Albert Edelfelt ja Romanovit, Sinebrychoffin taidemuseo 6.2.–10.5.2020

Näyttely esittelee Albert Edelfeltin vähemmän tunnettuja, Venäjän keisariperheeseen liittyviä teoksia. Pääosassa on Aleksanteri III:n veljenpoikia esittävä muotokuva Suuriruhtinaat Boris ja Kirill Vladimirovitš lapsina (1881) Rybinskin taidemuseon kokoelmista. Kauan kadonneeksi luultu maalaus nähdään Suomessa ensimmäistä kertaa. Lisäksi esillä on Koivujen alla -teos, jonka olinpaikka on ollut viimeiset 80 vuotta tuntematon. Yksityiskokoelmaan kuuluvassa teoksessa tyttöjen malleina olivat Edelfeltin nuoremmat sisaret Annie ja Berta. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Suomen Pietarin instituutin kanssa ja sen kuratoinut instituutin johtaja Sani Kontula-Webb. Näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseon Punaisessa kellarissa 6.2.–10.5.2020.
Albert Edelfelt (1854–1905):
Suuriruhtinaat Kirill ja Boris Vladimirovitš lapsina, 1881
Storfurstarna Kirill och Boris Vladimirovitj som barn, 1881
The Grand Dukes Boris and Kirill Vladimirovich as Children, 1881

Albert Edelfelt (1854–1905): Suuriruhtinaat Kirill ja Boris Vladimirovitš lapsina, 1881 Storfurstarna Kirill och Boris Vladimirovitj som barn, 1881 The Grand Dukes Boris and Kirill Vladimirovich as Children, 1881 Rybinskin valtiollinen historiallinen arkkitehtuuri- ja taidemuseo / Rybinskis statliga historiska arkitektur- och konstmuseum / The Rybinsk State History, Architecture and Art Museum

Albert Edelfelt hovitaiteilijana Venäjällä

Kultakauden suomalaistaiteilijoista merkittävimmän uran Venäjällä teki Albert Edelfelt (1854−1905). Pietarin taideakatemia myönsi Edelfeltille akateemikon arvonimen vuonna 1881 ja hänet esiteltiin akatemian presidentille suuriruhtinas Vladimirille. Tämä päätti tilata yhteisen muotokuvan kahdesta pojastaan – Boriksesta ja Kirillistä sekä erillisen muotokuvan nuorimmasta pojastaan Andreista.

Näiden muotokuvien ansiosta sana Edelfeltin lahjakkuudesta kantautui myös keisariperheen korviin, ja taiteilija esiteltiin Aleksanteri III puolisolle – Maria Fjodorovnalle. Hän osti taiteilijan sisarta esittävän teoksen Hyvät ystävät ja tilasi Edelfeltiltä lapsiensa, Ksenian ja Mihailin yhteismuotokuvan.

Kaikki kolme Edelfeltin maalaamaa Romanov-suvun lasten muotokuvaa esiteltiin vuoden 1882 yleisvenäläisessä taideteollisuusnäyttelyssä Moskovassa. Vuoden 1917 vallankumouksen jälkeen muotokuvat joutuivat eri kokoelmiin ja joidenkin olinpaikka on selvinnyt vasta hiljattain. Nyt, lähes 140 vuoden jälkeen, nämä muotokuvat ja niitä varten tehdyt luonnokset esitetään jälleen yhdessä.

Koivujen alla

Aleksanteri III ja Maria Fjodorovna tilasivat Edelfeltiltä myös useita laatukuvia. Pietarin Anitškovin-palatsissa alun perin ollut Koivujen alla -teos päätyi lopulta keisarilliseen palatsiin Puolassa. Viimeiset 80 vuotta teoksen olinpaikka oli kuitenkin tuntematon, kunnes se löytyi yksityisestä kokoelmasta alle sadan kilometrin päästä entisestä keisarillisesta palatsista. Teoksessa kuvattujen tyttöjen malleina olivat Edelfeltin nuoremmat sisaret Annie ja Berta.

Näyttelyjulkaisu:

Näyttelyyn liittyy suomen- ja venäjänkielinen julkaisu Albert Edelfelt ja Romanovit. Julkaisu antaa uutta tietoa Edelfeltin roolista suomalaisen taiteen ja kulttuurin lähettiläänä Venäjällä. ISBN 978-5-4330-0146-6. Suomen Pietarin instituutti.

Näyttelyyn liittyvät luennot:

8.2. klo 14 Albert Edelfelt ja Romanovit -näyttelyn yleisöopastus

18.3. klo 18 Johtaja Sani Kontula-Webb, Suomen Pietarin instituutti: Albert Edelfelt hovitaiteilijana Venäjällä

25.3. klo 18 Fil.dr. Maria Vainio-Kurtakko: Albert Edelfelt och Ellan de la Chapelle – historien om ett äktenskap

15.4. klo 18 Taidehistorioitsija Rainer Knapas: Albert Edelfelt Pietarissa

22.4. klo 18 PhD and author of several books on the Romanovs Galina Korneva: Grand Duke Vladimir and Grand Duchess Maria – patrons and art collectors

Luennot 15 / 13 € tai museokortilla. Muutokset mahdollisia. Lisätietoja www.siff.fi/tapahtumat

Näyttelyn kuraattori: Johtaja, FT Sani Kontula-Webb, Suomen Pietarin instituutti

Näyttelyn projektipäällikkö: Amanuenssi Claudia de Brün, Sinebrychoffin taidemuseo

Näyttelyn yhteistyökumppanit:

Opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen Pietarin-pääkonsulaatti, Suomi-Venäjä-Seura, Suomen Pietarin instituutin ystävät ry, Finnair

Lehdistökuvat: http://press.sinebrychoffintaidemuseo.fi/kategoria/albert-edelfelt-ja-romanovit

Pääsy: 15 / 13 € tai museokortilla. Alle 18-v. maksutta.

Opastilaukset: ma-pe klo 10–14 p. 0294 500 500, myynti@kansallisgalleria.fi

Avoinna: ti, to, pe 11−18, ke 11−20, la, su 10−17, ma suljettu

Yhteystiedot: Sinebrychoffin taidemuseo, Bulevardi 40, 00120 Helsinki, p. 0294 500 460, www.siff.fi

Sinebrychoffin taidemuseo on osa Kansallisgalleriaa Kiasman ja Ateneumin taidemuseon kanssa