Akavan Erityisalat: Aktiivimalli purettava nopeasti

Aktiivimalli ei kohtele työttömiä yhdenvertaisesti, koska mahdollisuudet työllistyä ja kouluttautua vaihtelevat eri puolilla maata, sanoo edunvalvonnan päällikkö Helena Lamponen Akavan Erityisaloista.

Akavan Erityisalat kannattaa aktiivimallin leikkurin ja velvoitteiden purkamista mahdollisimman pian.

– Aktiivimallin leikkuri ja velvoitteet ovat toimineet juuri niin huonosti kuin mitä ennakoimme kannanotoissamme jo ennen mallin käyttöönottoa. Malli ei kohtele työttömiä yhdenvertaisesti, koska mahdollisuudet työllistyä ja kouluttautua vaihtelevat eri puolilla maata, sanoo edunvalvonnan päällikkö Helena Lamponen Akavan Erityisaloista.

– Mallin on muun muassa todettu leikkaavan erityisesti ikääntyneiden työnhakijoiden työttömyyspäivärahaa.

Akavan Erityisalojen kulttuurin, hallinnon, hyvinvoinnin ja viestinnän asiantuntijoista ja lähijohtajista koostuvassa jäsenkunnassa aktiivimallin työllistävä vaikutus on ollut matala. Liiton jäsenten työttömyyskassan, Erkon asiakaskyselyyn vastanneista työttömistä vain 2 prosenttia ilmoitti saaneensa mallista apua työllistymiseen. Kyselyyn vastanneista lähes 1 400 korkeakoulutetusta yli puolet kertoi kokevansa aktiivimallin päinvastoin lannistavana.

Hyvän lainvalmistelun ja hyvän hallinnon
periaatteita ei noudatettu

Akavan Erityisalat katsoo, että aktiivimalli-uudistuksesta on runsaasti opiksi otettavaa hyvän lainvalmistelun ja hyvän hallinnon periaatteiden näkökulmasta.

– Mallin tarkoitus oli hyvä, mutta puutteellisen lainvalmistelun pohjalta suorastaan jääräpäisesti läpi ajetun lain toimeenpano epäonnistui, sillä valmistelussa käytännön toteutus jätettiin aivan liian vähälle huomiolle. Perustuslain tai työttömyysturvan asiantuntijoita ei kuultu, vaikka varsin moni esitti perusteltua kritiikkiä ja vastalauseita jo valmisteluvaiheessa. Mallin käytännön toimeenpanoon varattiin myös liian vähän resursseja, Helena Lamponen ihmettelee.

Aktiivimalli on osa työttömyysturvalakia ja siten sosiaaliturvalainsäädäntöä, jolla turvataan toimeentuloa työttömyyden aikana. Tämän vuoksi huolestuttavaa on, että ei noteerattu myöskään kansalaisten ääntä ja kokemusta sekä vaatimusta mallin korjaamisesta niin, että työtön pystyisi täyttämään aktiivimallin velvoitteet yhdenvertaisesti eri puolilla maata. Laaja kansalaisaloite tai ammattiliittojen jäsenten valtava mielenilmaus eivät saaneet vastakaikua.

Akavan Erityisalat on vedonnut aktiivimallin purkamiseksi kannanotoissaan ensimmäistä kertaa jo kesäkuussa 2017. Liitto osallistui myös aktiivimallia vastustavaan mielenilmaisuun 2.2.2018. Työttömyyskassa Erkon kyselyn tulokset työttömien aktiivimallia koskevista kokemuksista julkistettiin 14.12.2018.

Lakimuutos aktiivimallin leikkureiden ja velvoitteiden kumoamiseksi on parhaillaan lausunnolla. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausunnot 9.9.2019 mennessä. Myös Akavan Erityisalat antaa tässä asiassa lausunnon.

Lisätietoja: Helena Lamponen, edunvalvonnan päällikkö, Akavan Erityisalat, helena.lamponen@akavanerityisalat.fi, p. 0201 235 352

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi, 040 525 8582

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä.

Akavan Erityisalat: Rahapelien ja yleishyödyllisen työn kytkös purettava – järjestöt ja esimerkiksi Kotus riskirahan varassa24.4.2020 15:56:37 EESTTiedote

– Koronapandemia toi näkyväksi Veikkaus-rahoituksen riskiluonteen. Peliautomaattien sulkeminen romahdutti pelituotot ja yhteiskunnalle tärkeät hankkeet menevät saman tien jäihin. On eettisesti kestämätöntä, että yleishyödyllistä työtä rahoitetaan riskirahalla, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki.

Suomen Restonomit: Nyt katse lähimatkailuun – matkailu- ja ravintola-alan lomautusaalto ei saa eskaloitua irtisanomisiksi22.4.2020 16:44:43 EESTTiedote

- Hienoa, että ravintolat ovat saamassa korvamerkityn suoran tuen. Matkailu- ja ravintola-alaa on nyt tuettava monipuolisesti pandemian yli, jotta palvelu on iskussa kun rajoitteet puretaan. Kotimaan matkailu on nyt se juttu, jonka avulla on mahdollista saada rahaa kassaan alamme yrityksiin, sanoo Suomen Restonomien puheenjohtaja Niklas Honkalehto.