Aineettomien lahjojen suosio kasvaa pääkaupunkiseudulla – Jakamistalous vielä uutta

Peräti kolmasosa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaista suosii aineettomia lahjoja tavaran sijaan. Tämä selvisi Helsingin seudun ympäristöpalveluiden tänä syksynä tekemästä kyselystä, jossa asukkailta tiedusteltiin heidän jätteiden lajittelutottumuksiaan ja kiinnostusta ympäristöä kohtaan. Vuoden 2016 vastaavaan kyselyyn verrattuna aineettomien lahjojen suosio on kasvanut jopa kymmenen prosenttia.

Aineeton lahja vähentää jätettä

Yli 90 prosenttia tavaroiden valmistamisen vuoksi käyttöön otetuista luonnonvaroista muuttuu jätteeksi jo ennen kuin tuote on päätynyt kuluttajan käsiin. HSY kannustaakin viettämään ekologisesti kestävämpää joulunaikaa, ilman ylenpalttista tavaran määrää.

- Antamalla lahjaksi palveluja, elämyksiä, aikaa tai hyvää mieltä voi helposti vähentää jätettä. Elämyslahja sopii monen ikäiselle, eikä kerää pölyä komeron perukoilla, sanoo HSY:n ympäristöasiantuntija Mia Tarvainen.

Aineettomia lahjaideoita jouluun löytyy HSY:n vinkkisivustolta www.annajotainmuuta.fi. Suosittuja lahjavinkkejä ovat esimerkiksi lenkkiseura, talkooapu, leffailta ja brunssi.

Jakamispalvelut vielä melko tuntemattomia, tuttavien kesken lainaaminen yleisempää

Tutkimuksessa kysyttiin ensimmäistä kertaa kiertotalouteen liittyviä kysymyksiä, kuten jakamispalveluiden käyttöä tai vaatteiden korjauttamista. Kyselyyn vastanneista noin puolet korjasi tai korjautti vaatteitaan tai kenkiään muutaman kerran vuodessa. Tuttavien kesken käyttötavaroiden lainaaminen on kyselyn mukaan melko yleistä; noin 35 prosenttia lainasi tai sai lainaan tuttavien käyttötavaroita vähintään muutaman kerran vuodessa. Hieman harvinaisempaa oli auton lainaaminen, mutta sitäkin kyselyn vastaajista yli 40 prosenttia teki vähintään kerran vuodessa.

Jakamispalvelut, kuten yhteiskäyttöautot tai harrastusvälineiden vertaislainaus, ovat pääkaupunkiseutulaisille vielä uutta. Vähintään kerran vuodessa jakamispalveluja käyttää kyselyn vastaajista neljäsosa. Lähes 60 prosenttia kertoi, ettei kotitaloudessa käytetty jakamispalveluja tai tiedetty niistä.

Kirpputorit tuttuja yhdeksälle kymmenestä pääkaupunkiseutulaisesta

Tutkimuksen mukaan yli 30 prosenttia pääkaupunkilaisista käyttää kirpputoripalveluja vähintään kuukausittain ja noin 70 prosenttia tarttuu kirpputorin ”ovenkahvaan” ainakin kerran vuodessa.

- Kirpputoreilta voi tehdä löytöjä myös jouluna, ja käytetyn tavaran ympäristöjalanjälki on aina pienempi kuin uuden, HSY:n kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta muistuttaa.

HSY:n teettämään kyselyyn vastasi reilu tuhat alueen asukasta, ja sen toteutti Innolink Research. Kysely on toteutettu vuosittain.

• annajotainmuuta.fi-palvelu: ympäristöasiantuntija Mia Tarvainen, puh. 045 657 6127, mia.tarvainen[at]hsy.fi
  • kiertotalousteemat: kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta, puh. 050 324 6691 nea.metsanranta[at]hsy.fi
  • www.annajotainmuuta.fi, #annajotainmuuta

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.4.201810.4.2018 15:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.4.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista vuosille 2019 - 2028, ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019- 2021 yhteydessä. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen rakennustöiden valvontatyöt - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsija. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.4.2018.