Akava: Tieteen rahoitusleikkauksista on luovuttava

Akavan mielestä maan hallituksen pitää luopua aikomuksistaan leikata tieteen ja tutkimuksen rahoituksesta vuosina 2022–24. Budjetin valmistelun yhteydessä on jo aiemmin päätetty sopeutustoimista, jotka yhdessä heikentyneiden rahapelituottojen kanssa pienentäisivät erityisesti tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava korostaa, että tieteen rahoitusta pitää vahvistaa eikä leikata.

Suomen Akatemian myöntövaltuudet olisivat jo vuonna 2022 jopa 50 miljoonaa euroa pienemmät kuin vuonna 2021 muun muassa määräaikaisen rahoituksen päättymisen takia ja sen vuoksi, että osa Veikkauksen rahapelituottojen kompensointiin liittyvistä kysymyksistä on vielä ratkaisematta.

Tätä ennen kevään kehysriihen yhteydessä valtioneuvosto päätti 35 miljoonan euron leikkauksesta Akatemian kautta jaettavaan tutkimusrahoitukseen vuodesta 2023 alkaen.

– Leikkaukset olisivat askel väärään suuntaan. Tarvitsemme tiedettä ja tutkimusta, uutta kasvua ja innovaatioita. Hallitus rikkoo omaa ohjelmaansa ja heikentää Suomen asemaa suhteessa kilpailijamaihin, jos se päättää tehdä nämä leikkaukset. Jos leikkaukset toteutetaan, TKI-toiminnan neljän prosentin BKT-osuuden tavoite karkaa yhä kauemmaksi, painottaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Jotta Suomi pääsee tavoiteltuun BKT-osuuteen TKI-investoinneissa, tarvitaan keskimäärin 600 miljoonaa euroa lisää vuodessa. Julkisen sektorin osuus olisi 200 miljoonaa euroa, jonka rahoitus voitaisiin saada työllisyysasteen nostosta. Työllisyysasteen nosto yhdellä prosenttiyksiköllä tuo arvioiden mukaan noin 900 miljoonaa euroa julkiseen talouteen, Fjäder sanoo.

– Hallituksen kaavailemat leikkaukset heikentäisivät merkittävästi tieteentekemisen ja tutkimuksen edellytyksiä Suomessa ja toisivat monia kielteisiä kerrannaisvaikutuksia. Rahoituksen heikentäminen tarkoittaa lyhyellä aikavälillä, että tärkeää, laadukasta tutkimusta jää tekemättä. Tutkijat eivät voi tehdä työtään ilman riittävää rahoitusta, korostaa Akavan johtava asiantuntija Emmi Venäläinen.

– Korkeakouluopetus perustuu tieteelliseen tutkimukseen, joten tieteen rahoituksen leikkaukset vaikuttavat vääjäämättä opetuksen ja koulutuksen laatuun. Antaisimme väärän viestin myös kansainvälisesti. Meidän on pienenä maana kilpailtava ensisijaisesti koulutuksen ja tutkimuksen vaikuttavuudella ja korkealla laadulla, Venäläinen painottaa.

Akava painottaa tieteen ja tutkimuksen rahoituksen sekä TKI-investointien merkitystä budjettiriihikannanotossaan.

Tutustu Akavan budjettiriihikannanottoon

Akava: Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistyön keskeytyminen valitettavaa17.9.2021 15:27:14 EEST | Tiedote

Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistä selvittäneen kolmikantaisen työryhmän työssä ei ole löydetty yhteistä näkemystä siitä, miten eläkejärjestelmien yhdistäminen voisi tapahtua kustannusneutraalisti. Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asiasta tiedotteen tänään. Akava on pettynyt siihen, että työryhmässä ei löydetty yksimielisyyttä.

Akava: Kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä ei tuottanut yllätyksiä17.9.2021 09:11:38 EEST | Tiedote

Tuore kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä vastasi Akavan mielestä odotuksia. Suomen työeläkejärjestelmä on osoittautunut toimivaksi eikä siinä ole kiireellisiä uudistuksia vaativia ongelmia. Työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyden parantamiseksi selvitetään parhaillaan keinoja. Raportti nostaa esiin huolenaiheena Suomen julkisen talouden melko suuren kestävyysongelman.

Akava kannattaa jatkovalmistelua työehtosopimusten rajariita -kysymyksessä16.9.2021 10:25:18 EEST | Tiedote

Työministeri Tuula Haatainen asetti helmikuussa Minna Etu-Seppälän ja Simo Zittingin selvityshenkilöiksi työehtosopimuksiin liittyvistä rajariitojen ratkaisumekanismeista ja sovittelujärjestelmän toimivuudesta. Selvitys julkaistiin tänään. Akava kiittää selvityshenkilöitä työstä ja kannattaa kolmikantaisen valmistelun aloittamista. Samassa yhteydessä tulisi aloittaa laajempi sovittelujärjestelmän ja työriitalain uudistaminen, Akava huomauttaa.

Akava esittää etätyötä koskevia muutoksia lainsäädäntöön: työntekijälle oikeus osittaiseen etätyöhön2.9.2021 09:00:03 EEST | Tiedote

Etätyön yleistyminen korona-aikana on muuttanut työn tekemisen tapoja nopeasti ja etätyö on jatkossakin tärkeää työelämässämme, samoin sen yhdistäminen lähityöhön. Akava tekee ehdotuksia etätyötä koskevan lainsäädännön muutoksiksi ja painottaa niissä yhdessä sopimista, selkeitä toimintaohjeita, työergonomiaa ja työturvallisuutta sekä vakuutusten tärkeyttä.