Akavan Erityisalat: Ulosmarssi Tampereen yliopistolla - järjestöpäätös suojaa jäseniämme

Akavan Erityisalojen hallitus teki keskiviikkona järjestöpäätöksen koskien Tampereen yliopiston henkilöstön ulosmarssia torstaina 8.2. Päätös suojaa yksittäistä jäsenyhdistyksemme jäsentä siltä varalta, että työnantaja kohdistaisi ulosmarssin vuoksi toimenpiteitä henkilöstöön.

Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Akava Erityisalat antaa Tampereen yliopistolla työskentelevälle jäsenistölleen luvan osallistua 8.2.2018 klo 12 mielenilmaukseen, jonka tavoitteena on korjata tulevan Tampereen säätiöyliopiston hallintomallin epäkohdat.

Mielenilmaus kohdistuu Tampereen tulevan säätiöyliopiston johtosääntöön. Henkilöstö on huolissaan mm. siitä, että yliopiston hallitukseen ei esitetä yliopistoyhteisön edustusta, vaan kaikki hallituksen jäsenet voivat olla yliopistoyhteisön ulkopuolisia.

Nykyistä kollegiota vastaavan konsistorin jäsenmäärää pienennetään merkittävästi, vaikka yliopiston koko kasvaa. Kooksi esitetään 18 henkilöä kollegion nykyisen 45 jäsenen sijaan. Esitys konsistorin kokoonpanosta syrjii eri tieteenaloja eikä kohtele henkilöstöä tasa-arvoisesti, henkilöstö perustelee.

Tampereen yliopistossa työskentelee yli 70 Akavan Erityisalojen jäsentä mm. hallinto- ja tukipalvelutehtävissä.

Mielenilmaus ei liity käynnissä oleviin työehtosopimusneuvotteluihin.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Anna Joutsenniemi, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Uutisen kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto

Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 23  jäsenyhdistystä.