Alko toivoo asioimaan vappuna ennakkoon ja välttämään ruuhkat. Alkot sulkeutuvat vappuaattona klo 18.

Alkon asiakasmäärät kasvavat vappuviikolla 25 prosenttia. Alkosta suositellaan asioimaan alkuviikosta ja aamun ensimmäisinä tunteina ja välttämään näin ruuhkia. Vappuaattona myymälät sulkeutuvat klo 18.
Alkon aukioloajat vappuna

Alko arvioi, että vappuviikolla sen myymälöissä käy noin 1,3 miljoonaa asiakasta, joka on 25 prosenttia enemmän verrattuna alkuvuoden normaaliin viikkoon.

”Tänä vuonna vappu on poikkeuksellinen. Vappuaatto sijoittuu perjantaille ja myymälät ovat lauantaina kiinni. Lisäksi vapun asiakasmääriä todennäköisesti nostaa voimassa olevat ravintoloiden anniskelurajoitukset, erityisesti myymälöidemme viimeisinä aukiolotunteina. Koronaturvallisuusohjeiden mukaisesti rajoitamme tarvittaessa kerrallaan asioivien asiakkaiden määrää myymälöissämme”, kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Vapulle vilkkaat asiakasmääräennusteet

Tänä vuonna erityisesti vappuviikon torstaista ja perjantaista odotetaan poikkeuksellisen vilkasta. Alkosta suositellaankin, että sen asiakkaat asioisivat mahdollisuuksien mukaan jo alkuviikosta ja päivän ensimmäisinä tunteina.

”Vilkkaimmat asiointipäivät vappuviikolla ovat torstai ja vappuaatto perjantai. Arvioimme, että asiointi painottuu perjantaina erityisesti iltapäivän tunteihin kolmen ja kuuden välillä. Ennustetut asiakasmäärät ovat historiallisestikin tarkasteltuna korkeat”, toteaa Pennanen.

Turvavälien takaamiseksi Alko rajoittaa tarvittaessa myymälässä kerrallaan asioivien asiakkaiden määrää. Viranomaisohjeiden mukaan Alkon myymälöissä palvellaan kaikki ne asiakkaat, jotka ovat tulleet myymälään sisälle viimeistään myymälän sulkemisaikana. Myymälän ulkopuolella olevasta jonosta ei asiakkaita voida ottaa sisään myymälään sen sulkemisajan jälkeen.

”Olemme viestineet asiakkaillemme ruuhka-ajoista aktiivisesti jo ennakkoon liikennevalomallilla. Toivomme, että asiakkaamme asioisivat rauhallisempina ajankohtina ja että muistamme turvallisen asioinnin tavat turvaväleistä kasvomaskin käyttöön. Asiakkaamme ovatkin noudattaneet turvallisuusohjeita hyvin, kiitos siitä!”

Alkon kaikki myymälät ovat vappuaattona alkoholilain mukaisesti avoinna klo 18.00 asti ja vappupäivänä myymälät ovat kiinni.

Alkon aukioloajat vappuna
Vappuviikon asioinnin liikennevalot

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.