Akavan koulutuspolitiikan johtavaksi asiantuntijaksi Emmi Venäläinen

Akavan koulutuspolitiikan johtavaksi asiantuntijaksi on valittu yhteiskuntatieteiden kandidaatti Emmi Venäläinen. Hän aloittaa tehtävässä 3. helmikuuta 2020. Venäläinen työskentelee vaikuttamisen tiimissä ja hänen päävastuullaan ovat yliopisto- ja tiedepolitiikan asiat.

Venäläinen siirtyy tehtävään Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun viestintäpäällikön tehtävästä. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa opetusministerin erityisavustajana, kokoomuksen eduskuntaryhmän koulutus- ja sosiaali- ja terveyspoliittisena sihteerinä sekä toimittajana.

– Olen tehnyt valtaosan työurastani tavalla tai toisella koulutuspolitiikan parissa. Olen innoissani ja iloinen päästessäni Akavaan vaikuttamaan koulutuspolitiikkaan, joka on minulle hyvin tärkeä ala, hän toteaa.

Koulutus ja korkea osaaminen ovat Venäläisen mukaan avain suurien ongelmien ratkaisemiseen.

– Elämme monessa mielessä murroksen aikoja. Ikäluokat pienenevät, mutta samalla korkeasti koulutettujen työntekijöiden tarve kasvaa. Osaaminen ratkaisee, oli kyseessä sitten ilmastonmuutos, vanhustenhoito, kestävyysvajeen taittaminen ja työllisyyden lisääminen tai maailman jäteongelman ratkaiseminen, hän korostaa.

– Emmi Venäläisellä on paljon osaamista ja kokemusta sekä vaikuttamisen verkostoista että koulutuspolitiikan sisällöistä. Se on hyvä yhdistelmä hoitaa menestyksellisesti Akavan yhden avainalueen edunvalvontaa, toteaa johtaja Pekka Piispanen.

Johtava asiantuntija Emmi Venäläinen, puh. 044 281 1234

Johtaja Pekka Piispanen, puh. 40 544 0302

Akava: Työllisyystoimenpiteissä on edettävä nopeasti22.1.2020 14:31:48 EETTiedote

Akavan hallitus painottaa työllisyystoimenpiteiden kiireellisyyttä keskusteltuaan kokouksessaan Suomen työmarkkinatilanteesta ja työllisyystoimenpiteistä. Ruotsin työmarkkinaministeri Eva Nordmark vieraili Akavan hallituksen kokouksessa ja kertoi maan työllisyyspolitiikan painotuksista viime vuosina. Ruotsin työllisyysaste on kesän jälkeen alentunut hieman, mutta on edelleen 77 prosenttia. Suomessa työllisyysaste on syksyn aikana pysähtynyt 72,6 prosenttiin.