Aikuiskoulutustuen hakijoiden määrä laskussa sosiaali-, terveys- ja koulutusaloilla

Sosiaali- ja terveyspalveluiden alalta tulevien aikuiskoulutustuen hakijoiden määrä on laskenut hieman yli 13 %, kun verrataan vuotta 2019 vuoteen 2021. (Kuva: Työllisyysrahasto)

Työllisyysrahasto maksaa aikuiskoulutustukea, jota saavat työstään kokonaan tai osittain opintovapaalle jäävät aikuiset. Opiskelu aikuiskoulutustuen turvin on ollut kasvussa viimeiset kymmenen vuotta. Vuonna 2021 aikuiskoulutustukea maksettiin 28 322 henkilölle. Tukea saaneiden määrä kasvoi 4,6, prosenttia edellisvuodesta.

- Näyttää sille, että myös vuonna 2022 aikuiskoulutustuen hakijoiden kokonaismäärä kasvaa jälleen, kertoo Työllisyysrahaston asiakkuusjohtaja Tuulikki Saari.

Kuitenkin tarkemmin eri aloja tarkastellessa on aikuiskoulutustuen käyttö muuttunut suurestikin. Eniten muutoksia on nähtävissä koulutusalalla, ravitsemusalalla sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden alalla.

Koulutusalalta on kadonnut aikuiskoulutustuen hakijoita hieman yli 50 %, kun verrataan vuotta 2019 vuoteen 2021. Kun vuonna 2019 koulutusalalta lähdettiin opiskelemaan aikuiskoulutustuen avulla 2494 henkilön voimin, vuonna 2021 heitä oli enää 1231 henkilöä.

Vuonna 2021 kolmannes niistä, jotka koulutusalalta lähtivät opiskelemaan ja saivat aikuiskoulutustukea, opiskelivat humanistista ja kasvatusalaa, eli syvensivät jo olemassa olevaa osaamistaan.

Koulutusalalla tarkoitetaan aloja, joissa töitä tehdään esiasteen, perusasteen, keskiasteen ja korkea-asteen koulutuksen sekä koulutusta palvelevan toiminnan parissa.

Ravitsemusalalta kouluttaudutaan muille aloille, mutta ala kiinnostaa muilta aloilta tulevia

Ravitsemisalalla on lähdetty yhä enenemässä määrin opiskelemaan aikuiskoulutustuella, sillä kun verrataan vuotta 2019 ja vuotta 2021, hakijamäärä on kasvanut yli 21 %. Vuonna 2019 aikuiskoulutustuen käyttäjiä ravitsemisalalta oli 603 henkilöä ja vuonna 2021 heitä oli 732.

Noin neljännes (26 %) ravitsemistoiminnan alalta tulevista aikuiskoulutustuensaajista lähti opiskelemaan sosiaali-, terveys- ja liikunnan alaa. 23 % opiskeli yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alaa ja 16 % tekniikan ja liikenteen alaa.

Jos tarkastellaan kaikkia aikuiskoulutustuen hakijoita, nähdään, että ravitsemisalalle kouluttautuminen aikuiskoulutustuella on kasvussa. Vuonna 2021 12 % tuensaajista sai tukea matkailu-, ravitsemis- ja talousalan koulutukseen.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden alalta tulevien hakijoiden määrä on laskenut hieman yli 13 %, kun verrataan vuotta 2019 vuoteen 2021. Kun vuonna 2019 sosiaali- ja terveyspalveluiden alalta lähti opiskelemaan aikuiskoulutustuella 6632 henkilöä, niin vuonna 2021 heitä oli enää 5754.

Vuonna 2021 noin 63 % sosiaali- ja terveyspalveluiden alalta tulevista aikuiskoulutustuen saajista sai tukea sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opintoihin, 10 % opiskeli humanistista ja kasvatusalaa ja 10 % yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alaa.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Työllisyysrahaston asiakkuusjohtaja Tuulikki Saari kertoo videolla miten aikuiskoulutustuen hakijamäärissä on ollut kasvua ja katoa eri aloilla vuonna 2021.Siirry videokanavalle

Työllisyysrahasto kerää työttömyysvakuutusmaksut, joilla mm. rahoitetaan työttömyysturvaa ja edistetään palkansaajien osaamisen kehittämistä aikuiskoulutusetuuksilla. Työllisyysrahasto on tärkeä osa suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää ja sen asiakkaita ovat kaikki työllistävät työnantajat ja 18–64-vuotiaat palkansaajat Suomessa.

Inbjudan: Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringsmöte i Helsingfors13.9.2022 08:30:00 EEST | Kutsu

Välkommen till Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringmöte torsdagen den 15 september till fredagen den 16 september. I Börshuset i Helsingfors. Seminariet ordnas av Sysselsättningsfonden och Arbetslöshetskassornas Samorganisation. Coronapandemin prövade de nordiska arbetslöshetsförsäkringssystemen och i många länder var man tvungen att överväga och genomföra exceptionella arrangemang för att säkerställa att systemen fungerar. Utgående från detta beslöt man att temat för seminariet är Arbetslöshetsskyddssystemens funktion och ekonomiska hållbarhet under kriser, som de nordiska arbetslöshetsförsäkringsexperterna samlas för att diskutera om och dela med sig av sina erfarenheter. Representanter för media är välkomna att höra anföranden och diskussioner. Vi tar också emot önskemål om intervjuer. Det är fritt fram att göra artiklar och inslag om evenemanget. Meddela i förväg om du deltar och om eventuella önskemål om intervjuer till Tiina Kytömäki vid Arbetslöshetskassornas Samorganisation per e-p

Kutsu: Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringsmöte -seminaariin Helsinkiin7.9.2022 12:17:05 EEST | Kutsu

Tervetuloa Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringmöte -seminaariin to 15.9. - pe 16.9. Pörssitalolle Helsinkiin. Seminaarin järjestävät Työllisyysrahasto ja Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö. Koronapandemia koetteli Pohjoismaiden työttömyysvakuutusjärjestelmiä ja monessa maassa jouduttiin miettimään ja toteuttamaan poikkeuksellisia järjestelyitä järjestelmien toimivuuden turvaamiseksi. Tältä pohjalta seminaarin teemaksi päätettiin Työttömyysturvajärjestelmien toimivuus ja taloudellinen kestävyys kriisien aikana, josta Pohjoismaiset työttömyysvakuutusasiantuntijat kokoontuvat keskustelemaan ja jakamaan kokemuksiaan. Median edustajat ovat tervetulleita kuulemaan puheenvuoroja ja keskusteluja. Otamme myös vastaan haastattelutoiveita. Tilaisuudesta saa vapaasti tehdä juttuja. Ilmoita saapumisestasi ja mahdollisesta haastattelutoiveistasi etukäteen Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön Tiina Kytömäelle sähköpostitse tiina.kytomaki(at)tyj.fi tai puhelimitse 040 7171 147 tai Työllisyysrahaston Thomas