Alkoholin suosio hiipuu nuorten keskuudessa, humalaa paheksutaan

Alkoholin asema on muuttunut nuorten sosiaalisuuden muutoksen myötä. Nuoret kokevat myös omasta hyvinvoinnista huolehtimisen tärkeänä.

Monien nykynuorten keskuudessa alkoholin käyttöä ei pidetä hyväksyttävänä, ja humala herättää paheksuntaa. Yhä suurempi osa nuorista ei myöskään koe alkoholin käyttöä tarpeelliseksi esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa.

– Alkoholi on sosiaalinen päihde. Sen asema nuorten parissa on muuttunut samalla, kun sosiaalisuus on muuttunut muun muassa sosiaalisen median käytön lisääntyessä. Erilaisuus on hyväksyttävämpää ja nuoret voivat omana itsenään löytää muita, saman henkisiä nuoria. Alkoholia ei välttämättä tarvita enää vapauttamaan jännitettä tai buustaamaan omaa sosiaalista asemaa, EHYT ry:n koulutussuunnittelija Mika Piipponen sanoo.

EHYT ry:n keväällä 2016 teettämästä Nuoret ja päihteet -tutkimuksesta käy ilmi, että omasta hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtiminen on korostunut nuorten keskuudessa. Ajan ilmiöt, kuten fitness-buumi, vaikuttavat siihen, että alkoholin suosio laskee.

Samaan aikaan julkisen mokaamisen pelko on nuorten parissa kasvanut. Piipponen toteaa, että osaltaan sosiaalisen median vaikutuksesta monet nuoret eivät halua päihtyä ja menettää kontrollia omaan toimintaansa, sillä aina on olemassa riski, että video- ja kuvamateriaalia päätyy julkiseen levitykseen.

– Kyseessä ei ole varsinainen raittiusaatteen nousu nuorison keskuudessa. Alkoholin käytölle ei vain enää nähdä tarvetta. Tämän päivän nuoret ovat hyvin erilaisia, kuin nuoret vaikkapa 20 vuotta sitten.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaiseman Nuorten päihteiden käyttö Suomessa 1995 – 2015 -tutkimuksen mukaan vuonna 2007 noin puolet 15–16-vuotiaista nuorista oli ollut humalassa joskus elämänsä aikana, vuonna 2015 vastaava osuus oli 37 prosenttia.

Haasteena nuorten alkoholin käytössä on polarisaatio. Vaikka kokonaisuudessaan nuorten alkoholin käyttö vähenee, on silti joukko nuoria, jotka käyttävät usein ja runsaasti alkoholia. Tähän joukkoon kasautuu alkoholin lisäksi usein myös muita nuoren kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia haasteita.

Suomalainen alkoholikulttuuri välittyy aikuisilta nuorille. Ympäristöllä on suuri vaikutus: mitä enemmän alkoholia käytetään, sitä suurempi tarve nuorellakin on sitä käyttää.

Piipponen toteaa, että asenteet, kuten ”huikka murheeseen”, siirtyvät eteenpäin.

Kun alkoholin käyttämisen aloittaminen siirtyy myöhemmäksi, myös aikuisiällä tapahtuva alkoholin käyttö muuttuu toivon mukaan fiksumpaan suuntaan. Nuoret tiedostavat paremmin päihteiden käyttöön liittyviä riskejä ja muuttavat toimintaansa tietojensa pohjalta. Pojasta polvi paranee.

Lisätiedot:
Mika Piipponen, EHYT ry, koulutussuunnittelija, puh. 050 400 1463, mika.piipponen@ehyt.fi
Tuula Sundman, EHYT ry, päällikkö, puh. 0400 454 782 tuula.sundman@ehyt.fi

EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto koordinoivat kuudetta vuotta Tipattoman tammikuun viestintätoimia. Vuonna 2017 Tipattoman tammikuun slogan on “Tipattomasta tasapainoon”. Tipattoman viestintäyhteistyökumppaneita vuonna 2017 ovat Sotilaskotiliitto, THL ja Oulun kaupunki.