Aila-myrskyn katkomat sähköt on lähes palautettu - pienjänniteverkon piirissä vielä joitain vikoja

Aila-myrskyn tuhot Järvi-Suomen Energian verkkoalueella on saatu lähes kokonaan korjautuiksi. Keskijänniteverkossa vikoja ei enää esiinny, mutta pienjänniteverkon häiriöiden aiheuttamia katkoja on edelleen muutamia. Arvion mukaan kaikki viat saadaan korjattua perjantain aikana.

Jo torstai-illan ja yön aikana saatiin palautettua sähköt suurimmalle osalle asiakkaista. Korjaustöitä jatkettiin läpi yön, ja aamukuudelta myös lepovuorossa olleet asentajat palasivat töihin korjaamaan viimeisiä vikoja. Korjauksia on tänään tehty maastossa 50 asentajan voimin. Myös helikopteripartio otettiin käyttöön tuulten laannuttua.

Pääosin viat syntyivät linjoille kaatuneista puista. Puuskatuulten rajusti kaatamat puut katkoivat monin paikoin pylväitä. Laajinta tuhoa verkkoalueella myrsky aiheutti Lievestuoreen, Joutsan ja Kangasniemen seuduilla, missä myrskytuulet ehtivät viihtyä pidemmän aikaa.

Järvi-Suomen Energian käytönjohtaja ja kunnossapitopäällikkö Juuso Ruottisen mielestä korjaukset ovat sujuneet sutjakasti: "Arvioimme, että kaikki taloudet saadaan takaisin sähkönjakeluun piiriin tämän päivän aikana." Valmius on laskettu normaalille tasolle, mutta korotettua korjaushenkilöstön varallaoloa jatketaan viikonlopun yli siltä varalta, että vikoja ilmaantuu jälkikäteen.

Uutta teknologiaa viankorjausta vauhdittamassa

Myrskyn aikana käytettiin vanhojen keinojen lisäksi myös uusia, sillä kolmella korjauspartiolla oli käytössään droonit vianpaikannuksen tukena. Lisäksi testattiin yhden raskaamman droonin suoriutumista pidemmillä etäisyyksilllä myrskyolosuhteissa. Droonit ovat osa Järvi-Suomen Energian ja yhteistyökumppani Elveran kanssa käynnistettyä hanketta, jossa etsitään keinoja jouduttaa viankorjausta. Droonien havaittiin nopeuttavan vianpaikannusta myös tositilanteessa: hankalissa paikoissa sijaitsevien haarajohtojen viat löytyivät nopeammin kuin jalkaisin. Hanketta vetävä Järvi-Suomen Energian kehitysinsinööri Tomi Öster on tyytyväinen kokemuksiin: "Tunnistimme odotettavasti yllättäviä kehityskohteita joita aina esiintyy vielä epäkypsän teknologian kanssa. Tästä on hyvä jatkaa!"

Asiakkaiden ilmoitukset tärkeitä

Korjaustyötä nopeuttaa, jos ajoteiden puomit pidetään auki. Näin korjauskalusto pääsee etenemään työssään.

Pyydämme asiakkailtamme ilmoituksia, jos sähköt toimivat heikosti tai keskijänniteverkon tilanteen normalisoiduttua sähköt eivät ole palautuneet. Pienjänniteverkon alueella olevista vioista ei saada yhtä tarkkaa kuvaa kuin keskijänniteverkon häiriöistä. Paikoitellen toimitaan siis asiakkaiden ilmoituksien varassa. Häiriökartta osoittaa, mikä on keskijänniteverkon vikatilanne. Vikapalvelun tavoittaa numerosta 0800 90440.

Lisätiedot medialle:

Juuso Ruottinen,
Kunnossapitopäällikkö, käytönjohtaja
juuso.ruottinen@sssoy.fi

Ensi kertaa myrskyolosuhteissa testattu raskas drooni.
Katkenneita pylväitä Kangasniemen Soipukansaaressa.

Säästöä yhteishankinnalla: Järvi-Suomen Energia kilpailutti puistomuuntamot verkkoyhtiöiden yhteishankinnassa28.9.2020 14:14:06 EESTTiedote

Kaukaa näkee lähelle – paluumuuttajan mietteitä huomisen Järvi-Suomesta21.9.2020 13:38:51 EESTBlogi

Välillä ei tee mieli lähteä minnekään. Entä jos määränpäässä ei olekaan mukavaa? Päässään alkaa luoda kaikenlaisia skenaarioita, miksei kannattaisi lähteä. Väsyttää, pitäisi pestä pyykkiä, ei vaan huvita. Itse kärsin samasta ongelmasta, liiasta jahkailusta. Olenkin yrittänyt muuttaa tätä tapaa lähtemällä mahdollisuuksien mukaan kaikkialle ja vastaamalla tuon tuosta: kyllä. Olen nimittäin huomannut, että lopulta lähteminen aina kannattaa. Silloin törmää kaikkeen, mikä innostaa ja auttaa näkemään asiat uusin silmin. Vuosia sitten päätin lähteä opiskelemaan Jyväskylään, enkä kadu sitä hetkeäkään. En, vaikka viime kuussa päätin palata takaisin kotiseudulleni Etelä-Savoon. Opin nimittäin reissullani sen, että kaikki kaupungit ovat omasta vinkkelistäni enemmän tai vähemmän samanlaisia. Toki niissä on hieman eri palveluita, kauppoja, kulttuuria ja ravintoloita, mutta lopulta tunne ratkaisee. Palattuani tänne tunnen olevani jälleen kotona. Täytyi siis piipahtaa seitsemäksi vuodeksi toisaalle h

Sähköisestä asioinnista kohti vau! -kokemusta6.7.2020 15:34:03 EESTBlogi

Sähköisen asioinnin kehittäminen on ollut meillä jo vuosia osa normaalia arjen aherrusta. Tieto sähkönjakelun häiriöistä lähtee asiakkaille tekstiviesteillä ja tarjouspyynnön voi lähettää nettisivujen lomakkeella. Sopimuksen sähköinen allekirjoitus ja e-lasku lähentelvät jo seuraavan tason digitaalisuutta. Tavoitteena on helppo, nopea yksilöllinen ja vuorovaikutteinen kumppanuus asiakkaidemme kanssa.