Alkaako mökkikautesi pääsiäisenä? Muista nämä turvallisuusseikat!

Päivien pidentyminen ja pääsiäisen vietto ovat monille kesämökkeilijöille merkkipaalu kaudenavaukselle. Mökin käyttöönotossa kylmän talven jäljiltä on kuitenkin hyvä huomioida muutamat turvallisuusriskit.
Maasto on tänä pääsiäisenä vielä melko märkää tai lumista, mutta on tärkeä varmistaa, ettei tuli pääse leviämään esimerkiksi pääsiäiskokosta muuhun maastoon. KUVA: Suomen Palopäällystöliitto

Mitä turvallisuustekijöitä siis huomioida kesämökin lämmityksessä ja pääsiäispyhien vietossa? Kokosimme yhteen tärkeät huomiot vapaa-ajan asunnon turvallisuuden takaamiseksi:

Toimiva palovaroitin

Vapaa-ajan asunnoissa palovaroittimen toiminta on tärkeä testata aina asunnolle saavuttaessa, ja samalla lisätä patterit paikoilleen, jos ne on poistettu talven ajaksi. Palovaroittimet on tärkeä myös uusia säännöllisesti. Valmistajien määrittelemä käyttöikä on yleensä 5–10 vuotta, joka lasketaan palovaroittimen valmistusajankohdasta. Kylmät ja kosteat olosuhteet nopeuttavat palovaroittimen vanhenemista ja heikentävät sen toimintavarmuutta.

Häkävaroitin

Häkävaroitin on oleellinen silloin, kun asunnossa on tulisijoja tai kaasulla toimivia laitteita – esimerkiksi jääkaappi tai liesi. Häkävaaraa voi pienentää oikealla tulisijan käytöllä ja kaasulaitteiden kunnosta huolehtimalla.

Tulisijojen käyttöönotto ja hormien nuohous

Talven jälkeen kaikki tulisijat ja hormit on syytä ottaa käyttöön hellästi ja hitaasti pienellä tulella, olipa kyse kiukaasta, takasta tai muusta tulipesästä. Liian nopeasti sytytetty tuli työntää savut helposti asuinrakennuksen sisään, kun kylmä hormi ei vielä vedäkään savuja ulos. Lisäksi kerralla liiaksi kuumennettu hormi saattaa haljeta nopean lämpötilanvaihtelun myötä.

Hormien kunto tulee muutoinkin tarkistaa käyttöönoton yhteydessä. Hormissa ei tulisi olla rakoja tai muita vaurioita, joista kipinät pääsevät karkaamaan rakenteisiin. Nuohous on tehtävä vapaa-ajan asuntoihin kolmen vuoden välein, ja vakituisessa asuinkäytössä olevien rakennusten hormit on nuohottava joka vuosi. Nuohouksen on tärkeä vastata tarvetta ja tulisijojen todellista käyttöä. Nuohouksesta voit lukea lisää sisäministeriön verkkosivuilta: intermin.fi/nuohous/ukk.

Avannossa käynti

Talviuintiharrastuksen suosion lisääntyessä on mökille tehtävän avannon turvallinen käyttö myös varmistettava. Avantoon on päästävä laskeutumaan ja sieltä nousemaan turvallisesti tikkaita tai rappusia pitkin. Oletpa kastautumassa veteen ilman saunaa tai sen kanssa, ota mukaan uintikaveri – avantoreissulle ei pidä lähteä yksin. Sydän tarvitsee myös pienen totutteluhetken lämpötilavaihteluissa, joten anna kehon jäähtyä rauhassa saunan jälkeen ennen avantoon menoa ja vastavuoroisesti totutella hitaasti lämpöön saunan eteisessä. Alkoholi ei kuulu talviuintiin.

Jäätilanne

Tarkista aina ennen jäille menoa jään kantavuus. Muista, ettei jään paksuus aina kerro koko totuutta. Lisääntynyt auringonvalo haurastuttaa jääpeitteitä. Erityisiä vaaranpaikkoja ovat kapeikot, syvännealueet ja virtapaikat. Jätä siis tuntemattomat vesistöt ja jäät mieluiten kulkematta. Alueesi jäätilanteen voit tarkistaa esim. osoitteessa www.vesi.fi/jaatilanne.

Pääsiäiskokkojen turvallinen polttaminen

Kokko on luonnollisesti rakennettava riittävän kauaksi rakennuksista ja kulkureiteistä. Maasto on tänä pääsiäisenä vielä melko märkää tai lumista suuressa osassa maata, mutta on tärkeä varmistaa, ettei tuli pääse leviämään kokosta muuhun maastoon, etenkään kuivaan heinikkoon. Kokolla on muistettava riittävän turvaetäisyyden pitäminen erityisesti herkästi kipinöiviä materiaaleja poltettaessa. Huolehdi, että avotuli ei jää hetkeksikään valvomatta. Ennen pääsisäiskokon suunnittelua, tarkista alueesi jätehuoltomääräyksistä ja kuntasi/kaupunkisi rakennusjärjestyksestä puutarhajätteen polton rajoitukset.

Näkyvä osoitenumerointi

Osoitenumeroinnin on tärkeä olla näkyvissä, vaikka kyseessä olisi vain vapaa-ajalla käytettävä rakennus. On hyvä varmistaa, ettei numero ole jäänyt lumen peittoon. Numeroinnin tulee näkyä selkeästi tielle, kadulle tai muulle liikenneväylälle, jotta apu löytää tarvittaessa perille.

112 Suomi -sovellus omaan puhelimeen ladattuna

112 Suomi -sovelluksella hälytät tarvittaessa helposti apua ja jaat sijaintikoordinaatit sujuvasti. Tämä helpottaa avun saantia erityisesti sellaisiin paikkoihin, joissa ei ole selkeää osoitetta, esim. järven jäällä, metsäretkellä tai kesämökillä.

Suomen Palopäällystöliitto toivottaa turvallista pääsiäisenaikaa ja mökkeilyä ympäri Suomen!

Lisätiedot:

Tomi Timonen
Koulutusjohtaja
p. 044 733 4112
tomi.timonen@sppl.fi

Suomen Palopäällystöliitto – Finlands Brandbefälsförbund on pelastusalan henkilöstön, sopimuspalopäällystön sekä turvallisuusalalla asiantuntijoina tai johtotehtävissä toimivien henkilöiden aatteellinen yhdistys.

Tarkoituksenamme on kehittää jäsenistömme osaamista ja ammatillista yhteisöllisyyttä sekä toimia asiantuntijana yhteiskunnan turvallisuuden edistämiseksi.

Kaikessa toiminnassaan Palopäällystöliitto noudattaa pelastustoimen arvoja: Turvallinen ja kriisinkestävä Suomi – yhteistyössä: inhimillisesti, ammatillisesti, luotettavasti.

Palopäällystöliiton visio on olla osaavin turvallisuuden tekijä – yhteistyössä!