Ajosimulaattorit uudistavat metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien koulutusta
Kaupunkiliikenne on hankkinut käyttöönsä metro- ja raitiovaunuajosimulaattorin täydentämään ajo-opetusta. Kumpikin ajosimulaattori sisältää kouluttajan pöydän sekä neljä ohjaamoa. Ohjaamoissa on istuin, ohjauspöytä ja monitori, joka näyttää autenttista kuvaa liikenteestä. Simulaattorin avulla voidaan harjoitella normaalia ajoa, mutta myös poikkeustilanteita.
Kuljettajakoulutus monipuolistuu ja helpottuu
Nykyisin ajoharjoitteluun käytetään linjaliikennekalustoa ja ajoharjoittelu tehdään metro- ja raitioverkostossa. Metroradan normaalikäyttö rajoittaa ajoharjoittelun toteuttamista, metron ajoharjoittelu joudutaan tällä hetkellä tekemään ilta- ja yöaikaan. Raitiovaunujen osalta uudempaa ja tilavampaa Artic-kalustoa halutaan pitää matkustajapalvelussa ennemmin kuin ottaa niitä pois linjalta ajoharjoitteluun. Simulaattori kuluttaa myös vähemmän sähköä kuin oikealla kalustolla ajaminen.
─ Simulaattorit tulevat monipuolistamaan ja helpottamaan kuljettajakoulutusta, sillä niillä voi ajaa kaikkina vuorokauden aikoina. Lisäksi niillä voidaan ottaa harjoitteluun tilanteita, joita ei välttämättä ilmene ajoharjoitteluympäristössä, esimerkiksi lehtikelillä tai lumisissa olosuhteissa ajoa, täydentämään kevätaikaan pidettävää raitiovaunun ajo-opetuskurssia, kertoo liikennehenkilökunnan päällikkö Pasi Singh.
Metrosimulaattorilla on mahdollisuus ajaa koko metroverkolla, myös metron juuri avautuneella uudella osuudella Matinkylästä Kivenlahteen. Kuten aidoissakin metrojunissa, simulaattorissa on DAS-järjestelmä, jolla voi harjoitella energiatehokasta ajamista. Ohjelmaan voidaan lisätä myös erityistilanteita ja säädellä matkustajamääriä.
Lopullinen sijoituspaikka Hakaniemi
Simulaattorit on sijoitettu väliaikaiseen koulutustilaan Kuortaneenkadulle, jossa niiden toimintaa testataan ja ajokouluttajia koulutetaan simulaattorien käyttöön.Parhaillaan tehdään opetussuunnitelmaa simulaattoreiden käyttämisestä kuljettajakoulutuksen osana, ja jo loppuvuodesta simulaattoreita päästään hyödyntämään.
Lopullinen sijoituspaikka simulaattoreilla tulee olemaan Hakaniemen metroaseman yhteyteen lähelle kuljettajien taukotiloja rakennettava koulutustila, jonne ne siirretään ensi vuoden aikana. Simulaattorit on Kaupunkiliikenteelle tuottanut espanjalainen Lander Simulation and Training Solutions S.A.
Raideliikenneverkosto laajenee
Tulevaisuudessa pääkaupunkiseutu rakentuu yhä enemmän päästöttömän raideliikenteen varaan. Raideverkosto kolminkertaistuu, ja kasvun myötä tarvitsemme lisää kuljettajia. Joulukuussa valmistui sekä raitiovaunun- että metrojunankuljettajakurssilta uusia kuljettajia, ja haku kevään kursseille on alkamassa. Heti tammikuussa haetaan kuljettajia myös pikaraitiotielle 550.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi, p. 040 5052226, arttu.kuukankorpi@kaupunkiliikenne.fi
Liikennehenkilökunnan päällikkö Pasi Singh, p. 040 6273412, pasi.singh@kaupunkiliikenne.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kiertotaloudella säästämme ympäristöä ja kustannuksia28.3.2024 13:52:13 EET | Tiedote
Kiertotalous on yksi tärkeimmistä periaatteista, jota Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy haluaa rakennusprojekteissaan toteuttaa, sillä se voi jo itsessään saavuttaa projekteille asetetut ilmastotavoitteet.
Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke alkoi valmistelevilla töillä8.3.2024 10:40:30 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on aloittanut Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishankkeen valmistelevat työt. Hankeen pääurakoitsijana toimii VM Suomalainen Oy.
Metron nopeusrajoitusta Herttoniemen ja Kulosaaren välillä jatketaan vielä6.3.2024 14:11:04 EET | Tiedote
Rakennustöiden aiheuttamasta maanvajoamasta johtuva metroliikenteen nopeusrajoitus Herttoniemen ja Kulosaaren välissä jatkuu varotoimenpiteenä vielä toistaiseksi. Vaikka maanvajoama on saatu korjattua, aiheuttaa routiva maa Kaupunkiliikenteen kunnossapidon arvion mukaan vielä pienen riskin ongelman toistumiselle.
Pääkaupunkiseudun uusi raitiovaunuhankinta etenee neuvotteluvaiheeseen6.3.2024 10:23:31 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy hankkii 30 uutta kaupunkiraitiovaunua ja 33 pikaraitiovaunua sekä näiden varaosat ja elinkaaren tuen 30 vuodeksi. Hankinta sisältää myös optioita laajenevan raitiotieverkoston tarpeisiin.
Lakko pysäyttää raitio- ja metroliikenteen ja sulkee metroasemat ja osin lippuhallit 14.-15.2.13.2.2024 10:10:28 EET | Tiedote
Poliittinen lakko pysäyttää kaiken Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöimän raitio-, pikaraitio- ja metroliikenteen keskiviikkona ja torstaina 14.-15.2. Lisäksi metroasemat pysyvät suljettuina lukuun ottamatta osaa niistä metroasemien lippuhalleista, joissa on liiketiloja. Liikenne keskiviikkona ajetaan normaalisti liikennöintivuorokauden loppuun asti. Lakoilla ja mahdollisella lumisateella saattaa olla vaikutuksia myös perjantain liikenteen aloitukseen raitio- ja pikaraitotieliikenteessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme