Alkon hanapakkauspussien keräysalue laajenee pohjoiseen Suomeen

Alkon hanapakkauspussien kierrätysverkosto laajenee ja 43 myymälää liittyy mukaan kierrätysverkostoon.

Alkon hanapakkauksien sisäpussien ja viinipussien eli hanapakkauspussien kierrätysverkosto laajenee. Pussit voi kolmas helmikuuta alkaen kierrättää myös pohjoisessa Suomessa, kun 43 Alkon myymälää liittyy mukaan kierrätysverkostoon. Pussit voi jatkossa palauttaa esimerkiksi Kittilään, Kolariin, Kuusamoon, Ouluun, Rovaniemelle ja Utsjoelle. Laajentumisen jälkeen yhteensä 247 Alkon myymälässä on keräysastia, johon hanapakkauspussit voi palauttaa.

Pusseista saadaan kierrätyspolttoainetta sementinvalmistukseen

Myymälöihin palautetut hanapakkauspussit hyödynnetään sementinvalmistuksessa, jossa niiden alumiini sitoutuu sementtiin ja muovi käytetään kierrätyspolttoaineena korvaamaan kivihiiltä. Myymälöihin palautetut pussit kuljetetaan muutoinkin ajettavien paluukuljetuksien mukana, ja edelleen Paraisilla sijaitsevalle sementtitehtaalle. Tavoitteena on, että Alkolle ei keräyksestä synny lisäkuljetusten tarvetta.

”Vuodesta 2015 alkaen olemme keränneet jo lähes 21 tonnia eli noin 105 000 hanapakkauspussia hyötykäyttöön. Vuonna 2018 pusseja kerättiin 10,4 tonnia. Määrät ovat vielä maltillisia, mutta verkoston laajentuessa keräysmäärätkin toivottavasti kasvavat”, kertoo Alkon kestävän kehityksen päällikkö Laura Varpasuo.

Pantitonkin pakkaus on hyvä kierrättää

Viinipussit ja hanapakkaukset ovat pantittomia juomapakkauksia, eivätkä kuulu pantillisen keräysjärjestelmän piiriin. Hanapakkauspussit on hyvä kuitenkin kierrättää vastuullisesti palauttamalla ne hanoineen Alkon myymälöiden keräysastioihin.

Mikäli lähimmässä Alkon myymälässä ei ole keräysastiaa, voi pussit lajitella paikallisten jätehuoltomääräysten mukaisesti. Kirkkaat viinipussit lajitellaan yleensä muoviin tai energiajätteeseen ja alumiinia sisältävät pussit lajitellaan sekajätteeseen. Hanapakkauksen kartonkikuoret lajitellaan kartonkikeräykseen.

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho