Ajatuspaja: Keskustelu talouskasvun tarpeellisuudesta on aloitettava

”Ilmastonmuutoksesta on tullut yhteiskunnallisiin mullistuksiin, kuten sotiin ja pakolaiskriiseihin vaikuttava näkymätön käsi.” ”Perinteinen hyvinvointivaltio pyörii fossiilitalouteen perustuvan kasvun varassa ja on siten ekologisesti huteralla perustalla.” Lainaukset ovat Kalevi Sorsa -säätiön tuoreista julkaisuista, jotka käsittelevät aikamme ekologista kriisiä ja edistyksellisiä ratkaisuja siihen.

Julkaisuista ensimmäinen ”Vihreä elvytys ja sosialidemokratia” on saksalaisen Friedrich Ebert Stiftung -ajatuspajan hankevastaavan Matthias Jobeliuksen kirjoittama. Kirjoituksessa käsitellään miten koronakriisiä ja siihen kohdennettua elvytystä tulisi käyttää samalla oikeudenmukaisen vihreän siirtymän vauhdittamiseen. Kirjoittaja huomauttaa, että EU:n nykyinen ilmastopolitiikka on konservatiivisten tahojen määrittämää eikä perinteisesti kunnianhimoisempaan ilmastopolitiikkaan pyrkineiden edistyksellisten liikkeiden.

Jobelius huomauttaa, että itsensä edistyksellisiksi mieltävillä tahoilla, kuten sosialidemokraateilla, on tehtävänä paljon ajattelu- ja valmistelutyötä, jotta kunnianhimolta riittävää ympäristöpolitiikkaa saataisiin ensin hahmoteltua ja sitten toteutettua.

”Edistyksellisten poliittisten liikkeiden tulisi erottaa toisistaan talouskasvu ja luonnonvarojen kulutus, ja toisaalta myös talouskasvu ja elämänlaatu on erotettava toisistaan” Jobelius toteaa.

Toinen julkaisu on yksi mahdollinen vastaus kunnianhimoisen, mutta kattavan ja tasapainoisen ympäristöpolitiikan haasteeseen. Julkaisu on sosiaalipolitiikan tutkijan Tuuli Hirvilammin ”Hyvä kehä kestävän hyvinvoinnin vauhdittajana.” Tekstissä Hirvilammi käy läpi perinteisen hyvän kehän politiikkaidean historiaa ja sisältöä. Kirjoittaja tunnistaa hyvästä kehästä kaksi sokeaa pistettä: luonnonympäristön sivuuttamisen ja kapean hyvinvointikäsityksen. Lopuksi hän hahmottelee ekologisesti kestävän hyvän kehän mallia, joka rajattoman talouskasvun sijaan perustuu uusintavalle ja uudelleenjakavalle taloudelle.

”Yksikään yhteiskunta ei ole saavuttanut korkeaa hyvinvointia ja ekologista kestävyyttä. On mahdollista, että positiivisesti latautunut idea hyvästä kehästä voisi houkutella erilaisia ryhmiä mukaan murrokseen. Voisiko Suomi olla tässä edelläkävijä?” Hirvilammi toteaa julkaisussa.

Julkaisut ovat osa Kalevi Sorsa -säätiön Ihmisen toiminnan vaikutukset maapallolle -hanketta (2019–2023). Hanke tarkastelee ekologisen kriisin syitä ja yhteiskunnallisia seurauksia sekä pyrkii löytämään oikeudenmukaisia ratkaisuja yhteiskuntien saattamiseksi kestävälle uralle.

Molemmissa julkaisuissa kyseenalaistetaan talouskasvun tavoittelu ensisijaisena poliittisena tavoitteena. Ajatus on radikaali. Ollaanko tähän ajatukseen ja keskusteluun Suomessa valmiita?

"Toivoisin, että koronakriisin myötä olisimme oppineet, että kaikkea ei voida tehdä talous edellä, vaan yhteiskuntaa ja hyvinvointia määrittävät myös muut tekijät. Tätä kehitystä ekologinen kriisi tulee korostamaan. Valitettavasti vakiintuneiden ajattelutapojen muuttaminen on aina vaikeaa, vaikka se olisikin tarpeellista.” toteaa hankkeesta vastaava tutkija Samuli Sinisalo.

Lisätiedot: Samuli Sinisalo, 040 7050398, samuli.sinisalo@sorsafoundation.fi

Julkaisut ovat luettavissa Sorsa-säätiön verkkosivuilta, ja niitä käsitellään myös Ajatuksia yhteiskunnasta -podcastissa (https://open.spotify.com/show/1C8bF0qy35c6j6ityI7x1M)

Jobelius: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/12/KSS_Jobelius2_Web.pdf
Hirvilammi: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/12/KSS_Hirvilammi_Hyva-keha_Web.pdf

Ari-Matti Näätänen
Vt. tutkimuspäällikkö / Research manager
Kalevi Sorsa -säätiö / Kalevi Sorsa Foundation

p. / WhatsApp +358 44 505 5974
e. ari-matti.naatanen@sorsafoundation.fi
@arinaatanen

www.sorsafoundation.fi
@sorsafoundation

Ensimmäinen Kalevi Sorsa -palkinto Yrjö Varpiolle21.12.2020 09:16:55 EETTiedote

Tänään 21.12.2020 tulee kuluneeksi 90 vuotta Suomen pitkäaikaisimman pääministerin Kalevi Sorsan (1930–2004) syntymästä. Juhlavuoden kunniaksi Kalevi Sorsa -säätiö on päättänyt perustaa vuosittain myönnettävän Kalevi Sorsa -palkinnon. Palkinto myönnetään yhteiskunnallisesti merkittävälle teolle, joka koskee kirjallisuutta, yhteiskuntatutkimusta tai muuta Sorsan elämäntyötä sivuavaa teemaa. Palkinnon summa on 2 500 euroa.

Tutkija: Klassinen liberalismi ei kannattanut sääntelemätöntä taloutta27.11.2020 05:30:00 EETTiedote

Nykyisin liberalismin ydinsisällöksi kuvataan toisinaan usko vapaisiin markkinoihin ja konservatismin keskeiseksi piirteeksi puolestaan pyrkimys taloudelliseen sääntelyyn. Onko tällainen määrittely kuitenkaan oikea? Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Marianne Sandelin käsittelee Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjan julkaisussaan konservatismin ja liberalismin juuria sekä historiallisten aatteiden yhteyttä nykypäivän politiikkaan.

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020 -raportin julkaisutilaisuus 18.8.202029.7.2020 10:32:00 EESTKutsu

Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee laatuaan ensimmäisen Eriarvoisuuden tila Suomessa -raportin 18.8.2020 Helsingissä. Raportti luo kattavan ja yleistajuisen katsauksen eriarvoisuuteen ja sen kehitykseen Suomessa viimeisten vuosien ja vuosikymmenten aikana tuoreimpien tilastojen ja aineistojen valossa. Raportin kirjoittamiseen on osallistunut 20 meritoitunutta tutkijaa Helsingin, Turun, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoista sekä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

TUTKIMUS: LYHYEMPI TYÖAIKA SÄÄSTÄISI YMPÄRISTÖÄ8.6.2020 12:37:27 EESTTutkimus

Tuoreen tutkimuksen mukaan työajalla ja yhteiskuntien aiheuttamalla ympäristöpaineella on yhteys: Mitä enemmän työskentelemme, sitä enemmän yhteiskuntamme kuormittaa ympäristöä. Työtunneilla havaitaan olevan kaksi vaikutusta: toisaalta ne vaikuttavat paitsi kulutuksen määrään (sekä kotitalouksien että kansantalouden tasolla) sekä kulutuksen sisältöön, jota lyhyet työtunnit muokkaavat pääsääntöisesti ympäristöystävälliseen suuntaan. Siten työajan lyhentäminen voisi vähentää päästöjä ja toimia osaratkaisuna aikamme ekologiseen kriisiin. Samuli Sinisalon tutkimuksessa "Työajan lyhentämisen ekologiset vaikutukset" (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin työajan lyhentämisen ympäristövaikutuksia 12 tutkimuksen perusteella.