Älä mene verkkopankkiin hakukoneella, kuten Googlella – huijarit ujuttaneet tuloksiin erittäin uskottavia huijaussivuja

Rikolliset ovat saaneet ujutettua huijaussivustojaan hakukoneiden tuloksiin. Verkkopankkiin ei pidä kirjautua hakemalla pankkinsa nimeä Googlesta, vaan kirjoittamalla osoite selaimen osoitekenttään. Pankeista kerrotaan, että huijaussivustot ovat erittäin aidon näköisiä.

Huijarit ovat saaneet ujutettua Googlen ja Bingin kaltaisiin hakukoneisiin omia mainoksiaan, jotka ponnahtavat kärkeen, jos pyrkii haun avulla verkkopankkiin. Pankeista neuvotaan, että verkkopankkiin tulee aina kirjautua hakukoneen sijaan selaimen osoitekentän kautta. Verkkopankin kirjautumissivun voi myös tallentaa selaimen kirjanmerkkeihin.

”Rautalangasta: Älä kirjoita Googlen tai Bingin hakukenttään pankkisi nimeä ja klikkaa hakutulosta. Näin saatat joutua huijaussivulle. Kun sen sijaan kirjoitat nettiselaimen ylälaidassa olevalle riville pankkisi verkkosivun osoitteen, pääset varmimmin oikeaan paikkaan”, neuvoo Finanssiala ry:n rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm.

Huijareiden rakentamat sivut näyttävät erittäin uskottavilta. Pahimmassa tapauksessa ainoa ero saattaa olla yksi poikkeava merkki verkkosivun osoitteessa.

Jos epäilee joutuneensa huijauksen kohteeksi, tulee välittömästi olla yhteydessä pankkiin. Nopealla reagoinnilla pankki saattaa onnistua pysäyttämään maksun etenemisen. Huijauksesta tulee ilmoittaa myös poliisille.

Verkkopankin Google-haun välttämisen lisäksi vanhat tutut neuvot pätevät edelleen: Verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun ei koskaan pidä kirjautua linkin kautta, vaan aina omasta selainikkunasta. Pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä verkkopankkitunnuksia sähköpostitse tai tekstiviestillä.

”Jos tällaisen viestin saa, kyseessä on huijari”, Saxholm painottaa.

Vapaaehtoiset vakuutukset tärkeitä sosiaaliturvan täydentäjinä13.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Suomalainen vakuuttaa yleensä omaisuutensa paremmin kuin itsensä ja läheisensä. Tämä käy jälleen ilmi Finanssiala ry:n (FA) alkukesästä julkaisemasta vakuutustutkimuksesta. Toki sellaiset perusvakuutukset, kuten kotivakuutus, kuuluukin olla oikeastaan kaikilla, mutta myös henkivakuutus on yhtä lailla tärkeä erityisesti niille, joilla on lapsia ja lainaa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla selvitti toukokuussa henkivakuutusvajetta Suomessa. Selvityksessä kävi ilmi, että vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista on vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus.

FA:n kysely: Nuoret, naiset ja seniorit näyttävät suuntaa vastuullisessa sijoittamisessa – ilmastovaikutusten arviointi koetaan hankalaksi12.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Kaksi viidestä suomalaisesta sijoittajasta seuraa sijoitustensa kestävyyttä, selviää Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kansalaiskyselystä. Lähes puolet rahasto- ja vakuutussijoittajista pitää ilmastovaikutuksia ainakin osittain tärkeänä sijoituskriteerinä, osakesijoittajista 42 prosenttia. FA teetti Norstat Oy:llä kansalaiskyselyn kesäkuussa 2022, jossa selvitettiin suomalaisten innokkuutta vastuulliseen sijoittamiseen. Samantyyppinen kysely on toteutettu tammikuussa 2020 sekä kesäkuussa 2020. ”Kestävyydestä on tulossa hyvä vauhtia valtavirtaa myös finanssialalla. Esimerkiksi saastuttavat kohteet sijoituksina alkavat olla huomattava riski, joten viisas yksityissijoittajakin turvaa sijoituksensa huolehtimalla, että salkussa on kestävyyden huomioon ottavia kohteita. Sellaisia ovat jo nyt täydet kestävyyskriteerit täyttävien lisäksi kohteet, joilla on uskottava siirtymäsuunnitelma”, FA:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari sanoo. Vastuullisten kohteiden valinta ei ole yksittäiselle sijoitt