Alko vastaa asiakastoiveisiin ja avaa myymälän Porvoon keskustaan

Alko vastaa Porvoossa asiakastoiveisiin ja avaa myymälän Porvoon vanhaankaupunkiin Runo-hotellin yhteyteen. Alkolla oli vuodesta 1998 Porvoon keskustassa myymälä, joka muutti Tarmolaan syksyllä 2010.
”Meiltä on paljon toivottu myymälää nimenomaan Porvoon vanhaankaupunkiin, nykyisten myymälöiden Tarmolan ja Näsin rinnalle. Nyt löysimme meille sopivan liiketilan Runo-hotellin yhteydestä ja pystymme vastaamaan asiakastoiveisiin”, kertoo palvelujohtaja Pirjo Hirvonen.
”Myymälä on kooltaan erittäin kompakti. Neliöitä meillä on kolmisenkymmentä ja valikoimassa tarkoin valitut 150 tuotetta. Näsin myymälässä tuotteita on reilut 1900 ja Tarmolassa lähes 1500.”
Myymälä avataan Alkon 90-vuotissyntymäpäivänä
Alko täyttää viides huhtikuuta 90 vuotta. Lukusarja 543210 on yksi Suomen historian tunnetuimpia lukusarjoja. Vuodesta 1919 voimassa olleen kieltolain päätyttyä ensimmäiset Alkon myymälät avautuivat 5.4.1932 klo 10. Myymälöitä avattiin kaikkiaan 48, joista yksi Porvooseen.
”Porvoon ensimmäinen myymälä avattiin vuonna 1932 osoitteessa Piispankatu 32, juurikin 90 vuotta sitten. Nyt onkin erityisen hieno hetki, kun pääsemme avaamaan uuden myymälän Alkon syntymäpäivänä 5.4. täyttäessämme tasavuosia”, kertoo palvelupäällikkö Minna Snellman.
”Asiakaspalvelussamme olemme tulleet pitkälle niistä ajoista, kun myymälöistä tehtiin tarkoituksella kolkkoja ja luotaantyöntäviä, eikä myyjä saanut esitellä, saati suositella juomia. Myymälän seinässä riippui täydellinen hinnasto, josta irtoliuskoilta näki, mitä lajeja oli saatavana. Tänä päivänä voimme olla ylpeitä asiantuntevasta henkilöstöstämme, jonka intohimona on asiakaspalvelu.”
Alko lanseeraa juhlan kunniaksi oman alkoholittoman 543210-kuohujuoman. Juoman tuottaja on kotimainen pientuottaja Korpihilla.
”Juhlan kunniaksi tuomme hyllyyn uuden vegaanisen alkoholittoman kuohujuoman, joka sopii kaikkiin skoolattaviin hetkiin. Kuohuvan makuna on karpalo ja maarianheinä, maussa voi erottaa myös kesäiset kukkaniityt. Juoma on makean hapokas, raikas ja hennon mausteinen.”
Valikoimaa rakennetaan asiakastoiveiden perusteella
Valikoiman 150 tuotetta on tarkoin harkiten valittu huomioiden niin kaikki tuoteryhmät kuin lähituottajat. Suurin osa uuden myymälän valikoimaan valituista tuotteista on sellaisia, joita ei löydy kummastakaan Porvoon myymälästä.
”Valikoima on viinipainotteinen. Muokkaamme myymälän valikoimaa vastaamaan asiakastoiveisiin, joten toiveita kannattaakin jättää joko meille myymälään tai osoitteessa alkotoive.fi. Valikoimamme elää aktiivisesti sesongeissa. Myymälä avautuu juuri pääsiäisen alla, joka näkyy myös valikoimassa painottuen punaviineihin”, Snellman sanoo.
Alko on aiemmin kertonut avaavansa uudet myymälät tänä vuonna Hämeenlinnan Tiiriöön, Vaasan Liisanlehtoon, Kuopion Kolmisoppeen ja Helsingin Katajanokalle.
Yhteyshenkilöt
Palvelujohtaja Pirjo Hirvonen, p. 050 544 1664, pirjo.m.hirvonen@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 368 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme