Aivotutkija Minna Huotilaisesta Vuoden koulutusvaikuttaja 2019

Helsingin yliopiston kasvatustieteen professori ja aivotutkija Minna Huotilainen on nimetty Vuoden koulutusvaikuttajaksi 2019. Huotilainen saa tunnustuksen myöntäneeltä OAJ:ltä kiitosta erityisesti siitä, että hän on työllään tuonut merkittävällä tavalla esille musiikin mahdollisuuksia oppimisen edistämisessä.

Helsingin yliopiston kasvatustieteen professori ja aivotutkija Minna Huotilainen on nimetty Vuoden koulutusvaikuttajaksi 2019. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ luovutti tunnustuksen Huotilaiselle opetus- ja kasvatusalan suurtapahtumassa Educassa 25. tammikuuta.

– Olen todella otettu palkinnosta, kiitos. Musiikillisten menetelmien käyttö opetuksessa tehostaa oppimista ja on aivotutkimuksen uusiempien löydösten mukaista, Huotilainen sanoo.

Valinnan perusteluissa todetaan, että Huotilainen on merkittävällä tavalla tuonut tutkimus- ja julkaisutyössään esille musiikin mahdollisuuksia oppimisen edistämisessä.

Huotilaisen tutkimustyö on kansainvälisesti tunnettua ja arvostettua. Hän on esimerkiksi ollut luomassa kansainvälistä ohjeistusta, jonka avulla musiikilla voi tukea kielellistä kehitystä.

– Suomalainen tutkimuspohjainen opettajankoulutus tarvitsee jatkuvasti perustakseen uutta tutkimusta. Pidän erittäin tärkeänä myös Huotilaisen suurta ja uutta luovaa roolia työhyvinvoinnin tutkimisessa ja edistämisessä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa.

Musiikin käyttö opetuksessa voi Huotilaisen mielestä lisätä oppijoiden yhdenvertaisuutta.

– Musiikin käyttö varhaiskasvatuksessa hyödyttää kaikkia ja turvaa kuulovammaisten lisäksi myös esimerkiksi kielellisistä häiriöistä kärsivien, suomea toisena kielenä oppivien ja erityisoppijoiden oikeutta hyvään oppimiseen.

OAJ:n hallitus palkitsee vuosittain kasvatus-, koulutus- ja tutkimusalalla ansioituneen henkilön tai yhteisön Vuoden koulutusvaikuttaja -tunnustuksella.

Olli Luukkainen
Puheenjohtaja, OAJ
olli.luukkainen@oaj.fi

Riitta Silvonen
Järjestöasiamies, OAJ
riitta.silvonen@oaj.fi

Minna Huotilainen
Aivotutkija, professori
Helsingin yliopisto
minna.huotilainen@helsinki.fi

OAJ:n kysely: Kunnat varautuneet heikosti varhaiskasvatuksen lakimuutoksiin24.6.2020 07:55:00 EESTTiedote

Moni kunta on laiminlyönyt siihen varautumisen, että elokuun alussa jokaisella lapsella on jälleen subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja ryhmäkoot pienenevät. Kuntien pitää ymmärtää, että lakimuutosten seurauksena tarvitaan todennäköisesti lisää henkilökuntaa, uusia lapsiryhmiä ja mahdollisesti jopa uusia päiväkoteja, toteaa OAJ:n erityisasiantuntija Kirsi Sutton.

OAJ: Oppivelvollisuuslaki ei lähellekään valmis9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista. Järjestö kuitenkin kritisoi lakiluonnosta siitä, että siitä puuttuvat konkreettiset toimenpiteet, joilla saadaan kaikille toisen asteen tutkinto. Jokaisen oppijan pitää saada riittävästi tukea osaamisensa rakentamiseen sekä kiinnostuksensa kohteensa ja omien vahvuuksiensa löytämiseen. Vain siten uudistus vahvistaa työllisyyttä ja osallisuutta.