Akava: Paikallisessa sopimisessa kompromissiratkaisu tarpeen

Paikallisen sopimisen edistämistä on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä lähes kaksi vuotta. Akava on valmis jatkamaan keskustelua paikallisen sopimisen edistämisestä. Tasapainoinen ja hallittu kompromissiratkaisu olisi kuitenkin jo tarpeen, jotta luottamus, yhteistyökyky ja vakaus työmarkkinoilla vahvistuvat.

Paikallisen sopimisen isoimmat ongelmat liittyvät työpaikkatason neuvottelukulttuuriin, tiedonkulkuun ja osaamiseen.

– Paikallisen sopimisen lisääminen teoriassa ei välttämättä lisää sopimista käytännössä. Siksi onkin olennaista, että ensisijaisesti pyritään ratkaisemaan käytännön ongelmia. Akava esittää hallintoedustuksen soveltamisalarajan laskemista nykyisestä 150:stä 50:een, mikä parantaisi merkittävästi tiedonkulkua ja vaikutusmahdollisuuksia myös pienemmissä yrityksissä. Muutos on mahdollista tehdä kolmikantaisessa valmistelussa olevan yhteistoimintalain uudistuksen yhteydessä, toteaa työmarkkinajohtaja Katarina Murto.

Sopimustoiminnan hajautuessa ja epävarmuuden lisääntyessä paikallisessa sopimisessa on syytä edetä hallitusti ja vaiheittain ja hyödyntää jo nykyisiä paikallisen sopimisen mahdollisuuksia enemmän. Akava pitää tärkeänä, että paikallista sopimista edistetään jatkossakin työehtosopimusten puitteissa. Työehdoista sopimiseen on tulossa etenkin teollisuusaloilla merkittäviä muutoksia, joiden vaikutuksia ei vielä tiedetä. Akavalla on valmiutta kompromissiratkaisuun, jolla paikallisen sopimisen mahdollisuudet lisääntyisivät merkittävästi nykyjärjestelmään verrattuna.

– Akava esittää, että paikallisen sopimisen mahdollisuuksia laajennetaan myös yleissitovaa työehtosopimusta noudattaviin järjestäytymättömiin yrityksiin vastaavalla tavalla kuin järjestäytyneissä yrityksissä. Samalla luottamusmiehen hyväksyntää ja tunnustamista pitää vahvistaa lainsäädännössä. Näiden muutosten vaikutuksia olisi mahdollista tarkastella esimerkiksi kahden vuoden kuluttua. Vaiheittaisella etenemisellä voidaan välttää sopimusjärjestelmän hallitsematon hajautuminen, mikä johtaisi todennäköisesti hankaliin työrauhahäiriöihin, Murto sanoo.

Luottamusmiesjärjestelmä on osa työehtosopimusjärjestelmää ja paikallista sopimista. Paikallisen sopimisen osapuolikysymys ei ole niin merkittävä ongelma kuin annetaan ymmärtää.

– Akavalaisten alojen työehtosopimuksissa on laajat paikallisen sopimisen mahdollisuudet ja sopiminen on usein mahdollista myös suoraan yksittäisen työntekijän kanssa. Luottamusmies yhtenä sopijaosapuolena on kuitenkin jatkossakin tarpeen, sillä luottamusmiehen osaaminen on aivan olennaista paikallisen sopimisen onnistumiseksi. Työehtosopimuksiin perustuvaa paikallisen sopimisen osapuolikysymystä ei pidä ratkaista lainsäädännössä, sillä kyse on työehtosopimuksiin perustuvasta sopimusautonomiasta, Murto korostaa.

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.