Alkoholittomien juomien myynti tuki panimoteollisuutta koronavuonna 2020
Kokonaismyynti kasvoi 6,8 miljoonaa litraa eli 0,9 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, MBH Breweriesin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin. Niiden osuus Suomessa toimivan panimoteollisuuden myynnistä on noin 95 prosenttia.
Alkoholia sisältäviä panimojuomia, olutta, siideriä ja lonkeroa, myytiin yhtensä 430,1 miljoonaa litraa, missä on laskua reilu prosentti. Myynnin kokonaismäärää kasvatti kuitenkin virvoitusjuomien ja kivennäisvesien ostosten kasvu reilulla kolmella prosentilla 375,4 miljoonaan litraan.
Kivennäisvesien ja virvoitusjuomien merkitys Suomessa toimivalle panimoteollisuudelle onkin merkittävä. Niiden valmistusta rasittaa kuitenkin epäoikeudenmukainen valmistevero, joka on EU-maiden korkein. Eikä mikään muu maa kuin Suomi verota vettä.
”Jopa sokerittomien kivennäis- ja lähdevesien veroa perustellaan terveysargumentein. Epäreilusta ja syrjivästä virvoitusjuomaverosta onkin luovuttava”, vaatii Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Olutta hamstrasivat Viroon matkustaneet suurtuojat
Viime vuonna alkoholia sisältävien juomien osalta oluen kulutus laski ravintoloissa 41 prosenttia, lonkeroiden 44 ja siiderin puolittui. Virvoitusjuomia juotiin 22 prosenttia ja kivennäisvesiä 39 prosenttia vähemmän kuin edeltävänä vuonna 2019.
”Koronapandemian alettua ennustettiin, jopa peloteltiin, että erityisesti olutta hamstrataan koteihin. Oluen osalta vain alkoholittoman oluen myynti kasvoi, edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia”, Loikkanen kertoo.
Sen sijaan matkustajatuontia koronavirus ei hillinnyt. Laivamatkat vähenivät 66 prosenttia, mutta alkoholijuomien tuonti väheni vain vajaalla kolmanneksella. Yhä harvempi toi siis yhä isomman määrän alkoholia. Virosta haetaan erityisesti olutta, jonka määrä alkoholituonnista on puolet.
”Mieluummin huolissaan kannattaakin olla matkustajatuonnista, erityisesti suurtuojista. Yhdellä kerralla tuodaan reilusti yli 100 litraa alkoholia. Voikin kysyä, paljonko siitä myydään eteenpäin. Harmaa talous vähentää valtion saamia verotuloja”, Loikkanen muistuttaa.
Lisäksi kotimaisen myynnin lasku vaikeuttaa panimoteollisuuden työllistämismahdollisuuksia.
”Alkoholiveron nostaminen tälle vuodelle olikin ajoituksena erittäin huono” sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Kotimaanmyynti 1.1.2020−31.12.2020 | ||||
(1.1.2019−31.12.2019) | ||||
JUOMA | ||||
milj. l | milj. l | Muutos, milj.l | Muutos, % | |
Olut | 357,1 | 359,9 | -2,8 | -0,8 |
Siideri | 22,7 | 25,1 | -2,4 | -9,5 |
Long drink -juomat | 50,3 | 50,4 | -0,1 | -0,3 |
Virvoitusjuomat | 277,9 | 270,5 | 7,5 | 2,8 |
Kivennäisvedet | 97,5 | 92,8 | 4,7 | 5,1 |
Kokonaismyynti | 805,5 | 798,7 | 6,8 | 0,9 |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliito
Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, MBH Breweriesin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
tuula.loikkanen@panimoliitto.fi, p. 040 922 0750
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia, veromenetykset mittavat jo nyt6.5.2025 06:00:00 EEST | Uutinen
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimoliitto ja Päivittäistavarakauppa arvioivat hallituksen puoliväliriihessä ilmoittaman alkoholiveron kiristämisen lisäävän alkoholin matkustajatuontia ulkomailta. Suomen valtiolle matkustajatuonnista aiheutuu jo nyt huomattavat veromenetykset.
Hyvästi hauska vappu – virvoitusjuomien veronkorotukset iskevät suoraan suomalaisten lompakoihin30.4.2025 05:30:00 EEST | Uutinen
Hallitus kaavailee veronkorotuksia, jotka toteutuessaan johtaisivat alkoholittomien vappujuomien selkeään kallistumiseen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen sanoo miljoonakorotusten olevan täysin suomalaisten todellisuudesta irrallaan ja kohtuuttomia suhteessa kuluttajien ostovoimaan.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Kyselytutkimus: Alkoholin myyntirajoitusten ei tule perustua juoman valmistustapaan1.10.2024 11:29:00 EEST | Tiedote
Kuluttajista jopa 84 % mielestä alkoholin myyntirajoitusten pitäisi perustua alkoholijuoman vahvuuteen, ei valmistustapaan. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jonka tulos julkaistiin tiistaina alkoholijuoma-alan yhteisseminaarissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme