Ainetunnistuksen saaminen Suomeen olisi tärkeää - huumeiden käyttö ei ole koskaan turvallista

A-klinikkasäätiön Muunto-hanke yhteistyötahoineen edistää ainetunnistusta tutkimuksen ja kansainvälisen näytön keinoin. Muunto-hanke haluaa painottaa, ettei haittojen vähentäminen merkitse haittojen vähättelyä: aineen sisällön selvittäminen ei poista käyttöön liittyviä riskejä, mutta voi osaltaan helpottaa niiden ehkäisyä.

Muunto-hankkeen ja haittoja vähentävien terveysneuvontapisteiden työntekijät kuulevat toistuvasti tiedusteluja, joko huumeita käyttäville ihmisille suunnattu ainetunnistus on olemassa. Valitettavasti vastaus on toistaiseksi kielteinen, mutta Muunto-hanke yhteistyötahoineen edistää asiaa sinnikkäästi yhteiskunnallisen vaikuttamisen sekä tutkimuksen ja kansainvälisen näytön keinoin. Ainetunnistusta käsittelevä valtuustoaloite on syksyn aikana käsittelyssä Helsingissä.

Moni pelkää ainetunnistuksen viestivän aineiden käytön olevan turvallista. Siksi Muunto-hanke haluaakin painottaa, ettei tieto aineen sisällöstä tee käytöstä turvallista.

Kansainvälisten esimerkkien perusteella ammatilliseen päihdetyöhön ja vertaistoimintaan yhdistetyllä ainetunnistuksella on mahdollista kohdata ihmisiä nykyistä varhaisemmassa vaiheessa sekä ohjata päihdekäyttäytymistä riskitietoisempaan suuntaan. Haittojen vähentäminen ei siis merkitse haittojen vähättelyä.

Lue lisää yleisimmistä kysymyksistä Muunto-hankkeen sivuilta: https://muuntohanke.fi/faq

Lisätietoja:

projektikoordinaattori Miina Kajos, Muunto-hanke, A-klinikkasäätiö, miina.kajos(at)a-klinikka.fi, p. 050 3090 076

Tutkimus: Järjestöjen toiminnan avulla voidaan vahvistaa hyvinvointia21.12.2018 05:40:00 EETTiedote

Järjestöjen toimintaan osallistumisella on yhteys vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden, matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa ja päiväkeskuksissa kävijöiden sekä työllistettyjen ja kuntouttavassa työtoiminnassa olevien koherenssin tunteeseen. Vahva koherenssin tunne auttaa selviytymään kuormittavista tilanteista ja säilyttämään hyvinvoinnin. Siihen voidaan vaikuttaa läpi elämän. Hyvinvointikyselyyn vastasi 936 päihde- ja mielenterveysjärjestöjen toimintaan osallistunutta.

Etsivä tartuntatautityö tavoittaa erityisryhmiä, jotka muuten voivat jäädä hoitokontaktin ulkopuolelle12.12.2018 06:35:00 EETTiedote

Street-hankkeessa tavoitettiin satoja huumeita pistämällä käyttäviä henkilöitä. He suhtautuivat kadulla tehtävään testaukseen myönteisesti. Kohderyhmänä olivat nuoret ja nuoret aikuiset. On tärkeää tavoittaa tartunnan saaneet varhaisessa vaiheessa. HCV-maksatulehduksen hoitoaste on Suomessa kuitenkin alhainen muihin Euroopan maihin verrattuna. Tilannetta tukisi hoitohenkilökunnan aktiivinen ote HCV-infektion testaamisessa ja hoitamisessa.

Kysely: Vanhemmat ja kaverisuhteet vaikuttavat aikuistuvan nuoren päihteidenkäyttöön4.12.2018 06:51:48 EETTiedote

Tutkimus: Vapaaehtoistoiminnassa on säilytettävä kolmannen sektorin ominaislaatu – samalla moni vapaaehtoinen toivoo polun avautumista työelämään9.11.2018 08:33:39 EETTiedote