Alkoholilaista kallis lasku yhteiskunnalle

Alkoholilain uudistuksen haitat jäävät veronmaksajien maksettavaksi, voitot virtaavat ulkomaille, toteaa Suomen ASH ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Eduskunta hyväksyi tänään tiistaina paljon keskustelua herättäneen alkoholilain uudistuksen, joka tulee osin voimaan tammikuun alussa. Lisäksi hyväksyttiin alkoholiveron korotus, jonka on arvioitu lisäävän valtion verotuloja lähes 100 miljoonaa euroa vuodessa.

Suurin alkoholilain uudistuksen tuoma muutos on nelosoluiden, lonkeroiden ja muiden vahvempien alkoholijuomaseosten saapuminen ruokakauppojen, kioskien ja huoltoasemien hyllyille.

- Hallitus sai, mitä halusi. Toisella kädellä lisätään alkoholin saatavuutta ja alkoholihaittoja, toisella nostetaan veroja, jotta saataisiin haittojen kulut korvattua. Tässä ei ole kerrassaan mitään järkeä, toteaa Suomen ASH ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Alkoholilain perusteluissakin todetaan, että laki lisää alkoholista aiheutuvia haittoja. Alkoholihaittojen välittömät kustannukset ovat nyt noin 1,4 miljardia euroa vuosittain. Lisäksi tulevat muun muassa työvoimaa vähentävät ja tuottavuutta heikentävät välilliset kustannukset. Alkoholijuomaveron tuotto puolestaan oli 1,35 miljardia euroa vuonna 2016.

- Vero ei nytkään kata alkoholista aiheutuvia kustannuksia. Lisäksi tulevat inhimilliset kärsimykset lapsille, perheille ja läheisille. Niiden korvaamiseen eivät mitkään veronkorotukset riitä, Hara sanoo.

Lupakäytäntö kevenee

Alkoholilain uudistuksen myötä moni elinkeinoelämää hiertänyt pykälä jää historiaan. Muun muassa pienpanimot saavat jatkossa myydä tuotteitaan suoraan valmistuspaikalta ja ravintoloiden anniskeluaikojen lupamenettely yksinkertaistuu.

- Alkoholilain uudistus sisältää monia hyviä, käytäntöjä selkeyttäviä uudistuksia. Silti päällimmäisenä mielessä on huoli siitä, miten kaupoissa myytävien juomien prosenttirajan nostaminen vaikuttaa muun muassa lapsiperheiden arkeen – varsinkin, kun samaan aikaan esimerkiksi nelosoluen hintaan kaavaillaan tuntuvia alennuksia.

- Alkoholilakiuudistuksen suurin hyötyjä on ulkomainen panimoteollisuus, kun halvat nelosoluet kärrätään kauppoihin. Haitat jäävät verovaroistamme maksettavaksi ja voitot virtaavat ulkomaille. Lisäksi laki viittaa kintaalla perustuslain velvoitteelle turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu, Hara huomauttaa.

Toiminnanjohtaja Mervi Hara, Suomen ASH ry

p. 050 460 2324, mervi.hara@suomenash.fi