Aika tiukentaa kukkaron nyörejä loman jälkeen? Uutuuskeittokirja opettaa säästämään rahaa ja ympäristöä

Ruokaa pienellä budjetilla -kirjassa suosittu norjalainen instagrammaaja Karen Elene Thorsen näyttää, kuinka suunnitella viikon ruoka-ateriat alle 25 eurolla. Kirja on suunnattu erityisesti sinkkutalouksille, mutta valmiiksi suunnitellut viikon ruoka- ja ostoslistat toimivat inspiraationa myös kiireiseen perhearkeen.

Mitä kaikkea voikaan valmistaa kaurahiutaleista tai ruskeista banaaneista? Suosittu instagrammaaja Karen Elene Thorsen neuvoo uutuuskirjassaan Ruokaa pienellä budjetilla, miten ruokahävikin minimointi auttaa säästämään rahan lisäksi myös ympäristöä tinkimättä kuitenkaan herkuttelusta tai terveellisyydestä. Kirjassa esitellään 20 neljän aterian viikkoruokalistaa. Teos on ollut myyntimenestys Pohjoismaissa.

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

KUTSU: Hiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisen tunteikas elämäkerta kertoo monilahjakkaan ihmisen tarinan21.9.2020 11:39:19 EESTKutsu

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta. Nousiainen eli ihmeellisen elämän: Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella tuli muutakin. Tyttären vaikea sairaus. Nopeasti hiipuva urheilu-ura, joka päättyi keväällä 2018. Heti perään tieto vatsasyövästä. Kesästä 2019 tuli Nousiaisen viimeinen.

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.