Akavan Erityisalat: Aktiivimalli purettava nopeasti

Aktiivimalli ei kohtele työttömiä yhdenvertaisesti, koska mahdollisuudet työllistyä ja kouluttautua vaihtelevat eri puolilla maata, sanoo edunvalvonnan päällikkö Helena Lamponen Akavan Erityisaloista.

Akavan Erityisalat kannattaa aktiivimallin leikkurin ja velvoitteiden purkamista mahdollisimman pian.

– Aktiivimallin leikkuri ja velvoitteet ovat toimineet juuri niin huonosti kuin mitä ennakoimme kannanotoissamme jo ennen mallin käyttöönottoa. Malli ei kohtele työttömiä yhdenvertaisesti, koska mahdollisuudet työllistyä ja kouluttautua vaihtelevat eri puolilla maata, sanoo edunvalvonnan päällikkö Helena Lamponen Akavan Erityisaloista.

– Mallin on muun muassa todettu leikkaavan erityisesti ikääntyneiden työnhakijoiden työttömyyspäivärahaa.

Akavan Erityisalojen kulttuurin, hallinnon, hyvinvoinnin ja viestinnän asiantuntijoista ja lähijohtajista koostuvassa jäsenkunnassa aktiivimallin työllistävä vaikutus on ollut matala. Liiton jäsenten työttömyyskassan, Erkon asiakaskyselyyn vastanneista työttömistä vain 2 prosenttia ilmoitti saaneensa mallista apua työllistymiseen. Kyselyyn vastanneista lähes 1 400 korkeakoulutetusta yli puolet kertoi kokevansa aktiivimallin päinvastoin lannistavana.

Hyvän lainvalmistelun ja hyvän hallinnon
periaatteita ei noudatettu

Akavan Erityisalat katsoo, että aktiivimalli-uudistuksesta on runsaasti opiksi otettavaa hyvän lainvalmistelun ja hyvän hallinnon periaatteiden näkökulmasta.

– Mallin tarkoitus oli hyvä, mutta puutteellisen lainvalmistelun pohjalta suorastaan jääräpäisesti läpi ajetun lain toimeenpano epäonnistui, sillä valmistelussa käytännön toteutus jätettiin aivan liian vähälle huomiolle. Perustuslain tai työttömyysturvan asiantuntijoita ei kuultu, vaikka varsin moni esitti perusteltua kritiikkiä ja vastalauseita jo valmisteluvaiheessa. Mallin käytännön toimeenpanoon varattiin myös liian vähän resursseja, Helena Lamponen ihmettelee.

Aktiivimalli on osa työttömyysturvalakia ja siten sosiaaliturvalainsäädäntöä, jolla turvataan toimeentuloa työttömyyden aikana. Tämän vuoksi huolestuttavaa on, että ei noteerattu myöskään kansalaisten ääntä ja kokemusta sekä vaatimusta mallin korjaamisesta niin, että työtön pystyisi täyttämään aktiivimallin velvoitteet yhdenvertaisesti eri puolilla maata. Laaja kansalaisaloite tai ammattiliittojen jäsenten valtava mielenilmaus eivät saaneet vastakaikua.

Akavan Erityisalat on vedonnut aktiivimallin purkamiseksi kannanotoissaan ensimmäistä kertaa jo kesäkuussa 2017. Liitto osallistui myös aktiivimallia vastustavaan mielenilmaisuun 2.2.2018. Työttömyyskassa Erkon kyselyn tulokset työttömien aktiivimallia koskevista kokemuksista julkistettiin 14.12.2018.

Lakimuutos aktiivimallin leikkureiden ja velvoitteiden kumoamiseksi on parhaillaan lausunnolla. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausunnot 9.9.2019 mennessä. Myös Akavan Erityisalat antaa tässä asiassa lausunnon.

Lisätietoja: Helena Lamponen, edunvalvonnan päällikkö, Akavan Erityisalat, helena.lamponen@akavanerityisalat.fi, p. 0201 235 352

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi, 040 525 8582

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja lähijohtajatehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä.

Akavan Erityisalat: Odotamme investointeja luoviin aloihin, hyvinvointiin ja hyvään hallintoon16.9.2019 16:09:13 EESTTiedote

Akavan Erityisalat toivoo budjettiriihen ohjenuoraksi talousarvioesityksen kirjausta siitä, että tieto, osaaminen ja luovuus ovat Suomen tärkeimpiä kilpailutekijöitä. – Nyt peräänkuulutetaan investointeja. Me muistutamme investoinneista paitsi koulutukseen myös luoviin aloihin ja kulttuuriin, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki. – Kirjasto-, museo- ja kulttuurialojamme tulee vahvistaa kansalaisten hyvinvointia lisäävinä peruspalveluina. Lisäksi tarvitsemme julkisen ja yksityisen sektorin innovatiivisia kumppanuuksia, jotka avaavat uusia palvelu- ja bisnesmahdollisuuksia, hyvänä esimerkkinä kulttuurimatkailun kasvava potentiaali. Kaikki nämä osin vielä hyödyntämättömät tiet tuovat hyvinvointia, elinvoimaa ja työpaikkoja maahamme. – Toivomme, että hallitus toteuttaa mahdollisimman ripeästi lupaamansa ”kulttuuriprosentin” eli kasvattaa kulttuurin ja taiteen määrärahojen osuutta valtion budjetissa yhteen prosenttiin. Elävä kulttuuri muodostaa sivistysyhteiskunnan i

Akavan Erityisalat ja Kieliasiantuntijat tukevat Norjan av-kääntäjiä9.8.2019 10:33:58 EESTTiedote

Noin 30 kansainvälisen käännöstoimisto BTI:n norjalaista av-kääntäjää on ilmoittanut, ettei ota BTI:ltä töitä vastaan. Syynä tähän ovat palkkioneuvottelut, jotka eivät ole edenneet. (linkki: https://www.klassekampen.no/article/20190807/ARTICLE/190809978 https://www.klassekampen.no/article/20190807/ARTICLE/190809978) Akavan Erityisalat ja sen jäsenyhdistys Kieliasiantuntijat ovat yhdessä muiden kääntäjiä edustavien suomalaisten liittojen kanssa ilmaisseet tukensa norjalaisille. Tukikannanotto on lähetetty Norjan av-kääntäjiä edustavalle NAVIO:lle sekä myös tiedoksi Suomen BTI:lle. Suomessa on voimassa 31.1.2020 saakka av-käännösyritysten työehtosopimus. Myös Tanskasta ja Ruotsista on julkaistu tuenilmaisuja norjalaiskääntäjille. https://journalistforbundet.dk/nyhed/dansk-opbakning-til-norske-teksteres-protestaktion https://journalistforbundet.dk/nyhed/dansk-opbakning-til-norske-teksteres-protestaktion https://www.sjf.se/aktuellt/201908/stod-till-de-norska-undertextarnas-protest-mot-laga