Aivoliiton rooli palveluntuottajana vahvistuu

TIEDOTE 21.9.2017. Aivoliitto vahvistaa asemaansa palveluiden tuottajana. Uusi Aivoliiton palvelut oy vastaa jatkossa palveluiden tuottamisesta ja kehittämisestä. Muutos näkyy erityisesti koulutustarjonnan lisäämisenä. Tällä pyritään vastaamaan esimerkiksi sote-uudistuksen tuomiin haasteisiin.

Aivoliitto on ollut jo vuosikymmeniä vahva asiantuntija ja osaaja aivoverenkiertohäiriöihin, afasiaan ja kielelliseen erityisvaikeuteen liittyvissä asioissa. Liitto on esimerkiksi järjestänyt sopeutumisvalmennuskursseja jo 36 vuoden ajan.

- Haluamme tällä uudistuksella vahvistaa entisestään asemaamme myös luotettavana ja asiantuntevana kouluttajana sekä terapioiden ja puhevammaisten tulkkauspalveluiden tuottajana, Aivoliiton toiminnanjohtaja Tiina Viljanen kertoo.

Aivoverenkiertohäiriön sairastaneita on Suomessa noin 100 000 ja määrän ennustetaan lisääntyvän väestön ikääntyessä. Puheen kehitys viivästyy noin 19 prosentilla lapsista.

- Meille on ensiarvoisen tärkeää, että nämä suuret kohderyhmät saavat parhaan mahdollisen hoidon ja kuntoutuksen. Perheet tarvitset myös runsaasti tietoa ja tukea arjen sujumiseksi, Viljanen toteaa.

Aivoliiton palveluihin kuuluu myös Suomen Nuortentalo, joka jatkaa toimintaansa tuen tarpeessa olevien nuorten asumis- ja avopalveluiden tuottajana Turun ja Kuopion seuduilla. Se tarjoaa tuettua itsenäisen asumisen harjoittelua sekä tukihenkilöpalvelua ja neuropsykiatrista valmennusta.

Nuorten tuen tarpeet voivat johtua kielellisestä tai muusta neurologisesta erityisvaikeudesta, heikoista sosiaalisista taidoista tai toiminnanohjauksen ja elämänhallinnan vaikeuksista.

- Palveluiden piiriin voi hakeutua ympäri Suomen, painottaa Viljanen.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Tiina Viljanen
p. 040 833 1511, tiina.viljanen@aivoliitto.fi