”Älä ainakaan jaa hölmöjä tai epäilyttäviä viestejä” – Meppi Kumpula-Natri vetoaa malttiin tartuntahuipun lähestyessä

Suomi on arvioiden mukaan jäljessä korona-tartuntahuipun kanssa useita Euroopan maita ja alueita. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri korostaa maltin, luottamuksen ja avoimuuden merkitystä tulevien viikkojen aikana.

– Yhteiskunnallisissa poikkeusoloissa vastakkainasettelu ja pelolla lietsominen ovat yleisiä keinoja hankkia näkyvyyttä ja pönkittää omaa asemaa. Korona-pandemian aikana olemme jo nähneet Euroopassa toistuvasti sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin leviäviä valeuutisia ja salaliittoteorioita. Huonoimmissa esimerkeissä populistit ovat pyrkineet käyttämään näitä uutisia keppihevosinaan, Kumpula-Natri toteaa.

Hän huomauttaa, kuinka esimerkiksi Italiassa kansallismielisen Lega-puolueen johtaja Matteo Salvini ja laitaoikeistolaisen Italian veljet -puolueen Giorgia Meloni ovat levittäneet kovalla metelillä vahvistamattomia teorioita sosiaalisessa mediassa. Myös Kiinan johto ja Yhdysvaltain Trump ovat olleet jatkuvasti toistensa kimpussa viruksen syntymisen tiimoilta. Trump puhuu jatkuvasti ”Kiinasta” tulleesta viruksesta ja Kiina levittää salaliittoteoriaa, jonka mukaan USAn: armeija on vienyt viruksen Kiinaan.

– Tähän mennessä Suomessa keskustelu on pysynyt pääosin rauhallisena, ja poliittiset puolueet ovat osoittaneet halua johtaa maata yhdessä poikkeusolojen yli. Eduskunta on kyennyt viemään hallituksen kiireellisiä esityksiä nopeasti ja määrätietoisesti päätöksiksi, ilman suurempia poliittisia erimielisyyksiä. Valmiuslaeista ei ole tähän mennessä ollut tarvetta edes äänestää kertaakaan eduskunnan täysistuntosalissa, vaan ne ovat hyväksytty ykismielisesti. Näin sen pitääkin mennä, vaikeudet voitetaan yhdessä, ei politikoiden. Positiivisena esimerkkinä näen myös europarlamentin äänestystuloksen koronatoimiin osoitettujen varojen käytöstä, jossa puolesta äänesti 683 ja vastaan 1. Kyseessä oli historiallinen äänestys, jossa meppien liikkuminen tehtiin tarpeettomaksi poikkeuksellisella etä-äänestämisellä sähköisesti.

Tilanteen kiristyessä ja tartuntapiikin lähestyessä uhkana Kumpula-Natrin mukaan kuitenkin on, että myös Suomen julkisessa keskustelussa ja etenkin sosiaalisessa mediassa nähdään ylilyöntejä.

– Nyt on tärkeä säilyttää tähän asti nähty maltti! Vastakkainasettelulla ja paniikin lietsonnalla emme tule saavuttamaan mitään muuta kuin hallaa. Jokaisen kannattaa harjoittaa sosiaalisen median lukutaitoaan ja kriittisyyttä nyt huolella. Älä ainakaan jaa hölmöjä tai epäilyttäviä viestejä. Noudatetaan ohjeita, ja kysytään kysymyksiä ja tehdään ehdotuksia, kun sellaisia on, Kumpula-Natri ehdottaa.

– Myös suurten teknologiajättien, mm. Googlen, Facebookin ja Twitterin, pitää pystyä puuttumaan ajankohtaisesti niissä leviämään valeuutisointiin, Kumpula-Natri painottaa vielä lopuksi.

Miapetra Kumpula-Natrille europarlamentissa tärkeitä digivastuita19.5.2020 15:16:56 EESTTiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) on nimitetty keskeisiin digivastuisiin europarlamentissa. Parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnan S&D-ryhmä on valinnut Kumpula-Natrin johtamaan europarlamentin kannan valmistelua EU:n datastrategiaan. Kansainvälisen kaupan valiokunnassa Kumpula-Natri sai puolestaan vastuulleen edustaa parlamenttia WTO:n e-commerce -neuvotteluprosessissa, jonka tavoitteena on luoda toimivat maailmanlaajuiset pelisäännöt verkkokaupalle ja digitaloudelle.