Aineettomien lahjojen suosio kasvaa pääkaupunkiseudulla – Jakamistalous vielä uutta

Peräti kolmasosa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaista suosii aineettomia lahjoja tavaran sijaan. Tämä selvisi Helsingin seudun ympäristöpalveluiden tänä syksynä tekemästä kyselystä, jossa asukkailta tiedusteltiin heidän jätteiden lajittelutottumuksiaan ja kiinnostusta ympäristöä kohtaan. Vuoden 2016 vastaavaan kyselyyn verrattuna aineettomien lahjojen suosio on kasvanut jopa kymmenen prosenttia.

Aineeton lahja vähentää jätettä

Yli 90 prosenttia tavaroiden valmistamisen vuoksi käyttöön otetuista luonnonvaroista muuttuu jätteeksi jo ennen kuin tuote on päätynyt kuluttajan käsiin. HSY kannustaakin viettämään ekologisesti kestävämpää joulunaikaa, ilman ylenpalttista tavaran määrää.

- Antamalla lahjaksi palveluja, elämyksiä, aikaa tai hyvää mieltä voi helposti vähentää jätettä. Elämyslahja sopii monen ikäiselle, eikä kerää pölyä komeron perukoilla, sanoo HSY:n ympäristöasiantuntija Mia Tarvainen.

Aineettomia lahjaideoita jouluun löytyy HSY:n vinkkisivustolta www.annajotainmuuta.fi. Suosittuja lahjavinkkejä ovat esimerkiksi lenkkiseura, talkooapu, leffailta ja brunssi.

Jakamispalvelut vielä melko tuntemattomia, tuttavien kesken lainaaminen yleisempää

Tutkimuksessa kysyttiin ensimmäistä kertaa kiertotalouteen liittyviä kysymyksiä, kuten jakamispalveluiden käyttöä tai vaatteiden korjauttamista. Kyselyyn vastanneista noin puolet korjasi tai korjautti vaatteitaan tai kenkiään muutaman kerran vuodessa. Tuttavien kesken käyttötavaroiden lainaaminen on kyselyn mukaan melko yleistä; noin 35 prosenttia lainasi tai sai lainaan tuttavien käyttötavaroita vähintään muutaman kerran vuodessa. Hieman harvinaisempaa oli auton lainaaminen, mutta sitäkin kyselyn vastaajista yli 40 prosenttia teki vähintään kerran vuodessa.

Jakamispalvelut, kuten yhteiskäyttöautot tai harrastusvälineiden vertaislainaus, ovat pääkaupunkiseutulaisille vielä uutta. Vähintään kerran vuodessa jakamispalveluja käyttää kyselyn vastaajista neljäsosa. Lähes 60 prosenttia kertoi, ettei kotitaloudessa käytetty jakamispalveluja tai tiedetty niistä.

Kirpputorit tuttuja yhdeksälle kymmenestä pääkaupunkiseutulaisesta

Tutkimuksen mukaan yli 30 prosenttia pääkaupunkilaisista käyttää kirpputoripalveluja vähintään kuukausittain ja noin 70 prosenttia tarttuu kirpputorin ”ovenkahvaan” ainakin kerran vuodessa.

- Kirpputoreilta voi tehdä löytöjä myös jouluna, ja käytetyn tavaran ympäristöjalanjälki on aina pienempi kuin uuden, HSY:n kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta muistuttaa.

HSY:n teettämään kyselyyn vastasi reilu tuhat alueen asukasta, ja sen toteutti Innolink Research. Kysely on toteutettu vuosittain.

• annajotainmuuta.fi-palvelu: ympäristöasiantuntija Mia Tarvainen, puh. 045 657 6127, mia.tarvainen[at]hsy.fi
  • kiertotalousteemat: kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta, puh. 050 324 6691 nea.metsanranta[at]hsy.fi
  • www.annajotainmuuta.fi, #annajotainmuuta

HSY:n hallituksen kokous 19.1.201819.1.2018 11:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 19.1.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen. Hallitus päätti myös hyväksyä Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvät suunnittelutoimeksiannot sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun ja Mechelininkadun runkovesijohtojen saneerauksen urakoitsijaksi valittiin Pohjola Rakennus Group PRG Oy - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 tilataan Haarla Oy:ltä - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019 tilataan KTK Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 sekä ilmanlaadun seurannan ja mittausasemat vuonna 2018 ja ajantasaisen ilmanlaatukartan. Kokouksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.