Akavan Erityisalat: Työnantajalla iso vastuu henkilöstön ”digikunnosta”

Osa korkeakoulutetuista on putoamassa digikelkasta, varoittaa Akavan Erityisalat. Yli 55-vuotiaista asiantuntijoista ja esimiehistä joka kymmenes arvioi digitaitonsa huonoiksi liiton työmarkkinatutkimuksessa. - Päävastuu osaamisen kehittämisestä on työnantajalla, liitto muistuttaa.

Akavan Erityisalojen työmarkkinatutkimuksen mukaan digiosaaminen työpaikoilla on pääosin hyvää, mutta osa kokee valmiutensa puutteellisiksi. Kokemus on vahvasti sidoksissa ikään. Liiton jäsenet työskentelevät asiantuntijoina ja esimiehinä mm. kulttuurin, hallinnon ja viestinnän tehtävissä sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.

– Vain 40 prosenttia yli 55-vuotiaista jäsenistämme arvioi digitaitonsta hyviksi ja joka kymmenes jopa huonoiksi.Tämä on huolestuttava tulos, joka osoittaa että osa korkeakoulutetuista asiantuntijatason työntekijöistä on vaarassa pudota digikelkasta. Työnantajan on kannettava tässä vastuunsa ja otettava henkilöstön osaamisen kehittäminen osaksi digistrategiaa, sanoo toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki Akavan Erityisaloista.

– Olemme kaikki yhtä mieltä siitä, että elämme murrosta, jossa digitalisaation haltuunotto on keskeisiä menestystekijöitämme. Nämä mahdollisuudet menetetään, ellei digitalisoituvissa organisaatioissa, pienissäkin, panosteta osaamisen kehittämiseen, Luomanmäki sanoo.

– Myös työntekijän itsensä tulee toki olla hereillä, mutta päävastuu osaamisen kehittämisestä on työnantajalla.

Akavan Erityisalat pitää huolestuttavana, että jäsenistä yli kolmannes (36 %) ilmoitti, että ei ollut viimeisen vuoden aikana osallistunut työnantajan kustantamaan koulutukseen lainkaan. Saman verran oli niitä, joille koulutuspäiviä kertyi yhdestä kolmeen. Syinä jäsenten koulutusvajeeseen olivat erityisesti ajan puute työtilanteen vuoksi ja työnantajalle aiheutuvat kulut.

– Osa työnantajista laiminlyö selvästi vastuunsa henkilöstön ammattitaidon ylläpitämisestä ja kehittämisestä. Niiden pitäisi nyt toperoitua lisäämällä reippaasti ja suunnitelmallisesti koulutusta ja varmistamalla, että työpaikan esimiehillä ja asiantuntijoilla on myös aikaa osallistua siihen. Osaamisella on merkittävä yhteys koettuun työn hallintaan ja sitä kautta työssä jaksamiseen ja viihtymiseen, sanoo Akavan Erityisalojen koulutuspolitiikasta vastaava asiamies Minna Nieminen.

– Osassa yrityksiä osaamisen kehittäminen tuntuu jäävän mantraksi, joka ei toteudu käytännössä. Lisää suunnitelmallisuutta saataisiin mm. henkilöstö- ja koulutussuunnitelmien säännöllisellä laadinnalla, toteutuksella ja seurannalla, Nieminen jatkaa.

Pienillä yrityksillä digivaje?

Akavan Erityisalojen julkisen sektorin jäsenet kokivat jäsenkyselyssä digitalisaation koskettavan omaa työtään enemmän kuin jäsenet yrityksissä.

–Tulosta voi selittää se, että julkisen sektorin organisaatiot ovat usein suuria ja kattavasti erilaisten julkisen hallinnon digitalisaatiohankkeiden piirissä. Asiantuntijatehtävissä työskentelevät jäsenemme ovat yleensä itseoikeutetusti näiden hankkeiden keskiössä, arvioi Minna Nieminen.

–Sen sijaan yrityksissä näyttää olevan paitsi digiedelläkävijöitä, myös sellaisia, usein pieniä yrityksiä, jotka tulevat valitettavasti jälkijunassa. Jäseniämme työskentelee paljon juuri PK-yrityksissä, joiden digiosaamisesta on nyt todella syytä kantaa huolta.

Liitegraafit: 1) Miten arvioit omia digivalmiuksiasi? 2) Miten arvioit digitalisaation vaikutusta omassa työssäsi ja omiin työtehtäviisi?

Akavan Eriytyisalojen työmarkkinatutkmus toteutettiin sähköisesti kaikille liiton jäsenille yksityisellä, valtio-, kunta ja korkeakoulusektorilla (N = 18 503). Vastausaste vaihteli sektoreittain ja oli 17- 28 %. Tiedot kerättiin marras-joulukuussa 2016.

Digitalisaatiolla tutkimuksessa tarkoitettiin digitaalista uusiutumista eli digiteknologian integrointia kaikkeen organisaation toimintaan.

toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, puh, 040 700 7800

asiamies Minna Nieminen, puh, 040 7223 4788

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi, 040 525 8582, @AJoutsenniemi

Graafi: Miten arvioit omia digivalmiuksiasi?
Graafi: Miten arvioit digitalisaation vaikutuksia omaan työhösi? (Työnantajasektoreittain)

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 23  jäsenyhdistystä.

Akavan Erityisalat: Kannustavia avauksia budjettiriihessä31.8.2017 17:49Tiedote

Akavan Erityisalat pitää erinomaisena, että hallitus mahdollistaa työttömyysturvan käytön lyhytkestoiseen opiskeluun ilman TE-toimiston tarveharkintaa. Tämä kannustaa hyödyntämään työttömyysaikaa ja päivittämään osaamista, mikä edistää tutkitusti työllistymistä.  Muutos vähentää byrokratiaa ja helpottaa opintojen aloittamista nopeallakin aikataululla. Puoli vuotta voi olla juuri riittävä aika ammattitaidon syventämiseksi. Akavan Erityisalat kiittää myös, että jatkossa yritystoimintaa voi kokeilla työttömyysturvalla neljä kuukautta. Tämä on merkittävä muutos liiton jäsenten kannalta. Työttömyysturvan menettämisen uhka on ollut suurimpana esteenä oman yritystoiminnan aloittamiselle. Askel hyvää suuntaan on myös se, että kehysriihen mukaisesti työnantajan tarjoaman koulutuksen verovapautta selkeytetään ja laajennetaan ensi vuoden alusta.  Kantamme on, että tässä tulisi edetä niin, että kaikki työnantajan kustantama koulutus tulisi olla työntekijälle verotonta. Ammattikorkeakoulujen tutkim