Akavan koulutuspolitiikan johtavaksi asiantuntijaksi Emmi Venäläinen

Akavan koulutuspolitiikan johtavaksi asiantuntijaksi on valittu yhteiskuntatieteiden kandidaatti Emmi Venäläinen. Hän aloittaa tehtävässä 3. helmikuuta 2020. Venäläinen työskentelee vaikuttamisen tiimissä ja hänen päävastuullaan ovat yliopisto- ja tiedepolitiikan asiat.

Venäläinen siirtyy tehtävään Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun viestintäpäällikön tehtävästä. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa opetusministerin erityisavustajana, kokoomuksen eduskuntaryhmän koulutus- ja sosiaali- ja terveyspoliittisena sihteerinä sekä toimittajana.

– Olen tehnyt valtaosan työurastani tavalla tai toisella koulutuspolitiikan parissa. Olen innoissani ja iloinen päästessäni Akavaan vaikuttamaan koulutuspolitiikkaan, joka on minulle hyvin tärkeä ala, hän toteaa.

Koulutus ja korkea osaaminen ovat Venäläisen mukaan avain suurien ongelmien ratkaisemiseen.

– Elämme monessa mielessä murroksen aikoja. Ikäluokat pienenevät, mutta samalla korkeasti koulutettujen työntekijöiden tarve kasvaa. Osaaminen ratkaisee, oli kyseessä sitten ilmastonmuutos, vanhustenhoito, kestävyysvajeen taittaminen ja työllisyyden lisääminen tai maailman jäteongelman ratkaiseminen, hän korostaa.

– Emmi Venäläisellä on paljon osaamista ja kokemusta sekä vaikuttamisen verkostoista että koulutuspolitiikan sisällöistä. Se on hyvä yhdistelmä hoitaa menestyksellisesti Akavan yhden avainalueen edunvalvontaa, toteaa johtaja Pekka Piispanen.

Johtava asiantuntija Emmi Venäläinen, puh. 044 281 1234

Johtaja Pekka Piispanen, puh. 40 544 0302

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.