Akava ehdottaa opintotukeen väliaikaisia muutoksia opiskelijoiden jaksamisen tukemiseksi

Akava esittää, että opintotuen opintopisterajat poistetaan väliaikaisesti koronapandemian aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen vuoksi. Korkeakouluopiskelijoiden jaksaminen on koetuksella eikä opintojen suorittaminen tavanomaisella tavalla ole välttämättä mahdollista. Akavan mielestä on tärkeää helpottaa opiskelijoiden toimeentulohuolia ja tukea näin heidän jaksamistaan. Lisäksi opintoaikoja pitäisi voida tarvittaessa pidentää ilman erillistä selvitystä.

Opintoraha, asumistuki ja opintolaina ovat opiskelijoille koronakriisissäkin ensisijainen keino turvata toimentuloaan. Akava esittää, että opiskelija voisi saada opintotukea, vaikka opintosuorituksia ei olisi kertynyt. Poikkeuksen tulisi olla voimassa ainakin vuoden 2021 loppuun.

– Opintotukilaki mahdollistaa opintotuen maksamisen, vaikka opinnot eivät ole edenneet riittävästi, jos tähän on tilapäisesti vaikuttanut muu erityinen syy. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne pitää tulkita tällaiseksi syyksi, kuten tehtiin kesällä 2020. Opiskelijoita ei saa jättää vaikeassa tilanteessa huomioimatta, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Opintotuen helpotusten lisäksi Akava ehdottaa väliaikaista muutosta opiskeluaikoihin. Opiskelijan pitää voida hakea opiskeluaikaansa pidennystä koronatilanteen vuoksi ilman tarkempia selvityksiä. Esityksellä ei olisi välittömiä budjettivaikutuksia.

– Olisi kohtuutonta, jos opintoajat ja byrokratia estäisivät opintojen loppuun saattamisen. Katsomme, että koronapandemia on riittävä syy opiskeluaikojen väliaikaiselle pidentämiselle, Fjäder toteaa.

– Pidämme tärkeänä, että väliaikaisten huojennusten lisäksi korkeakoulut ja maan hallitus alkaisivat pohtia strategiaa koronan jälkeistä aikaa ajatellen. Esimerkiksi etäopetuksesta ja koulutuksen digitalisaatiosta korona-aikana opittua ja saatua kokemusta pitää hyödyntää jatkossa tehokkaasti, sanoo erityisasiantuntija Miika Sahamies.

Akava Works -kyselyssä opiskelijoiden etäopiskelukokemuksista kävi viime syksynä ilmi, että opiskelijat ovat olleet pääasiassa tyytyväisiä etäopetukseen.

– Opiskelijat kokivat etäopiskelun tuoneen kaivattua vapautta ja hallinnan tunnetta omasta arjesta. Yli 70 prosenttia vastanneista toivoi, että etäopetus säilyy mahdollisuutena koronan jälkeenkin, Sahamies toteaa.

Vaikka useimmat opiskelijat ovat sopeutuneet hyvin vallitsevaan tilanteeseen, korona-aika on tuonut monille ongelmia mielenterveydessä ja jaksamisessa. Kiinnittyminen korkeakouluyhteisöön on vaikeutunut ja yksinäisyyden kokemukset heikentävät hyvinvointia. Opiskelijoiden tarvitsemien tuki- ja ohjauspalveluiden parantamisen rinnalla on huolehdittava, että opiskelijoiden toimeentulo on turvattu myös korona-aikana ja opiskelun edellytykset ovat kunnossa.

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.