Alajärven yläkoulu on NouHätä!-mestari 2018

Alajärven yläkoulu Etelä-Pohjanmaan pelastustoimen alueelta on tämän vuoden NouHätä!-mestari. Pelastustaitojen Suomenmestaruutta tavoitteli tänään Pelastusopistolla Kuopiossa 22 joukkuetta, yksi jokaiselta pelastustoimen alueelta. Kilpailussa miteltiin pelastustaito-osaamisessa ja turvallisuustiedoissa. Voittajajoukkueessa kilpailivat Antton Maunuksela, Olga Ranta ja Hanna-Kaisa Rentola.

Vuoden 2018 NouHätä!-mestarijoukkue Alajärven yläkoulu Etelä-Pohjanmaalta.

Kahdeksasluokkalaiset tavoittelivat tänään valtakunnallisen NouHätä!-kilpailun voittoa Kuopion Pelastusopistolla. Loppukilpailun voitti Alajärven yläkoulun joukkue, johon kuuluivat Antton Maunuksela, Olga Ranta ja Hanna-Kaisa Rentola. Hopealle sijoittui Lyseonmäen koulu Heinolasta ja pronssille Riihenmäen koulu Mäntsälästä.

Kolmivaiheisen kilpailun finaaliin selviytyivät alkukarsintojen ja aluekilpailujen 22 parasta kolmihenkistä joukkuetta, yksi jokaiselta pelastustoimen alueelta. Loppukilpailun järjestivät Pelastusopiston päällystö- ja pelastajaopiskelijat opiston harjoitusalueella Kuopiossa.

Loppukilpailu koostui teoriakokeesta sekä neljästä tehtävärastista. Kilpailussa selvitettiin, miten joukkueet pärjäsivät käytännön rasteilla onnettomuus- ja turvallisuusaiheisissa tehtävissä. Kilpailussa koeteltiin monipuolisesti kilpailijoiden taitoja muun muassa tulipalossa ja liikenneonnettomuustilanteessa. Kyky havaita arkiympäristön palo- ja tapaturmien vaaranpaikat sekä korjata ne turvallisiksi olivat myös osana kisaa.

Voittajajoukkue sai palkinnoksi NouHätä!-kiertopalkinnon, kromatun palomiehen kypärän. Lisäksi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö lahjoitti voittajille 2000 euron arvoisen turvallisuuspalkinnon. Voittajat palkittiin myös henkilökohtaisesti.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön koordinoima NouHätä!-pelastustaitokampanja toteutettiin nyt 22. kerran. Kampanjaan osallistuneet yläkoululaiset opiskelivat ja harjoittelivat kouluvuoden aikana arjen turvataitoja. Monissa kunnissa palomiehet ja turvallisuuskouluttajat kiersivät kouluissa kertomassa, miten omaa ja muiden turvallisuutta voi parantaa. NouHätä!-turvallisuusopetus on tavoittanut kampanjavuosien aikana yli 650 000 yläkoululaista.

NouHätä!-kampanjan järjestävät pelastuslaitokset ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö yhteistyössä sisäministeriön, Opetushallituksen, Pelastusopiston, pelastusliittojen ja Suomen Palopäällystöliiton kanssa. Kampanjan rahoittaa Palosuojelurahasto.

Loppukilpailujärjestelyistä: loppukilpailun tiedotuspäällikkö, palopäällystöopiskelija Antti Hyvönen, p. 040 417 2201
NouHätä!-kampanjasta: kampanjakoordinaattori Elias Kivelä, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, p. 040 512 0055

Vuoden 2018 NouHätä!-mestarijoukkue Alajärven yläkoulu Etelä-Pohjanmaalta.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.