Akavan Erityisalat: Muistetaan osaamistili ja luovien alojen työpaikat

Akavan Erityisalat nostaa neljä näkökulmaa tänään alkavaan kolmikantaiseen työllistämistyöhön: 1. Otetaan osaamistili käyttöön 2. Hyödynnetään luovien alojen potentiaali 3. Parannetaan itsensätyöllistäjien turvaverkkoa 4. Kitketään työmarkkinoiden ikärasismi.

Akavan Eritysalat muistuttaa kolmikantaisen työllisyysseminaarin osanottajia akavalaisten liittojen ideoimasta osaamistilistä.

– Työllisyyden parantamista pohtivien on nyt huolehdittava, ettei jatkuvan oppimisen korostus jää juhlapuheeksi. Akavalaisten ideoima osaamistili on hieno innovaatio, joka olisi vakuutustyyppinen turva osaamisen kehittämiseen mm. korkeakoulutetuille. Osaamistilin ripeää käyttöönottoa tulisi vakavasti harkita, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki.

Toiseksi liitto haluaa tuoda esille luovien alojen ja kulttuurin mahdollisuudet työllistää.

– Tuore hallitusohjelma ottaa jo hyvin huomioon kulttuurin ja luovien alojen potentiaalin.  Näillä aloilla on mahdollisuus monin tavoin lisätä alueiden elinvoimaa ja työpaikkoja. Ne ovat avainasemassa esimerkiksi, kun Suomen houkuttelevuutta matkailumaana parannetaan entisestään. On vain huolehdittava siitä, että luova työ tarjoaa myös tekijöilleen elinvoimaa, reilut työehdot, Luomanmäki sanoo.

Kolmanneksi Akavan Erityisalat haluaa nostaa työllisyyskeskusteluun erilaiset työnteon muodot, kuten itsensätyöllistämisen. Itsensätyöllistäjien turvaverkkoa on viimein paikattava.

– Yrittäjyys ei saa olla vaihtoehto vain koville riskinottajille tai kärjistyä ns. pakkoyrittäjyyden muodoksi. Myös hieman turvallisuushakuisemmilla voi olla upeaa potentiaalia menestyä yrittäjinä, Luomanmäki pohtii.

Luomanmäki kiittää siitä, että yhdistelmävakuutus on takkuisesta ja pitkittyneestä valmistelutaipaleestaan huolimatta uudenkin hallituksen ohjelmassa.

– Yhdistelmävakuutus toisi turvaa eri työntekomuotojen yhteensovittamiselle ja lisäisi varmasti esimerkiksi korkeakoulutettujen kiinnostusta työllistyä yrittäjänä.

Neljänneksi Akavan Erityisalat muistuttaa työmarkkinoiden ikärasismista, mikä estää työllistymistä sekä ikähaitarin nuoriso- että +50-päässä.

– Esimerkiksi meillä Akavan Erityisalojen jäsenistössä työttömyys on pakkautunut nuorempiin ja toisaalta yli 50-vuotiaisiin. Ikärasismikysymyksessä työnantajat ja rekryväki saisivat katsoa peiliin. On varmasti  tilanteita, että valitetaan osaajapulasta mutta samalla hylätään iän vuoksi hakijoita, jotka menestyisivät tehtävässä esimerkiksi kevyen täydennyskoulutuksen jälkeen, Luomanmäki sanoo.

Akavan Erityisalat kiittää työnsä aloittanutta hallitusta lämpimästi siitä, että vuoropuhelu työmarkkinajärjestöjen kanssa näyttää lähtevän hyvään vauhtiin.

– Tervehdimme innokkaina kolmikannan paluuta. Työllisyyden parantaminen edellyttää nyt kaikkien viisaiden ajatusten ennakkoluulotonta yhdistämistä ja näkemyksellisyyttä sekä tarpeen mukaan joustoa kaikilta osapuolilta, Luomanmäki sanoo.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, Akavan Erityisalat, puh. 0201 235 341, 040 700 7800

edunvalvonnan päällikkö Helena Lamponen, Akavan Erityisalat, puh. 0201 235 352, 040 631 7660

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja lähijohtajatehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä.

Akavan Erityisalat: Odotamme investointeja luoviin aloihin, hyvinvointiin ja hyvään hallintoon16.9.2019 16:09:13 EESTTiedote

Akavan Erityisalat toivoo budjettiriihen ohjenuoraksi talousarvioesityksen kirjausta siitä, että tieto, osaaminen ja luovuus ovat Suomen tärkeimpiä kilpailutekijöitä. – Nyt peräänkuulutetaan investointeja. Me muistutamme investoinneista paitsi koulutukseen myös luoviin aloihin ja kulttuuriin, sanoo Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki. – Kirjasto-, museo- ja kulttuurialojamme tulee vahvistaa kansalaisten hyvinvointia lisäävinä peruspalveluina. Lisäksi tarvitsemme julkisen ja yksityisen sektorin innovatiivisia kumppanuuksia, jotka avaavat uusia palvelu- ja bisnesmahdollisuuksia, hyvänä esimerkkinä kulttuurimatkailun kasvava potentiaali. Kaikki nämä osin vielä hyödyntämättömät tiet tuovat hyvinvointia, elinvoimaa ja työpaikkoja maahamme. – Toivomme, että hallitus toteuttaa mahdollisimman ripeästi lupaamansa ”kulttuuriprosentin” eli kasvattaa kulttuurin ja taiteen määrärahojen osuutta valtion budjetissa yhteen prosenttiin. Elävä kulttuuri muodostaa sivistysyhteiskunnan i

Akavan Erityisalat ja Kieliasiantuntijat tukevat Norjan av-kääntäjiä9.8.2019 10:33:58 EESTTiedote

Noin 30 kansainvälisen käännöstoimisto BTI:n norjalaista av-kääntäjää on ilmoittanut, ettei ota BTI:ltä töitä vastaan. Syynä tähän ovat palkkioneuvottelut, jotka eivät ole edenneet. (linkki: https://www.klassekampen.no/article/20190807/ARTICLE/190809978 https://www.klassekampen.no/article/20190807/ARTICLE/190809978) Akavan Erityisalat ja sen jäsenyhdistys Kieliasiantuntijat ovat yhdessä muiden kääntäjiä edustavien suomalaisten liittojen kanssa ilmaisseet tukensa norjalaisille. Tukikannanotto on lähetetty Norjan av-kääntäjiä edustavalle NAVIO:lle sekä myös tiedoksi Suomen BTI:lle. Suomessa on voimassa 31.1.2020 saakka av-käännösyritysten työehtosopimus. Myös Tanskasta ja Ruotsista on julkaistu tuenilmaisuja norjalaiskääntäjille. https://journalistforbundet.dk/nyhed/dansk-opbakning-til-norske-teksteres-protestaktion https://journalistforbundet.dk/nyhed/dansk-opbakning-til-norske-teksteres-protestaktion https://www.sjf.se/aktuellt/201908/stod-till-de-norska-undertextarnas-protest-mot-laga