Akavan Erityisalat: Irtisanomislakiin tehdyt lievennykset eivät riitä

Akavan Erityisalat on edelleen sitä mieltä, että hallituksen on vedettävä takaisin irtisanomista pienissä yrityksissä helpottava esityksensä.

Hallitus on tehnyt ns. irtisanomislakia koskevaan esitykseensä lievennyksiä. Ne eivät Akavan Erityisalojen mielestä kuitenkaan muuta toiseksi sitä epäkohtaa, että esitys on työntekijän suojeluperiaatteen vastainen. Myös muut aikaisemman esitysluonnoksen moneen kertaan todetut ongelmat ovat jäljellä.

– Irtisanomista helpotettaisiin uudessa esityksessä alle 10 henkeä työllistävissä yrityksissä, kun aikaisempi raja oli 20 henkeä. Työntekijät olisivat edelleen eri asemassa vain sillä perusteella, minkä kokoisessa yrityksessä sattuisivat olemaan työssä, muistuttaa toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki Akavan Erityisaloista.

–Työttömyyskarenssin lyhentäminen kuukaudella lieventää, mutta ei korjaa henkilöperusteella irtisanotulle lankeavan  ”tuplarangaistuksen” ongelmaa. Kahden kuukauden karenssi on edelleen pitkä,  Luomanmäki sanoo.

– On hyvä, ettei ”luottamussuhteeseen” enää viitata esitysluonnoksen muotoilussa. Tarkoituksena oli varmaankin näin lieventää mahdollisuutta mielivaltaiseen irtisanomiseen. Kohta on kuitenkin edelleen tulkinnanvarainen. Jos tällainen esitys etenisi, luvassa olisivat vuosien ja vuosien oikeusprosessit, joiden kuluessa tulkinta vasta vakiintuisi, huomauttaa edunvalvonnan päällikkö Helena Lamponen Akavan Erityisaloista.

– Irtisanomislain sijaan tulisi nyt yhteisessä neuvottelupöydässä löytää pienille yrityksille kannustavat keinot palkata ensimmäinen, toinen ja kolmaskin työntekijä, Luomanmäki sanoo.

Akavan Erityisalat ei ole toistaiseksi itse toteuttamassa järjestöllisiä toimia irtisanomislain vastustamiseksi. Liiton hallitus teki kuitenkin jo 14.9. järjestöpäätöksen, mikä mahdollistaa jäsenten turvallisen osallistumisen irtisanomislakia vastustaviin toisten liittojen mielenilmauksiin. Jäseniä on ohjeistettu asiasta. Akavan Erityisalat muistuttaa, että virkasuhteiset jäsenet eivät voi osallistua työaikana poliittiseen mielenilmaukseen.

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä.

Akavan Erityisalat: Rahapelien ja yleishyödyllisen työn kytkös purettava – järjestöt ja esimerkiksi Kotus riskirahan varassa24.4.2020 15:56:37 EESTTiedote

– Koronapandemia toi näkyväksi Veikkaus-rahoituksen riskiluonteen. Peliautomaattien sulkeminen romahdutti pelituotot ja yhteiskunnalle tärkeät hankkeet menevät saman tien jäihin. On eettisesti kestämätöntä, että yleishyödyllistä työtä rahoitetaan riskirahalla, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki.

Suomen Restonomit: Nyt katse lähimatkailuun – matkailu- ja ravintola-alan lomautusaalto ei saa eskaloitua irtisanomisiksi22.4.2020 16:44:43 EESTTiedote

- Hienoa, että ravintolat ovat saamassa korvamerkityn suoran tuen. Matkailu- ja ravintola-alaa on nyt tuettava monipuolisesti pandemian yli, jotta palvelu on iskussa kun rajoitteet puretaan. Kotimaan matkailu on nyt se juttu, jonka avulla on mahdollista saada rahaa kassaan alamme yrityksiin, sanoo Suomen Restonomien puheenjohtaja Niklas Honkalehto.