AKT hylkäsi riisutun sovintoehdotuksen, ahtausalan lakko jatkuu
AKT:n työehtosopimusten sovittelua jatkettiin ahtausalalla samoin kuin autoliikenteen kolmella alalla eli kuorma-auto-, säiliöauto- ja öljytuotealalla sekä terminaalitoiminta-alalla sunnuntaina myöhään iltaan. Tuloksia ei kuitenkaan syntynyt.
Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Satamaoperaattorit ry saivat sovittelija Leo Suomaalta ennen iltakahdeksaa ahtausalan sovintoehdotuksen. AKT:n osalta sovintoehdotus hylättiin jälleen yksimielisesti. Ahtausalan lakko siis jatkuu toistaiseksi edelleen, kunnes sopimus syntyy.
- Sovittelijan ehdotuksessa ei prosenteissa päästy edes teknologiateollisuudessa jo aiemmin neuvotellulle tasolle. Lisäksi ehdotuksesta oli karsittu kaikki tekstikysymykset. AKT:n tavoite on saada sovinto silti aikaan mahdollisimman pian, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
- Lakoilla ei ole tarkoitus aiheuttaa ongelmia suomalaisten arkeen, vaikutukset on suunnattu työnantajaliittojen jäsenyrityksille, Kokko korostaa.
Suomaan tarjoama sovintoehdotus oli kaksivuotinen, mutta pelkkä raharatkaisu. Tekstikysymyksiä se ei sisältänyt lainkaan.
Sovintoehdotus käsiteltiin vielä illan aikana sekä AKT:n satamajaostossa että liiton hallituksessa. Esitys hylättiin molemmissa yksimielisesti. Ahtausalan neuvotteluissa saatiin takapakkia jo perjantaina, jolloin työnantajapuoli veti takaisin jo aiemmin hyväksyttyjä asioita.
Tavoite pitää reaalipalkkatasosta kiinni
AKT tavoittelee aloilleen neuvotteluratkaisuja, joilla reaalipalkka ei pienene, vaan ostovoima säilyy. Tavoite ei ole ylittää Saksan teollisuuden sopimustasoa, eikä viedä Suomen kilpailukykyä.
- Uudesta sovintoehdotuksesta oli pyyhitty pois kaikki tekstiratkaisut, mikäli sitä verrataan aiempaan sovintoesitykseen. Palkkatarjous kasvoi vain minimaalisesti. Siinä oli ehdotus lyhykäisyydessään.
Työnantajien linja on ollut jättää sopimuspöytien päätäntävalta koko työmarkkinakierroksella teknologiateollisuuden yrityksille, eikä muille liitoille tarjota mahdollisuutta neuvotella sen enempää palkoista kuin tekstikysymyksistä omissa ratkaisuissaan. Työehtojen laadullisessa kehittämisessä erityisesti autoliikenteen useilla aloilla on sopimatta useita tärkeitä kysymyksiä.
Lakot jatkuvat
AKT:n kuorma-auto- sekä säiliöauto- ja öljytuotealoja koskevat keskiviikkona 15.2. alkaneet lakot jatkuvat tiistaina 21.2. kello 24 saakka, ellei sovintoa tätä ennen saada. Terminaalitoiminta-alan lakon on määrä jatkua 22.2. aamuun kello 6.00. Ahtaajien lakko jatkuu toistaiseksi, kunnes sopimukset syntyvät.
Uusi lakkoaalto uhkaa alkaa 1.3.
AKT on antanut aiemmin tällä viikolla eli tiistaina 14.2. myös uusia lakkovaroituksia. Mikäli sopuun ei päätä seuraavat lakot alkavat kuorma-autoalan, huoltokorjaamoiden ja säiliöautoalan osalta 1.3. klo 03.00 ja päättyvät 8.3. klo 03.00.
Linja-autohenkilökunnan osalta lakko alkaa 1.3. klo 03.00 ja päättyy 10.3. klo 03.00. Öljytuotealan osalta lakko alkaa 1.3. klo 05.00 ja päättyy 8.3. klo 05.00. Terminaalitoimintaa koskeva lakko alkaa 1.3. klo 06.00 ja päättyy 8.3. klo 06.00.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiHarri PasanenedunvalvontapäällikköAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 582 8016harri.pasanen@akt.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Hallituksen velkatavoite karkasi - pienituloisia kuritettu turhaan24.4.2025 08:06:36 EEST | Tiedote
Hallitusohjelmaan on asetettu tavoitteeksi, että valtion velkaantuminen pysähtyy ja talous lähtee reippaaseen kasvuun. Sen sijaan suunta on päinvastainen. Tästä piti tulla kasvuriihi, mutta tuloksena olikin kaverikapitalismin riihi.
AKT kritisoi valtion omistajaohjauspolitiikkaa poliittisella mielenilmauksella25.3.2025 09:28:48 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT paheksuu Finnairin merkittävästi kasvavia hallituspalkkioita samaan aikaan, kun henkilöstöä pakotetaan säästöohjelmiin. Kritiikki kohdistuu valtion omistajaohjauspolitiikkaan. Omistajaohjausministerin pitäisi suitsia käsistä karannutta palkitsemista ja löytää moraalinen selkäranka.
”Kuljettajan toive: lämmin vessa ja puhtaat kädet”14.3.2025 11:45:59 EET | Tiedote
AKT kyseli paikallisliikenteen linja-autonkuljettajilta vuonna 2024, miten WC-käynnit toteutuvat työvuorojen aikana. Lisäksi kysyttiin, mikä on esteenä, mikäli vessaan ei pääse. Kyselyyn vastanneista kuopiolaiskuljettajista yli puolet kertoi, ettei tosiallista mahdollisuutta vessakäyntiin ole edes neljän tunnin välein. Vessoja joko ei ole reiteillä tai päätepysäkeillä – tai aikataulut estävät vessakäynnit.
AKT hyväksyi työehtosopimuksen ahtausalalle6.3.2025 17:19:29 EET | Tiedote
AKT:n hallitus on hyväksynyt työehtosopimuksista saadun neuvottelutuloksen ahtausalalle. Palkat nousevat kolmen vuoden aikana 7,8 prosenttia, korotukset toteutetaan yleiskorotuksina.
AKT:lle neuvottelutulos ahtausalan työehtosopimuksesta4.3.2025 18:18:57 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Satamaoperaattorit ry ovat saaneet neuvottelutuloksen ahtausalan työehtosopimuksesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme