Alkoholittomien juomien myynti tuki panimoteollisuutta koronavuonna 2020
Kokonaismyynti kasvoi 6,8 miljoonaa litraa eli 0,9 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, MBH Breweriesin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin. Niiden osuus Suomessa toimivan panimoteollisuuden myynnistä on noin 95 prosenttia.
Alkoholia sisältäviä panimojuomia, olutta, siideriä ja lonkeroa, myytiin yhtensä 430,1 miljoonaa litraa, missä on laskua reilu prosentti. Myynnin kokonaismäärää kasvatti kuitenkin virvoitusjuomien ja kivennäisvesien ostosten kasvu reilulla kolmella prosentilla 375,4 miljoonaan litraan.
Kivennäisvesien ja virvoitusjuomien merkitys Suomessa toimivalle panimoteollisuudelle onkin merkittävä. Niiden valmistusta rasittaa kuitenkin epäoikeudenmukainen valmistevero, joka on EU-maiden korkein. Eikä mikään muu maa kuin Suomi verota vettä.
”Jopa sokerittomien kivennäis- ja lähdevesien veroa perustellaan terveysargumentein. Epäreilusta ja syrjivästä virvoitusjuomaverosta onkin luovuttava”, vaatii Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Olutta hamstrasivat Viroon matkustaneet suurtuojat
Viime vuonna alkoholia sisältävien juomien osalta oluen kulutus laski ravintoloissa 41 prosenttia, lonkeroiden 44 ja siiderin puolittui. Virvoitusjuomia juotiin 22 prosenttia ja kivennäisvesiä 39 prosenttia vähemmän kuin edeltävänä vuonna 2019.
”Koronapandemian alettua ennustettiin, jopa peloteltiin, että erityisesti olutta hamstrataan koteihin. Oluen osalta vain alkoholittoman oluen myynti kasvoi, edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia”, Loikkanen kertoo.
Sen sijaan matkustajatuontia koronavirus ei hillinnyt. Laivamatkat vähenivät 66 prosenttia, mutta alkoholijuomien tuonti väheni vain vajaalla kolmanneksella. Yhä harvempi toi siis yhä isomman määrän alkoholia. Virosta haetaan erityisesti olutta, jonka määrä alkoholituonnista on puolet.
”Mieluummin huolissaan kannattaakin olla matkustajatuonnista, erityisesti suurtuojista. Yhdellä kerralla tuodaan reilusti yli 100 litraa alkoholia. Voikin kysyä, paljonko siitä myydään eteenpäin. Harmaa talous vähentää valtion saamia verotuloja”, Loikkanen muistuttaa.
Lisäksi kotimaisen myynnin lasku vaikeuttaa panimoteollisuuden työllistämismahdollisuuksia.
”Alkoholiveron nostaminen tälle vuodelle olikin ajoituksena erittäin huono” sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
| Kotimaanmyynti 1.1.2020−31.12.2020 | ||||
| (1.1.2019−31.12.2019) | ||||
| JUOMA | ||||
| milj. l | milj. l | Muutos, milj.l | Muutos, % | |
| Olut | 357,1 | 359,9 | -2,8 | -0,8 |
| Siideri | 22,7 | 25,1 | -2,4 | -9,5 |
| Long drink -juomat | 50,3 | 50,4 | -0,1 | -0,3 |
| Virvoitusjuomat | 277,9 | 270,5 | 7,5 | 2,8 |
| Kivennäisvedet | 97,5 | 92,8 | 4,7 | 5,1 |
| Kokonaismyynti | 805,5 | 798,7 | 6,8 | 0,9 |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliito
Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, MBH Breweriesin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
tuula.loikkanen@panimoliitto.fi, p. 040 922 0750
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Suomalaisen juomateollisuuden tulevaisuus ratkaistaan nyt20.10.2025 09:22:00 EEST | Tiedote
Nyt käynnissä olevat lakimuutokset muuttavat merkittävästi suomalaisen juomateollisuuden toimintaympäristöä.
Julia Ståhle aloittaa Panimoliiton yhteiskuntasuhteiden ja viestinnän erityisasiantuntijana15.10.2025 08:07:09 EEST | Ilmoitus
Julia Ståhle siirtyy Panimoliittoon SAMOKin sosiaalipolitiikan asiantuntijan tehtävistä. Ståhle on ollut RKP-nuorten puheenjohtajana vuosina 2022–2024.
Suomalaisen elämästä tulee entistä kalliimpaa2.9.2025 22:21:42 EEST | Uutinen
Hallituksen budjettiriihessä tehdyt päätökset nostavat suomalaisen elinkustannuksia. Erityisesti alkoholiin ja virvoitusjuomiin kohdistuvat veronkorotukset osuvat jokaisen arkeen ja syövät ostovoimaa.
Panimotuotteiden kokonaismyynti laski alkuvuonna 2025 – kylmä kesä vaikuttaa varmasti, viinien kauppoihin tulon vaikutus vielä arvailujen varassa18.7.2025 09:00:00 EEST | Uutinen
null
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vedenkäyttö on kansainvälisesti huipputasoa – uusi selvitys korostaa alueellisten ratkaisujen merkitystä vesipolitiikassa4.6.2025 08:10:00 EEST | Uutinen
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vesiselvitys tarkastelee suomalaisen kokonaisvesiresurssin tilaa, vedenkäyttöä yleisesti sekä toimialalla. Selvityksen on määrä tarjota pohja keskustelulle siitä, miten kansalliset erityispiirteet voidaan huomioida EU:n yhteisessä vesiin ja vesiresurssiin liittyvässä päätöksenteossa. Euroopan komissio on aloittanut työn unionin vesiresilienssin parantamiseksi. Komission strategia julkaistaan keskiviikkona 4.6.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
