Alajärven yläkoulu on NouHätä!-mestari 2018

Alajärven yläkoulu Etelä-Pohjanmaan pelastustoimen alueelta on tämän vuoden NouHätä!-mestari. Pelastustaitojen Suomenmestaruutta tavoitteli tänään Pelastusopistolla Kuopiossa 22 joukkuetta, yksi jokaiselta pelastustoimen alueelta. Kilpailussa miteltiin pelastustaito-osaamisessa ja turvallisuustiedoissa. Voittajajoukkueessa kilpailivat Antton Maunuksela, Olga Ranta ja Hanna-Kaisa Rentola.

Vuoden 2018 NouHätä!-mestarijoukkue Alajärven yläkoulu Etelä-Pohjanmaalta.

Kahdeksasluokkalaiset tavoittelivat tänään valtakunnallisen NouHätä!-kilpailun voittoa Kuopion Pelastusopistolla. Loppukilpailun voitti Alajärven yläkoulun joukkue, johon kuuluivat Antton Maunuksela, Olga Ranta ja Hanna-Kaisa Rentola. Hopealle sijoittui Lyseonmäen koulu Heinolasta ja pronssille Riihenmäen koulu Mäntsälästä.

Kolmivaiheisen kilpailun finaaliin selviytyivät alkukarsintojen ja aluekilpailujen 22 parasta kolmihenkistä joukkuetta, yksi jokaiselta pelastustoimen alueelta. Loppukilpailun järjestivät Pelastusopiston päällystö- ja pelastajaopiskelijat opiston harjoitusalueella Kuopiossa.

Loppukilpailu koostui teoriakokeesta sekä neljästä tehtävärastista. Kilpailussa selvitettiin, miten joukkueet pärjäsivät käytännön rasteilla onnettomuus- ja turvallisuusaiheisissa tehtävissä. Kilpailussa koeteltiin monipuolisesti kilpailijoiden taitoja muun muassa tulipalossa ja liikenneonnettomuustilanteessa. Kyky havaita arkiympäristön palo- ja tapaturmien vaaranpaikat sekä korjata ne turvallisiksi olivat myös osana kisaa.

Voittajajoukkue sai palkinnoksi NouHätä!-kiertopalkinnon, kromatun palomiehen kypärän. Lisäksi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö lahjoitti voittajille 2000 euron arvoisen turvallisuuspalkinnon. Voittajat palkittiin myös henkilökohtaisesti.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön koordinoima NouHätä!-pelastustaitokampanja toteutettiin nyt 22. kerran. Kampanjaan osallistuneet yläkoululaiset opiskelivat ja harjoittelivat kouluvuoden aikana arjen turvataitoja. Monissa kunnissa palomiehet ja turvallisuuskouluttajat kiersivät kouluissa kertomassa, miten omaa ja muiden turvallisuutta voi parantaa. NouHätä!-turvallisuusopetus on tavoittanut kampanjavuosien aikana yli 650 000 yläkoululaista.

NouHätä!-kampanjan järjestävät pelastuslaitokset ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö yhteistyössä sisäministeriön, Opetushallituksen, Pelastusopiston, pelastusliittojen ja Suomen Palopäällystöliiton kanssa. Kampanjan rahoittaa Palosuojelurahasto.

Loppukilpailujärjestelyistä: loppukilpailun tiedotuspäällikkö, palopäällystöopiskelija Antti Hyvönen, p. 040 417 2201
NouHätä!-kampanjasta: kampanjakoordinaattori Elias Kivelä, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, p. 040 512 0055

Vuoden 2018 NouHätä!-mestarijoukkue Alajärven yläkoulu Etelä-Pohjanmaalta.

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.