Akavan Erityisalat: Veikkauksen edunsaajien rahoitus ratkaistava

Akavan Erityisalat kannattaa lausunnolla olevaa arpajaislakiuudistusta. - Pelihaittoja on torjuttava tehokkaammin, vaikka tuotot putoavat. Veikkauksen yleishyödyllistä työtä tekevät edunsaajat eivät kuitenkaan saa kärsiä uudistuksesta. Niiden rahoituksen painopiste on siirrettävä pelituotoista budjettirahoitukseen, Akavan Erityisalat esittää.

Esitys arpajaislain muuttamisesta on  lausunnolla 5.2. asti.
Esitys arpajaislain muuttamisesta on lausunnolla 5.2. asti.

Akavan Erityisalat kannattaa arpajaislain 5.2. asti lausunnolla olevaa uudistusesitystä, joka sisältää useita erilaisia keinoja pelihaittojen ja arpajaislain vastaisen rahapelitarjonnan torjumiseksi.

- Uudistukset ovat hyviä, mutta merkitsevät pelituottojen pudotusta. Nyt on huolehdittava, etteivät hyvää tekevät arpajaislain uudistukset vie toisaalla pois rahoituspohjaa hyvän tuottamiselta, toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki Akavan Erityisaloista sanoo.

- Arpajaislain uudistus on jäsenistöllemme tärkeä, sillä monen jäsenemme yhteiskunnallisesti tärkeä työ rahoitetaan joko kokonaan tai osittain Veikkauksen rahoituksella.

- Arpajaislain tuomat muutokset ovat merkittäviä taide- ja kulttuurialalle, museoalalle, liikunnalle ja nuorisotyölle. Iskun saavat järjestöt ja julkinen sektori. Esimerkiksi kuntien nuorisotyön ja kirjastojen kehittämisrahoituksesta suuri osa on riippuvainen veikkausvoittovaroista, samoin kuntien merkittävät liikuntapaikkahankkeet rahoitetaan tätä kautta.

Akavan Erityisalat vetoaa maan hallitukseen, että hallitusohjelman arpajaislakia koskevasta kompensaatiokirjauksesta pidetään kiinni jatkossakin - huononevasta taloustilanteestakin huolimatta.

- Esitämme, että kompensaatio tehdään lisäämällä budjettivarojen osuutta taiteen ja kulttuurin, museoiden, liikunnan ja nuorisotyön rahoituksesta. Kaikki arpajaisvarojen varassa toimivat, myös järjestöt kattavasti, tulisi ottaa huomioon budjettivaroja tarkasteltaessa, sanoo Luomanmäki.

Akavan Erityisalat pitää hyvänä sitä, että arpajaislakihankkeessa on kuultu edunsaajia. Näin huoli rahoituksesta on varmasti hanketta eteenpäin vievien tiedossa. Esimerkiksi 11.11.2020 järjestetyssä sidosryhmien kuulemistilaisuudessa käytettiin useita puheenvuoroja, joissa tuotiin esille rahapelituoton merkitys yleishyödyllisen toiminnan rahoittamiselle ja tuoton vähenemisen vaikutukset. Puheenvuoroissa korostettiin myös hallituksen lupausta kompensoida vähentyneet rahapelituotot järjestöille. Tilaisuudessa nostettiin myös esille, että yleishyödyllistä toimintaa tulisi rahoittaa budjettivaroin.

***

Arpajaislakihankkeessa valmisteltu ehdotus arpajaislain muuttamiseen tähtääväksi hallituksen esitykseksi lähetettiin lausuntokierrokselle 7.1.2021. Lausuntoaikaa on 5.2. asti. Tavoitteena on, että hallituksen esitys voitaisiin antaa eduskunnalle kesällä 2021. Apajaislain muutoksen arvioidaan tulevan voimaan aikaisintaan vuonna 2022.

Akavan Erityisalat on tehnyt arpajaislain uudistusta koskevaa vaikuttamista hankkeen alusta eli vuodesta 2018 saakka.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, Akavan Erityisalat, puh. 040 700 7800

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582.

Salla Luomanmäki, Akavan ErityisalatToiminnanjohtaja, FM.

Liiton johtaminen, hallinto, työmarkkina-asiat ja ulkoiset suhteet. Akavan hallituksen jäsen ja varapuheenjohtaja. Monimuotoinen työelämä, veropolitiikka.

Puh:040 700 7800salla.luomanmaki@akavanerityisalat.fi

Esitys arpajaislain muuttamisesta on  lausunnolla 5.2. asti.
Esitys arpajaislain muuttamisesta on lausunnolla 5.2. asti.

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä. Akavan Erityisalojen jäsenyhdistyksiin kuuluu yhteensä vajaat 27 000 jäsentä.

”Et olisi viihtynyt nuorekkaassa tiimissä” - Rekrytointisyrjinnän kitkeminen vaatii lain tiukennuksen lisäksi asennemuutoksen, Akavan Erityisalat esittää13.1.2021 08:10:13 EETTiedote

Rekrytointisyrjintä on polttava ja vaiettu ongelma myös hallinnon, viestinnän ja kulttuurin erityisaloilla, vahvistaa Akavan Erityisalojen jäsentutkimus. – Ilmiön kitkemiseksi tulee hyödyntää vuonna 2021 käynnistyvä yhdenvertaisuuslain osauudistus. Säädöstien lisäksi tarvitsemme ison asennemuutoksen, Akavan Erityisalat esittää.