Akava: Hallituksen on keskityttävä budjettiriihessä vahvistamaan osaamista ja työllisyyttä

Akava painottaa, että Suomi kaipaa päätöksiä koko koulutusketjun vahvistamiseksi sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatioinvestointien vauhdittamiseksi tilanteessa, jossa talouskasvun arvioidaan hidastuvan. Akava esittää, että työvoimahallinnon palveluiden resursseja lisätään tulevassa budjettiriihessä.

– Työllisyystavoitteen toteutuminen on elintärkeää. Hallituksen pitää keskittyä ensisijaisesti osaamisen vahvistamiseen ja TKI-panostuksiin. Nyt pitää tehdä sekä lyhyen että pitkän aikavälin päätöksiä, joiden kautta syntyy uutta työtä, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akava painottaa, että budjetissa täytyy pitää kiinni hallitusohjelmassa päätetystä 60 miljoonan euron lisärahoituksesta yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perusrahoitukseen. Toimet oppivelvollisuuden pidentämiseksi on aloitettava, sillä sen avulla nostetaan yleistä osaamisen tasoa ja kohennetaan erityisesti heikoimmassa asemassa olevien tilannetta työmarkkinoilla.

–    Kysymys korkeakoulujen rahoituksen aikaistamisesta voitaisiin ratkaista myöntämällä hallituskauden alussa 60 miljoonan euron rahoitus, joka koottaisiin luopumalla päästökaupan epäsuorien kustannusten kompensaatiotuesta aiottua aikaisemmin, sanoo Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski.

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan panostuksissa tavoitteena tulee olla neljän prosentin BKT-osuus.

– Jotta saavutamme neljän prosentin tason innovaatiotoiminnassa vuoteen 2027 mennessä, hallituksen pitää tehdä päätökset lisärahoituksesta jo ensi vuoden budjetissa. Valtion omaisuuden myyntituloista voidaan osoittaa rahoitusta innovaatiotoiminnan tukiin. Päätös tukisi hallituksen tulevaisuusinvestointeja eikä myyntituloja käytettäisi juoksevien menojen kattamiseen. Tällä rahoituksella pitää syntyä uusia työpaikkoja, sanoo Fjäder.

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.