Algol Oy

Algolissa kampanjoidaan ennakkoluulojen ravistamiseksi

Jaa

Algol-konsernissa haluttiin kiinnittää huomiota viime vuosien ajankohtaiseen maahanmuuttokeskusteluun. Keväällä 2018 Suomen Pakolaisavun aloittama Olenko rasisti -kampanja tuntui oikeanlaiselta tavalta vaikuttaa tärkeään asiaan. Lisäksi yhtiössä haluttiin antaa henkilöstölle mahdollisuus osallistua merkitykselliseksi kokemaansa asiaan.

Algolin toiminnassa keskeistä on kansainvälinen kauppa, ja kumppaneina on ihmisiä eri maista ja kulttuureista. Käytännön tasolla tehtävä yhteistyö murtaa omalta osaltaan ennakkoluuloja. Näin eettisyys ja tasa-arvo eivät ole vain vastuullisuuteen liittyvää sanahelinää, vaan näkyvät työntekijöiden arjessa. Tästä huolimatta ennakkoluulot voivat olla tiedostamattomia.

- Me toimimme yhteiskunnassa, joka perustuu tasa-arvolle ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle. Oli hämmentävää lukea, että Suomi osoittautui kuitenkin yhdeksi Euroopan syrjivimmistä maista EU:n perusoikeusviraston tekemässä tutkimuksessa viime vuoden lopussa. Kampanjalla haluamme kiinnittää huomiota ennakkoluulojen synnyttämään syrjintään, taustoittaa Eija Holmström, Algol-konsernin Director, HR & Communications & Responsibility.

Kampanjan toteutus ideoitiin sisäisesti

Sen sijaan, että Algol olisi tehnyt perinteisen yrityslahjoituksen, yhtiössä haluttiin herättää sisäistä keskustelua ja henkilökohtaista pohdintaa tärkeän asian tiimoilta. Näin syntyi idea osallistavasta lahjoituskampanjasta. Kampanjassa henkilöstöllä on mahdollisuus valita, haluaako osallistua.

- Kaikilla työntekijöillämme on työpuhelimet. Teimme mahdolliseksi sen, että niillä voi lähettää tekstiviestin kampanjanumeroon ja lahjoittaa näin 10 euroa Algolin puolesta. Parhaimmillaan kampanjaan osallistuminen tai osallistumatta jättäminen synnyttää sisäisen pohdinnan omista ennakkoluuloista, Holmström sanoo.

Algolin yritysvastuupäällikkö Tor Edgren näkee kampanjassa tärkeänä nimenomaan osallistamisen.

- Vastuullisuustyö ei ole koskaan vain yrityksen johdon vastuulla, vaan henkilöstö osallistuu siihen omalla toiminnallaan. Oleellista tässä kampanjassa on se, että jokainen työntekijä voi konkreettisesti vaikuttaa ja osallistua tärkeäksi ja merkitykselliseksi kokemaansa asiaan. 

Keskustelua monikulttuurisuudesta

Suomessa maahanmuuttokeskustelua käydään paljolti keskittyen turvapaikanhakijoihin. Mutta olennaista on myös keskustelu monikulttuurisuudesta ja työllisyysnäkökulmasta. Eija Holmström pitää tärkeänä kampanjan laajempaa yhteiskunnallista vaikuttamismahdollisuutta.

- Haluamme kiinnittää huomion eri syiden vuoksi maahanmuuttavien työllistymisen merkitykseen yhteiskunnan hyvinvoinnin ja talouskasvun kannalta. Muuttamalla omia asenteitamme autamme maahanmuuttajia löytämään paikkansa sekä suomalaisessa työelämässä että yhteiskunnassa yleisesti, Holmström uskoo.

Algolissa kampanjoidaan syykuun ajan. Lokakuun puolella saadaan tulokset siitä, kuinka moni algolilainen teki lahjoituksen.

Lisätietoja

Eija Holmström, Director, HR & Communications & Responsibility, Algol Oy, puh. +358 40 828 5496 tai Tor Edgren, Group Corporate Responsibility Manager, Algol Oy, puh. +358 50 5257 625.

Lisätietoja Suomen Pakolaisapu ry:n kampanjasta: http://olenkorasisti.fi/ 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Eija Holmström, Director, HR & Communications & Responsibility, Algol Oy, puh. +358 40 828 5496
Tor Edgren, Group Corporate Responsibility Manager, Algol Oy, puh. +358 50 5257 625.

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Algol Oy
Algol Oy
Karapellontie 6
02611 ESPOO

09 509 91, info@algol.fihttp://www.algol.fi/fi

Algol lyhyesti

Algol on suomalainen kaupan monialakonserni. Toimimme laajassa kansainvälisessä kumppaniverkostossa vastuullisesti ja 125 vuoden kokemuksella. Ratkaisumme parantavat teollisuuden tuotannon laatua ja turvaavat sen sujuvuutta. Terveydenhuollossa vahvistamme paremman elämän edellytyksiä.

Algol-konsernin vuoden 2017 liikevaihto oli 165 MEUR. Työllistämme noin 400 ammattilaista kymmenessä maassa. Lue lisää: www.algol.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Algol Oy

Algol mukaan Työ ei syrji -kampanjaan25.9.2018 09:01Tiedote

Algol on liittynyt mukaan Elinkeinoelämän Keskusliiton Työ ei syrji -kampanjaan, jonka tavoitteena on syrjinnän vähentäminen suomalaisessa yhteiskunnassa. Algolille on tärkeää olla omalta osaltaan edistämässä työelämää, jossa yhdenvertaisuus on itsestäänselvyys. Algol-konsernin arvoihin ja eettiseen koodiin on sisäänkirjoitettu jokaisen työntekijän oikeus tulla kohdelluksi tasa-arvoisesti. Eettiset ohjeet sitovat paitsi yhtiön työntekijöitä, myös yhteistyökumppaneita. Yhtiössä toimitaan aktiivisesti syrjimättömän työkulttuurin edistämiseksi. - Eettiset ohjeet viedään käytäntöön koulutuksella, jonka jokainen työntekijä suorittaa säännöllisesti. Meille on tärkeää, että työntekijämme tuntevat tulevansa kohdelluksi reilusti ja oikeudenmukaisesti. Varmistamme muun muassa toistuvilla henkilöstökyselyillä, ettei kukaan työntekijöistämme koe joutuneensa häirinnän tai syrjinnän kohteeksi, kertoo Eija Holmström, Algol-konsernin Director, HR & Communications & Responsibility. Yhtiössä uskotaan, e

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme