Älä mene verkkopankkiin hakukoneella, kuten Googlella – huijarit ujuttaneet tuloksiin erittäin uskottavia huijaussivuja

Rikolliset ovat saaneet ujutettua huijaussivustojaan hakukoneiden tuloksiin. Verkkopankkiin ei pidä kirjautua hakemalla pankkinsa nimeä Googlesta, vaan kirjoittamalla osoite selaimen osoitekenttään. Pankeista kerrotaan, että huijaussivustot ovat erittäin aidon näköisiä.

Huijarit ovat saaneet ujutettua Googlen ja Bingin kaltaisiin hakukoneisiin omia mainoksiaan, jotka ponnahtavat kärkeen, jos pyrkii haun avulla verkkopankkiin. Pankeista neuvotaan, että verkkopankkiin tulee aina kirjautua hakukoneen sijaan selaimen osoitekentän kautta. Verkkopankin kirjautumissivun voi myös tallentaa selaimen kirjanmerkkeihin.

”Rautalangasta: Älä kirjoita Googlen tai Bingin hakukenttään pankkisi nimeä ja klikkaa hakutulosta. Näin saatat joutua huijaussivulle. Kun sen sijaan kirjoitat nettiselaimen ylälaidassa olevalle riville pankkisi verkkosivun osoitteen, pääset varmimmin oikeaan paikkaan”, neuvoo Finanssiala ry:n rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm.

Huijareiden rakentamat sivut näyttävät erittäin uskottavilta. Pahimmassa tapauksessa ainoa ero saattaa olla yksi poikkeava merkki verkkosivun osoitteessa.

Jos epäilee joutuneensa huijauksen kohteeksi, tulee välittömästi olla yhteydessä pankkiin. Nopealla reagoinnilla pankki saattaa onnistua pysäyttämään maksun etenemisen. Huijauksesta tulee ilmoittaa myös poliisille.

Verkkopankin Google-haun välttämisen lisäksi vanhat tutut neuvot pätevät edelleen: Verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun ei koskaan pidä kirjautua linkin kautta, vaan aina omasta selainikkunasta. Pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä verkkopankkitunnuksia sähköpostitse tai tekstiviestillä.

”Jos tällaisen viestin saa, kyseessä on huijari”, Saxholm painottaa.

Rahastoihin suurin pääomapotti viiteen vuoteen – uusia sijoituksia yli 1,7 miljardia euroa8.7.2021 12:02:14 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä yli 1,7 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kesäkuun lopussa 150 miljardia euroa, kun se oli toukokuun lopussa 146 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.