Akavan Erityisalat: Koulutus tärkein keino edistää maahanmuuttajien työllistymistä

Akavan Erityisalat tyrmää ehdotuksen maahanmuuttajien huonommista työehdoista.

– Työllisyyden lisääminen on tärkeä asia, mutta ajatus "kaksista työmarkkinoista" on räikeässä ristiriidassa liittomme perusarvojen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden kanssa. Emme hyväksy ehdotusta maahanmuuttajien huonommista työehdoista, Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki sanoo.

Ajatuksen esitti talousnobelisti Bengt Holmström Ylen haastattelussa keskiviikkona 24.10. Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder kommentoi Ylen haastattelussa Holmströmin ajatusta myönteisesti, mutta pahoitteli myöhemmin kommenttiaan Akavan tiedotteessa.

– Olen pahoillani, että vastauksestani syntyi mielikuva, että ehdotan kahden kerroksen työmarkkinoiden syntymistä. Tämän kaltaista mallia Suomeen emme todellakaan halua, vaan kaikkia työntekijöitä tulee kohdella tasavertaisesti, Fjäder sanoo.

Akavan Erityisalat pitää hyvänä, että Akavassa nyt keskustellaan maahanmuuttajista. Liitto pitää Akavan tavoin koulutusta tärkeimpänä keinona edistää maahanmuuttajien työllistymistä.

– Koulutusjärjestelmän yhdenvertaisuuden vahvistaminen on yksi Akavan Erityisalojen hallitusohjelmatavoitteista. Maahanmuuttajien ja muiden ns. aliedustettujen ryhmien määrää korkeakoulutuksessa tulee lisätä. Meillä ei ole varaa menettää yhdenkään lahjakkaan ihmisen potentiaalia, Luomanmäki sanoo.

– Myös tasa-arvoinen työelämä ja samapalkkaisuuden aito toteutuminen työpaikalla ovat aivan keskeisiä tavoitteitamme. Samasta ja samanarvoisesta työstä tulee maksaa samaa palkkaa. Palkan suuruuteen vaikuttaa myös työntekijän suoriutuminen työssään, mikä on otettava huomioon mielellään oikeudenmukaisen palkkausjärjestelmän avulla. Ajantasaiset, tasa-arvoiset, kannustavat sekä osaamiseen ja työn vaativuuteen perustuvat palkkausjärjestelmät edistävät samapalkkaisuutta.

– Nostamme esille myös hyvän hallinnon ja viranomaistoiminnan merkityksen. Uussuomalaisten yhdenvertainen kansalaisuus on varmistettava mm. tehostamalla viestintää ja kielikoulutusta sekä huolehtimalla laadukkaasta viranomaistulkkauksesta.

Sture Fjäderin maahanmuuttajia koskevasta kommentista nousi somekeskustelu keskiviikkona ja Akavan Erityisalat sanoutui monen muun akavalaisen liiton tavoin irti näkemyksestä.

– On hyvä, että Akavan puheenjohtaja on pyytänyt anteeksi tökeröä lausumaansa. Mutta riittääkö pahoittelu? Olen varma siitä, että keskustelu akavalaisista arvoista saa jatkoa, Salla Luomanmäki sanoo.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, Akavan Erityisalat

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 23  jäsenyhdistystä.