Alko Oy

Alkon helmikuun myyntitiedote: myynti kasvoi 10,2 prosenttia

Jaa
Alkon helmikuun litramyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia. Erikoisoluiden kysyntä on kasvussa ja sober curious kiinnostaa.
Kuva: 123RF
Kuva: 123RF

Alkon litramyynti kasvoi helmikuussa edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia. Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 43,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Punaviinien kysyntä kasvoi 14,7 prosenttia, valkoviinien 10,3 prosenttia ja kuohuviinien 8,3 prosenttia. Oluiden myynti kasvoi 10,7 prosenttia, siiderien 9,2 prosenttia ja alkoholittomien 13,1 prosenttia. Muiden väkevien tuoteryhmässä myynti kasvoi 15,1 prosenttia.

Tarkemmat myynnin erittelyt löytyvät myyntitilastoista.

Erikoisoluiden kysyntä kasvussa

Alkuvuoden oluiden kysyntää ajavat erityisesti erikoisoluet kuten ale- ja stout&porter-tyyppiset oluet, joiden kysyntä on noussut lähes 30 prosenttia. Erikoisoluiden osuus Alkon koko olutmyynnistä on miltei kolmannes.

Helmikuun talviset säät näkyivät olutmyynnissä erityisesti stoutien ja porttereiden sekä vahvempien alejen kysynnän kasvuna. Molemmat oluttyypit kertovat tämän hetken trendeistä: kokeellisuudesta ja uusista mauista sekä toisaalta klassisuudesta.

Tuotepäällikkö Timo Vallon mukaan oluen myyntiluvut osoittavat, että olutkulttuuri kehittyy ja voi hyvin.

”Stouteissa ja porttereissa uusia makumaailmoja luodaan käyttämällä erilaisia mausteita sekä tynnyriviimeistelyjä. Toisaalta perinteiset tyylit kiinnostavat jälleen.”

”Alen kysynnässä korostuu india pale alet. IPAssa on viime aikoina kiinnostanut erityisesti herkullisen mehuisat, runsaasti aromihumaloidut IPAt, joissa katkero ei korostu. Uusimpana trendinä näkyy paluu perinteisempiin, katkeroa ja kuivuutta korostaviin IPAn tyyleihin.”

Alkoholittomat ja sober curious -trendi kiinnostavat

Omien alkoholitottumusten kyseenalaistaminen ja niin sanottu sober curious -trendi on kasvava ilmiö etenkin nuorten parissa. Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden. Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä. Alkoholittomat mocktail-drinkit päätyvät pöytään yhä useammin myös ruokajuomina.

“Ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä: samoin kuin vastuullinen kuluttaja pohtii vaatteen kohdalla, miten se on tuotettu ja ostaako sitä vai ei, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja”, Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho sanoo.

Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Kuva: 123RF
Kuva: 123RF
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 365 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote

Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye