Alko muistuttaa: turvavälillä on väliä myös vappuna

Alko toivoo, että asiakkaat asioisivat ennakkoon jo vappua edeltävällä viikolla. Varmistetaan näin mahdollisimman turvallinen asiointi Alkon myymälöissä myös vappuna.

Vappu avaa kevään juhlakauden. Tänä vuonna olemme uuden tilanteen edessä, kun korona muuttaa vapun juhlintaa ja perinteitä. Vaikka vappua vietetään pienessä piirissä, juhlii varmasti moni vappua hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Alkon mukaan vappuviikko ja erityisesti vappuaaton viimeiset aukiolotunnit ovat olleet perinteisesti ruuhkaisia. Turvallisen asioinnin takaamiseksi Alko toivoo asiointia jo ennen vappuviikkoa.

Asioi ennakkoon jo vappua edeltävällä viikolla

Vappu on perinteisesti yksi Alkon kiireisimmistä sesongeista ja asiointi on keskittynyt yhteen päivään: vappuaattoon, jolloin Alkon asiakasmäärät ovat aiemmin kolminkertaistuneet. Alko toivookin asiakkaitaan tekemään vapun ostokset ennakkoon jo tällä viikolla tai vappuviikon maanantaina ja tiistaina.

”Vilkkaimmat asiointipäivät vappuviikolla ovat perinteisesti aatonaatto keskiviikko ja aatto torstai. Asiointi painottuu iltapäivän tunteihin klo 15-18, juuri ennen myymälöiden sulkemista. Turvavälien takaamiseksi, tullaan kerrallaan myymälässä asioivien asiakkaiden määrää tarvittaessa rajoittamaan. Tästä meillä on hyviä kokemuksia pääsiäisestä. Koronatilanteessa toivomme, että asiakkaamme asioisivat mieluummin yksin kuin ryhmässä”, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

”Haluamme tarjota mahdollisuuden turvalliseen asiointiin näissä poikkeuksellisissa olosuhteissa. Ensisijaista on myös henkilöstömme turvallisuus ja hyvinvointi asiakaspalvelun etulinjassa. Suositukset ovat meidän kaikkien parhaaksi ja toivomme, että niitä noudatetaan”, jatkaa Pennanen.

Alkon myymälöissä on tehostettu siivousta ja käsihygieniaa. Kaikkiin myymälöihin on asennettu suojapleksit ja asiakaspalveluhenkilöstö voi halutessaan käyttää suojavisiireitä tai kasvomaskeja. Nyt kun käsidesin saatavuus on helpottunut, on käsidesiä myös Alkon asiakkaiden käytössä ja sitä toivotaan käytettävän myymälään tullessa.

Vähemmän on parempi

Alkoholin suhteen vähemmän on parempi. Alkoholi ei ole hyvä lääke huolen tai stressin purkuun, sillä se vaikuttaa kielteisesti esimerkiksi uneen, palautumiseen ja elimistön puolustusjärjestelmään.

”Omaa alkoholinkäyttöä kannattaa erityisesti tässä poikkeuksellisessa tilanteessa arvioida ja miettiä sen vaikutuksia niin omaan kuin läheisten hyvinvointiin erityisesti nyt, kun vietämme paljon aikaa kotona perheiden kanssa”, Pennanen muistuttaa.

Alko on mukana mahdollistamassa A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus ja Helsingin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän perherauhan julistusta osana vastuullisuustyötään. Julistuksen tavoitteena on kiinnittää huomiota kotirauhan säilyttämiseen.

Perherauhanjulistus.fi-sivuilta löytyy tietoa toimijoista, joilta saa apua lähisuhdeväkivaltatilanteissa.

Alkon myymälöissä on jaossa Huolikortteja, mikäli oma tai läheisen alkoholinkäyttö pohdituttaa. Korttiin on koottu ammattiavun yhteystietoja, joiden puoleen avuntarvitsija voi kääntyä.

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–17), viestinta@alko.fi