AKT ja Satamaoperaattorit sopimukseen, ahtaajien lakko päättyy
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ja Satamaoperaattorien neuvotteleman ahtausalan työehtosopimuksen voimassaolo päättyi tammikuun lopussa. Tes-neuvotteluja vauhditettiin alkuun satamissa ahtaustyön ylityökiellolla.
Sovittelija Leo Suomaan ensimmäinen sovintoehdotus saatiin 14.2. Koska se jouduttiin hylkäämään riittämättömänä, ahtausalan lakko alkoi 15.2. Suomen satamissa.
Myös 19.2. saatu toinen sovintoehdotus jouduttiin hylkäämään. Neuvottelut ovat jatkuneet tiiviinä ja lakon vaikutukset ovat olleet tuntuvia sen pidetessä.
AKT:n ja Satamaoperaattorien välinen neuvottelutulos työehtosopimuksesta syntyi tänään 1. maaliskuuta, ja se käsiteltiin sekä AKT:n satamajaostossa että AKT:n hallituksessa. Tulos hyväksyttiin yksimielisesti.
Työehtosopimuksen pituus on 25 kuukautta, päättyen 28.2.2025. Palkkoja korottava vaikutus sopimuskaudelle on yhteensä 6,3 %. Lisäksi 10.3. maksetaan 1100 euron myöhentämiskorvaus. Osa-aikaisille työntekijöille erä maksetaan suhteessa työaikaan. Lisäksi sovittiin 10 tunnin työaikamuodon paikallisesta sopimisesta sekä yölaiva-ahtausta koskevasta työryhmästä.
- Olemme AKT:ssä tyytyväisiä sekä solmittuun työehtosopimukseen että työtaistelun päättymiseen. Kierros on ollut vaikea, koska neuvotteluihin on sisältynyt poikkeuksellisen paljon ulkoisia tekijöitä. Olemme alusta saakka neuvotelleet omista lähtökohdistamme omien jäsenten etu huomioiden. Niin tehtiin nytkin, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko toteaa.
Syntynyt sopimus päättää kaikki työtaistelutoimet välittömästi ja töihin palataan niin pian kuin mahdollista, kuitenkin viimeistään 4.3. alkavaan normaaliin työvuoroon.
Seuraa AKT:n työehtosopimusneuvotteluja osoitteesta akt.fi/neuvottelut
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiHarri PasanenedunvalvontapäällikköAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 582 8016harri.pasanen@akt.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Ismo Kokko pohjoismaisen kuljetustyöntekijöiden liitto NTF:n johtoon24.5.2023 13:47:46 EEST | Tiedote
Nordic Transport Workers’ Federation NTF valitsi konferenssissaan Helsingissä 24. toukokuuta AKT:n Ismo Kokon puheenjohtajakseen seuraavalle viisivuotiskaudelle. Kansainvälisellä kuljetusalan työntekijöiden yhteistyöllä reagoidaan konkreettisimmillaan mukavuuslippulaivojen miehistöjen työehtoihin.
Hallitusohjelmassa tieverkko ja kuljetusala pitää nähdä Suomen kilpailukykytekijänä22.4.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Maanteillä on Suomen kilpailukyvyn kannalta valtavan suuri merkitys. 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja 70 prosenttia tavaraliikenteestä kulkee teitä pitkin. Hallitusohjelmassa on satsattava liikennepolitiikkaan, jossa teiden kunnossapitoon on riittävät resurssit.
Korjattu tiedote - AKT:n hallitus: Suomen tulevan hallituksen ratkaisujen pitää parantaa suomalaisten ostovoimaa19.4.2023 13:54:59 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT muistuttaa Suomen tulevaa hallitusta ostovoiman vahvistamisesta. Maan seuraavan hallituksen päätehtävä on varmistaa kaikin tavoin tavallisten suomalaisten toimeentulo nykytilanteessa, kun kustannukset nousevat voimakkaasti. Tavoite on sama riippumatta siitä, johtaako Suomea oikeisto- tai sinipunahallitus.
AKT:n hallitus: Suomen tulevan hallituksen ratkaisujen pitää parantaa suomalaisten ostovoimaa19.4.2023 12:50:35 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT muistuttaa Suomen tulevaa hallitusta ostovoiman vahvistamisesta. Maan seuraavan hallituksen päätehtävä on varmistaa kaikin tavoin tavallisten suomalaisten toimeentulo nykytilanteessa, kun kustannukset nousevat voimakkaasti. Tavoite on sama riippumatta siitä, johtaako Suomea oikeisto- tai sinipunahallitus.
Kääntävätkö Perussuomalaiset takkinsa myös työehtosopimusten yleissitovuudessa?1.4.2023 10:00:00 EEST | Tiedote
Perussuomalaiset kertoi SAK:n Vaalistaja-kyselyssä ensin kannattavansa kiky-maksujen siirtoa työnantajille, mutta perui puheenjohtaja Riikka Purran suulla sanansa. Takinkäännön merkitys on työntekijän palkkapussissa reilut kaksi prosenttia. AKT kysyy, onko luvassa lisää ikäviä yllätyksiä?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme