AKT saamassa ensimmäiset sopimuksensa autoliikenteessä, linja-autolakko kuitenkin alkaa

AKT hyväksyi sovintoehdotuksen kolmelle autoliikenteen alalle. Kuorma-autoalan, säiliöauto- ja öljytuotealan sekä terminaalitoiminta-alan sopimus syntyy ja lakonuhka väistyy. Linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen sovintoehdotus hylättiin, lakot alkavat 1.3.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on hyväksynyt sovittelija Leo Suomaan sovintoehdotuksen työehtosopimuksesta kolmelle autoliikenteen alalle. Sopimus saatiin kuorma-autoalan, säiliöauto- ja öljytuotealan sekä terminaalitoiminta-alan työehdoista.

- Olemme tyytyväisiä sopimukseen. Se, mennäänkö sopimustasossa yli tai alle muiden alojen sopimusten, ei ole missään vaiheessa ollut AKT:n kannalta tärkein asia. Olennaista on, että pääsemme sopimukseen, joka jäsenillemme sopii, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.

- Olemme tyytyväisiä myös siihen, että työnantajan raskaat heikennystavoitteet saatiin torjuttua, Kokko painottaa. Ne sisälsivät työaikoihin, pekkasvapaisiin ja sosiaalimääräyksiin liittyviä heikennyksiä.

Tänään saatiin myös neuvottelutulos AKT:n ja Palvelualojen työnantajat Paltan kesken Viking Line Abp:n työehtosopimuksesta. AKT:n hallitus hyväksyi osaltaan sopimuksen.

Linja-autonkuljettajien lakko alkaa, ongelmia ei ratkota vain palkankorotuksilla

Sovittelija Jukka Ahtelan antama sovintoehdotus linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen sopimuksiin sen sijaan karahti lujasti karille. Sovintoehdotus oli riittämätön ja hylättiin sekä AKT:n jaostojen että hallituksen käsittelyssä.

- Nyt ei puhuta vain rahasta vaan haetaan korjausta linja-autonkuljettajien epäinhimillisiin työpäiviin, Ismo Kokko linjaa.

Linja-autoliikenteessä aikataulut ja työpaine ovat merkittävästi kiristyneet viime vuosina esimerkiksi kilpailutusten myötä. Työehdot eivät vastaa enää olosuhteita. Linja-autonkuljettajan työhönsidonnaisuusaika on 11,5 tuntia.

Kuljettajat joutuvat usein ajamaan 5,5 tuntia yhtäjaksoisesti ilman taukoa ja jopa ilman pääsyä vessaan. Tähän haetaan nyt muutosta. Työpäivät voivat lisäksi alkaa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Peräkkäiset vapaapäivät olisivat palautumisessa tärkeitä. Kuljettajat ovat uupuneita, mikä näkyy sairauspoissaoloina.

- Alalla on kuljettajapula, minkä pitäisi herättää työnantajia panostamaan työolosuhteisiin.

Koska sopimukseen ei päästy, linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen lakko alkaa 1.3. klo 03.00. Mikäli sopua ei ennen sitä löydy, lakko päättyy 10.3. klo 03.00.

AKT on antanut myös uusia lakkovaroituksia. Ne saattavat jatkaa linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen lakkoja myöhemmin.

AKT:n työehtosopimusneuvottelujen tilannetta eri alojen osalta voi seurata akt.fi/neuvottelut