus ja kestävät ympäristöarvot. Yhtiön kehittämät ja toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistavat ravintoloiden ruokaturvallisuutta ja auttavat vähentämään hävikkiä. Myös Fredmanin kuluttajille suunnattu Eskimo-tuoteperhe synnyttää jatkuvasti uusia ideoita ruoan valmistamiseen, hävikin vähentämistä mahdollistavaan säilyttämiseen ja kuljettamiseen sekä keittiön puhdistamiseen.

”Digitalisoituminen avaa suuria mahdollisuuksia kaikille yrityksille. Asiakaspalvelun sähköistyminen mullistaa maailmaa enemmän kuin mikään muu asia vuosikymmeniin. Tuotannollisten yritysten onkin elintärkeää kyetä muuttumaan tuotekeskeisistä asiakas-, palvelu- ja myyntikeskeisiksi. Me nostimme strategiamme keskiöön asiakaskokemuksen, jonka haluamme palvelumme ja tuotteittemme avulla olevan ylivertainen”, taustoittaa Peter Fredman.

Fredman Group on suomalainen perheyritys, joka tavoittelee täydellistä keittiötä ja taistelee parhaiden makujen puolesta. Fredmanin kehittämä palvelu yhdistää tietoa, teknologiaa ja monipuolista ammattitaitoa paremman ruoan puolesta. Yhtiö on ruokaturvallisuuden, omavalvonnan ja keittiöjohtamisen, ammattikeittiöiden korkean hygieniatason turvaamisen ja ruokahävikin vähentämisen taituri ja Fredmanin asiakkaiden kanssa yhdessä kehitetyt Food Tech -palvelut ovat mukana sadoissa ammattikeittiöissä tehostamassa keittiön johtamista ja omavalvontaa. Fredmanin työvälineet, kuten Carita-liinat, Comple-ateriapalvelujärjestelmä ja Elmukelmu, tunnetaan kaikissa suomalaisissa ammattikeittiöissä. Fredman Group Oy:n liikevaihto tytäryhtiöineen on noin 24 miljoonaa euroa. Konserni työllistää noin 80 henkilöä.

Hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman, Fredman Group Oy, puh. 050 4011 616, peter.fredman@fredmangroup.com
Hallituksen jäsen Aija Bärlund, puh. +358 40 6810245, ab@aijabarlund.fi

Samuel Sorainen, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Fredmanin kehittämä Chefstein-palvelu edustaa uudenlaista suomalaista ruoka-ajattelua, johon kuuluu keittotaidon ja raaka-aineiden lisäksi myös huipputeknologian mahdollistama ensiluokkainen ruokaturvallisuus, vastuullisuus ja kestävät ympäristöarvot.
Kotimainen Fredman muuttaa keittiödatan tyytyväisiksi asiakkaiksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.