Akustiikan hallintaa uudella puupohjaisella rakentamisen ratkaisulla

Sisäilman laadun ohella akustiikan merkitys on kasvussa erityisesti julkisessa rakentamisessa. Lumir Oy on kehittänyt rakentamisen markkinoille puupohjaisen materiaalin, jolla voidaan korvata nykyiset eristeinä käytettävät, mineraalivilloihin perustuvat fossiilipohjaiset akustiikkaratkaisut.
Lumirin puupohjaiset akustiikkaratkaisut kehittänyt Tuomas Hänninen esitteli innovaatiotaan myös Uusi puun näyttelyssä Euroopan parlamentissa syyskuun alussa.

– Kyseessä on biokuitupohjainen kotimainen tuote, jonka sideaineet ovat kasvipohjaisia eikä tuote muodosta sisäilmaan formaldehydiä tai muita haitallisia päästöjä. Tuotteemme ovat paloturvallisia ja ne voidaan tarvittaessa käsitellä likaa hylkiviksi, kertoo tuotteen kehittänyt tekniikan tohtori Tuomas Hänninen.

– Kemistinä fysiikkapainotteisella alalla katsoo käytössä olevia materiaaleja hieman erilaisesta näkökulmasta ja teinkin akustiikkamittauksissa uusia löytöjä. Tavoitteenamme on tuoda akustiikan hallinta sekä itse materiaalissa, että perinteisesti rakenteiden kautta.

Hännisen mukaan tuotteen kehitystyössä tavoitteena ovat toimintavarmuus, turvallisuus sekä kotimaisuus.

Vaikka rakennusmateriaalien kierrätys on parantanut, eristevilla muodostaa edelleen ongelman sisäilmaan sekä jätteen keräyksessä ja kierrätyksessä.

– Puupohjaisena tuotteena ratkaisumme on kierrätyskelpoinen ja kaikissa ympäristösertifiointiin perustuvassa tarkastelussa hiilijalanjäljen kannalta päästöttömin tuote.

Näyttäviä referenssejä eduskunnasta kansalliskirjastoon

Lumir Oy:n toimitusjohtaja Marko Makkosen mukaan viime vuosina on alettu kiinnittää huomiota rakentamisen akustiikkaan, kun on havaittu sen vaikuttavan koko tilan käytettävyyteen.

– Tilan liiallinen jälkikaiku vaikuttaa työskentelyyn, keskittymiseen, ymmärtämiseen ja viihtyvyyteen, kun taas hyvää akustiikkaa ei edes huomaa.

– Meillä on esimerkkejä, joissa tila ei sovi tarkoitukseensa, koska seinät ja katot heijastavat äänen takaisin tilaan häiriten kuulemista ja keskittymistä. On selvää, että työn tehokkuus toimistotilassa ja oppiminen luokkahuoneessa kärsivät. Päiväkodeissa taas korkeiden äänten kaiku tuo levottomuutta.

Hyvän akustiikan rakentamisessa edelläkävijöinä ovat olleet yritykset vaativissa toimistorakennuksissa sekä valtio ja kunnat julkisissa tiloissa. Lumir Oy:n kehittämää biokuituun pohjautuvaa akustiikkaruisketta on käytetty esimerkiksi Museoviraston valvomissa erityiskohteissa kuten eduskunnan peruskorjauksessa valtiosalin kaltaisten suurten tilojen saumattomissa kattopinnoissa, kansalliskirjaston ja valtioneuvoston kanslian alaisissa linnan peruskorjauksissa.

– Uskon että luottamus uuden ratkaisun toimivuuteen on jo olemassa, sen verran vaativia referenssejä sekä uudis- että korjausrakentamisen kohteissa on jo olemassa. Kun vanhimmat kohteet ovat viisi vuotta vanhoja, olemme voineet seurata myös valon aiheuttamia värimuutoksia, joita voi verrata normaalien maalipintojen käyttäytymiseen, kertoo Hänninen.

Akustiikka parantaa tilojen käytettävyyttä

Makkosen mukaan työvaiheessa tarkoitukseensa kehitetyt levyt kiinnitetään rakennuksen runkoon tai koolaukseen ja ruiskutetaan noin kuuden millin paksuisella Lumir-kerroksella.

– Lumir säästää monelta työvaiheelta, kun ei tarvita nykyisin akustiikkaratkaisuihin käytettävien villalevyjen asennusta, saumauksia, tasoituksia eikä kittauksia. Asennus voidaan tehdä matalat äänet sitovalla reiällisellä kipsikartonkilevyllä, jonka päälle tulee korkeat äänet sitova massaruiskute.

Kuten eduskunnan peruskorjauksessa, ruisketta voidaan käyttää myös itsellisesti ilman alle tulevaa levyä.

– Tuotteella nostetaan myös rakennusalan tuottavuutta, koska sen asentaminen on nopeaa. Esimerkiksi nurkkiin on tähänastisilla tuotteilla ollut vaikeaa tehdä akustoivia seiniä tai kattoja. Nyt kehitetyllä laitteella ja vaikkapa kaarevilla kipsilevyillä ne voidaan toteuttaa ja seuraavassa kehitysvaiheessa toteuttaa kolmiulotteisuus, sanoo Makkonen.

Arkkitehdit ja suunnittelijat ovat Hännisen mukaan löytäneet tuotteen.

– Kyse on helposta tuotteesta, koska lopputuloksena syntyvä pinta on kova, saumaton, tasainen ja heti valmis. Seinillä se korvaa akustiikkalevyjä ja katoissa eristevillapohjaisia akustoivia kattoja. Käyttö tulee kasvamaan kouluissa, päiväkodeissa ja toimistoissa, joissa tilalta halutaan työ- tai opiskelurauhaa.

– Kun tilaajat kiinnittävät akustiikkaan enemmän huomiota, tilat ovat avoimia ja monikäyttöisiä. Kun tiloja halutaan käyttää erilaisiin tarkoituksiin, äänitekniset tarpeet ja ratkaisut ovat erilaisia. Jo nyt voimme käyttää tuotteessa kaikkia värikartan värejä, muistuttaa Makkonen.

Vientimaissa kiinnostusta

Lumir Oy:n tuotanto toimii Vantaalla, mutta ruiskutettavan akustiikkamateriaalin valmistus onnistuu kontissa työmaan pihallakin.

– Tämä konttivalmistus on osa kilpailukykyä ja saattaa olla esimerkiksi vientimarkkinoiden kannalta kiintoisa ratkaisu.

– Nyt akustiikkaratkaisun tuotanto kasvaa nopeasti. Tavoitteena on mennä myös vientimarkkinoille, mutta emme kiirehdi koska haluamme lisää kokemuksia kotimaasta. Kysyntää on esimerkiksi Kaakkois-Aasiassa, missä arvostetaan puupohjaisia tuotteita, muistuttaa Makkonen.

Hännisen mukaan yhtiössä ei pelätä tuotteen plagiointia, koska tuote on monen vuoden kehitystyön tulos ja kemiallisena seoksena haastava toteutettava.

– Meillä on oma tuotanto ja oma asennus, koska sekä tuotteen valmistus, että ruiskutus ovat pitkän oppimisprosessin tulosta. Seuraava kehitysvaihe on tuoda akustiikkaan kolmiulotteiset muodot, minkä muokattava biokuitupohjainen materiaali mahdollistaa.

Teksti: Markku Laukkanen

Lisätietoja:

Tuomas Hänninen, +358 50 466 62 60, tuomas.hanninen@lumir.fi

Marko Makkonen, +358 40 519 5990, marko.makkonen@lumir.fi

- Hyvää akustiikkaa ei huomaa, mutta huono akustiikka vaikuttaa keskittymiseen ja viihtymiseen. Akustiikkaratkaisuihin on alettu viime vuosina kiinnittää enemmän huomiota rakennusalalla, kertoo Lumirin toimitusjohtaja Marko Makkonen.
Eduskunnan peruskorjauksessa muun muassa Suuri Valiokuntahuone sai seinäpintoihinsa ja katon palkkiväleihin akustoivaa Lumiria.
Myös Eduskunnan Valtiosalin upotuksissa hyödynnettiin akustoivaa innovaatiota. Lumir-materiaalin taakse on tässä tilassa asennettu myös kaiuttimia.