Alko Oy

Alkon ikärajavalvonta sai tunnustusta

Jaa
Pääkaupunkiseudun Pakka-ohjaus- ja tarjontatyöryhmä palkitsi tänään 12.12.2019 Alkon Helsingin alueen myymälät vastuullisesta alkoholimyynnistä.

Helsingin kaupunki toteutti keväällä 2019 kaupungin alueella alkoholin ostokokeita eri myyntipisteissä, ja kaikki kuusi testauksessa mukana ollutta Alkon myymälää hoitivat ikärajavalvonnan esimerkillisesti. Koeostajina toimivat 18-22 -vuotiaat nuoret aikuiset.

Ostokokeet ovat osa Pakka-toimintamallia, jolla pyritään vaikuttamaan paikallisiin yhteisöihin alkoholi-, tupakka- ja rahapelihaittojen ehkäisemiseksi. Mallia toteuttavassa kunnassa tai alueella päättäjät, viranomaiset, elinkeino, yhteisöt sekä paikalliset asukkaat etsivät yhdessä ratkaisuja paikallisiin ongelmiin sekä toteuttavat päihde- ja pelihaittoja ehkäiseviä toimenpiteitä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi yhteiset viestintäkampanjat, koulutukset tai ostokokeet.

”Palkinto on hieno tunnustus Alkon myymälöille”, iloitsee palvelupäällikkö Maija Vilkuna. ”Ikärajojen tarkistaminen on olennainen osa päivittäistä työtämme, jota meidän asiakkaamme, niin nuoret kuin varttuneemmatkin, myös arvostavat”.

Iän arvioiminen vaatii ammattitaitoa

Pääkaupunkiseudun myymälöissä asioi paljon nuoria asiakkaita ja paperit tarkistetaan vuosittain lähes 1,2 miljoonalta nuorelta. ”Asiakkaan iän arvioiminen ei ole aina helppoa ja siksi perehdytämme jokaisen alkolaisen huolellisesti ikäraja-, päihtymys- ja välitysepäilyvalvontaan. Myynninvalvonnalla varmistamme, että juomia ei myydä alaikäisille, selvästi päihtyneille eikä myöskään välitykseen”, liiketoimintajohtaja Kari Pennanen painottaa.

Kassatyöhön pääsee vasta myynninvalvonnan verkkokurssin suoritettuaan, mutta parhaiten osaaminen kehittyy työssä oppimalla. Arvio asiakkaan iästä täytyy tehdä kassalla muutamassa sekunnissa ja silloin esimerkiksi asiakkaan meikki, parta, silmälasit tai autonavaimien heiluttelu eivät saa hämätä myyjää. ”Kokeneiden konkarimyyjien neuvot ovat usein kullanarvoisia, etenkin jos kassalla kohtaa päihtyneen tai häiritsevästi käyttäytyvän asiakkaan”, Maija Vilkuna toteaa.

Nuoren asiakkaan ikä tarkistetaan joka kolmas sekunti

Alkossa tehdään vuosittain noin 4,5 miljoonaa ikärajan tarkistusta. Nuoren asiakkaan ikä tarkistetaan yhtiön tilastojen mukaan joka kolmas sekunti myymälöiden ollessa auki eri puolilla Suomea.

Alko seuraa myynninvalvonnassa onnistumistaan myös ulkopuolisen tahon tekemillä mystery shopping -testiasioinneilla. Tänä vuonna tehdyissä testiasioinneissa ikärajavalvonta on onnistunut yli 96-prosenttisesti.

”On hienoa, että ikärajavalvonta toimii hyvin. Se on osaltaan edistämässä turvallista kasvuympäristöä nuorille”, kommentoi Klaari-koordinaattori Aija Blad nuorten ehkäisevästä päihdetyöstä Helsingin kaupungin nuorisopalveluista.

Lisätietoa Pakka-toimintamallista: https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-paihdetyo/verkko-pakka-ehkaisevaan-paihdetyohon

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye