Alkon ikärajavalvonta sai tunnustusta

Pääkaupunkiseudun Pakka-ohjaus- ja tarjontatyöryhmä palkitsi tänään 12.12.2019 Alkon Helsingin alueen myymälät vastuullisesta alkoholimyynnistä.

Helsingin kaupunki toteutti keväällä 2019 kaupungin alueella alkoholin ostokokeita eri myyntipisteissä, ja kaikki kuusi testauksessa mukana ollutta Alkon myymälää hoitivat ikärajavalvonnan esimerkillisesti. Koeostajina toimivat 18-22 -vuotiaat nuoret aikuiset.

Ostokokeet ovat osa Pakka-toimintamallia, jolla pyritään vaikuttamaan paikallisiin yhteisöihin alkoholi-, tupakka- ja rahapelihaittojen ehkäisemiseksi. Mallia toteuttavassa kunnassa tai alueella päättäjät, viranomaiset, elinkeino, yhteisöt sekä paikalliset asukkaat etsivät yhdessä ratkaisuja paikallisiin ongelmiin sekä toteuttavat päihde- ja pelihaittoja ehkäiseviä toimenpiteitä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi yhteiset viestintäkampanjat, koulutukset tai ostokokeet.

”Palkinto on hieno tunnustus Alkon myymälöille”, iloitsee palvelupäällikkö Maija Vilkuna. ”Ikärajojen tarkistaminen on olennainen osa päivittäistä työtämme, jota meidän asiakkaamme, niin nuoret kuin varttuneemmatkin, myös arvostavat”.

Iän arvioiminen vaatii ammattitaitoa

Pääkaupunkiseudun myymälöissä asioi paljon nuoria asiakkaita ja paperit tarkistetaan vuosittain lähes 1,2 miljoonalta nuorelta. ”Asiakkaan iän arvioiminen ei ole aina helppoa ja siksi perehdytämme jokaisen alkolaisen huolellisesti ikäraja-, päihtymys- ja välitysepäilyvalvontaan. Myynninvalvonnalla varmistamme, että juomia ei myydä alaikäisille, selvästi päihtyneille eikä myöskään välitykseen”, liiketoimintajohtaja Kari Pennanen painottaa.

Kassatyöhön pääsee vasta myynninvalvonnan verkkokurssin suoritettuaan, mutta parhaiten osaaminen kehittyy työssä oppimalla. Arvio asiakkaan iästä täytyy tehdä kassalla muutamassa sekunnissa ja silloin esimerkiksi asiakkaan meikki, parta, silmälasit tai autonavaimien heiluttelu eivät saa hämätä myyjää. ”Kokeneiden konkarimyyjien neuvot ovat usein kullanarvoisia, etenkin jos kassalla kohtaa päihtyneen tai häiritsevästi käyttäytyvän asiakkaan”, Maija Vilkuna toteaa.

Nuoren asiakkaan ikä tarkistetaan joka kolmas sekunti

Alkossa tehdään vuosittain noin 4,5 miljoonaa ikärajan tarkistusta. Nuoren asiakkaan ikä tarkistetaan yhtiön tilastojen mukaan joka kolmas sekunti myymälöiden ollessa auki eri puolilla Suomea.

Alko seuraa myynninvalvonnassa onnistumistaan myös ulkopuolisen tahon tekemillä mystery shopping -testiasioinneilla. Tänä vuonna tehdyissä testiasioinneissa ikärajavalvonta on onnistunut yli 96-prosenttisesti.

”On hienoa, että ikärajavalvonta toimii hyvin. Se on osaltaan edistämässä turvallista kasvuympäristöä nuorille”, kommentoi Klaari-koordinaattori Aija Blad nuorten ehkäisevästä päihdetyöstä Helsingin kaupungin nuorisopalveluista.

Lisätietoa Pakka-toimintamallista: https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-paihdetyo/verkko-pakka-ehkaisevaan-paihdetyohon