Akava: Suomesta maailman ilmastoälykkäin maa

Akava ehdottaa, että Suomesta tehdään maailman ilmastoälykkäin maa ja johtava ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien ratkaisujen kehittäjä. Uusi hallitusohjelma on asettanut Suomelle tiukat päästötavoitteet, joiden toteuttamiseen Akava toivoo kansalaisten osallistuvan jatkossa aktiivisemmin. Akava on laatinut yhdessä jäsenliittojensa kanssa ilmastolinjaukset.

– Uuden hallituksen ilmasto-ohjelma on erittäin kunnianhimoinen. Suomi voi näyttää esimerkkiä kehittämällä ilmastonmuutokseen liittyviä tuotteita ja palveluita, joille on kansainvälistä kysyntää. Innovaatiot ilmastonmuutoksen ratkaisemisemiseksi voivat luoda suomalaisille yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimia merkittävänä talouskasvun lähteenä, toteaa Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja ilmastotoimet edellyttävät, että osaamisen tasoa parannetaan. Akava korostaa, että koulutusjärjestelmää on uudistettava siten, että eri koulutusasteille ja oppiaineisiin kehitetään ilmastonmuutoksen torjunnan sisältöjä, jotka perustuvat tutkimukseen. Ilmastonmuutoksen torjunnasta pitää tehdä kansalaistaito ja kaikki suomalaiset on saatava osallistumaan ilmaston hyväksi tehtävään työhön.

– On tärkeää, että ilmastopolitiikan toimenpiteiden suunnitteluun ja valmisteluun sitoutetaan kansalaisia nykyistä enemmän. Palkansaajien näkemykset on otettava huomioon paremmin Suomen ilmastostrategiaa valmisteltaessa, Vuorenkoski jatkaa.

Akava toivoo, että osallistavan ilmastopolitiikan edistämiseksi työpaikoilla lisätään työnantajien ja työntekijöiden välistä vuoropuhelua toimenpiteistä, joilla vähennetään päästöjä.

– Akavan ilmastolinjaukset on laadittu yhdessä jäsenliittojemme kanssa. Koska Akavan jäsenet toimivat asiantuntija- ja johtotehtävissä, heillä on mahdollisuus vaikuttaa työssään laajasti ilmastotoimiin. Kuuntelemme heitä tarkasti jatkossakin ja hyödynnämme heidän osaamistaan, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akavan ilmastolinjauksissa esitetään pitkän aikavälin tavoitteena, että Suomi saavuttaisi hiilineutraaliuden viimeistään vuonna 2040. Akava korostaa, että myös Euroopan unionin ilmastotavoitteita on uudistettava, jotta EU saavuttaa hiilineutraaliuden selvästi ennen vuotta 2050.

Tutustu linjauksiin osoitteessa www.akava.fi/ilmastolinjaukset

Akava: Ilmastonmuutoksen hillintään tarvitaan uusia innovaatioita ja yhteistyötä työpaikoilla16.7.2019 06:04:00 EESTTiedote

Akava ehdottaa ilmastolinjauksissaan, että Suomesta tehdään maailman ilmastoälykkäin maa ja johtava ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien ratkaisujen kehittäjä. Akava korostaa myös osallistavaa ilmastopolitiikkaa ja osaamisen lisäämistä. Akavan tuoreen kyselyn tulokset osoittavat, että lähes puolet akavalaisista on sitä mieltä, että Suomen pitäisi vähentää päästöjään siihen katsomatta mitä muut maat tekevät.

Akava: Hallitusohjelman kirjaukset osaamisesta oikeansuuntaisia – tulevaisuuspanostukset jäävät riittämättömiksi3.6.2019 11:49:40 EESTTiedote

Akava pitää hyvänä, että tutkimus- kehitys- ja innovaatiopanostuksia lisätään. Akava kuitenkin katsoo, että hallitusohjelman kirjaukset eivät riitä korjaamaan täysin kahden edellisen hallituskauden aikana tehtyjä leikkauksia koulutukseen, osaamiseen, tutkimukseen ja innovaatioihin. Perhevapaauudistuksen toteuttaminen on tärkeää, mutta uudistus on Akavan mielestä jäämässä puolitiehen. Nykyisenkaltaisesta kotihoidontuesta olisi pitänyt luopua.