Alkon julkaisema Lydia-peli haastaa pohtimaan alkoholinkäytön vaikutuksia lapsiin

Suomalaisen peliyhtiön Platonic Partneshipin Lydia-pelin englanninkielinen versio julkaistiin ensi kertaa kesällä 2017. Vaikean ja valtavirrasta poikkeavan aiheensa vuoksi peli on kerännyt runsaasti myös kansainvälistä mediahuomiota. Lydia sai viime vuoden Finnish Game Awardseissa Vuoden luova saavutus -palkinnon, ja se palkittiin myös vuoden kotimaisena pelinä.
Lydian pääteemana on vanhemman alkoholinkäyttö lapsen näkökulmasta. Lydian kasvutarina antaa pelaajalle mahdollisuuden kokea, miltä aikuisen alkoholinkäytön aiheuttama aikuisten outo ja pelottavakin käytös lapsesta tuntuu, ja miten se voi jättää varjonsa lapsen koko elämään.
Alko lähti mukaan yhteistyöhön, koska peli tukee Lasten seurassa -ohjelman tavoitetta katsoa aikuisten alkoholinkäyttöä lasten silmin. ”Olemme haastaneet ohjelmallamme pohtimaan, miten vanhempien ja aikuisten kohtuullinenkin alkoholinkäyttö vaikuttaa lasten elämään. Lapset ja nuoret voivat kokea pelottavana, että turvalliseksi koettu aikuinen käyttäytyy humalassa oudosti, ja tämä voi jäädä pohdituttamaan pitkäksikin aikaa. On hyvä muistaa, että alkoholin kohtuukäytölläkin voi olla ei-toivottuja vaikutuksia lähipiirin”, kertoo Alkon vastuullisuusasiantuntija Virpi Valtonen.
Jos yksikin aikuinen kyseenalaistaa alkoholinkäyttönsä, on tavoite saavutettu
Pelin syntyhistoria lisää Lydian tarinan uskottavuutta. Pelin tekijätiimistä puolella on omakohtaisia kokemuksia vanhemman alkoholinkäytöstä. Lydia syntyikin tavoitteesta saada aikuiset pohtimaan omaa alkoholinkäyttöään ja saada parannuksia aikaan niiden lasten elämissä, jotka eivät itse pysty vaikuttamaan kasvuolosuhteisiinsa. ”Jos yksikin pelaaja kokee ymmärtävänsä enemmän alkoholinkäytöstään tai alkaa miettiä omaa alkoholinkulutustaan, olemme saavuttaneet tavoitteemme pelin kanssa”, sanoo pelikehittäjä Jussi Loukiainen. ”Lydia ei ole opetuspeli alkoholin haitoista, vaan hyvä ja turvallinen pahanmielenpeli, jonka tarkoitus on nostattaa pelaajassa tunteita ja ajatuksia. Saamamme palautteen mukaan tavoitteemme on täyttynyt lukuisia kertoja, mutta työ alkoholihaittojen vaikutusten ymmärtämiseksi on vielä kesken”, jatkaa Loukiainen.
Lasisen lapsuuden kokeneille peli voi toimia apuna vaikeiden kokemusten käsittelyssä ja peli voi laajentaa myös lasisen lapsuuden kokeneiden läheisten ymmärrystä aiheesta. ”Pelissä käsiteltävät aiheet ovat vaikeita, mutta on hyvä muistaa, että apua on tarjolla. Esimerkiksi yhteistyökumppanimme A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -ohjelma tarjoaa tukea vaikeiden muistojen työstämiseen”, sanoo Valtonen.
Alun perin englanninkielisenä tuotettu ja maksullinen pc-peli on nyt julkaistu ilmaisena mobiiliversiona ja käännetty suomeksi. Alko tarjoaa yli 18-vuotiaille tarkoitetun pelin maksuttomasti kaikille suomalaisille iOS- ja Android-sovelluskaupoissa.
Lataa peli käyttöön iOS-laitteelle.
Yhteyshenkilöt
Elina TompuriViestintäasiantuntija
Puh:020 711 5608elina.tompuri@alko.fiIlari CederViestintäpäällikkö
Puh:020 711 5449ilari.ceder@alko.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Varkauden Alko muuttaa uusiin tiloihin6.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Varkauden Alko muuttaa Prisman yhteyteen. Myymälä on suljettuna 24.–25. marraskuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 26. marraskuuta.
Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimus: Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle30.10.2025 14:10:52 EET | Tiedote
Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle 30.10. julkistetussa Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimuksessa.
Kuhmoisten Alkolle uusi ilme30.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Kuhmoisten Alko remontoidaan uuteen ilmeeseen. Myymälä on suljettuna 17.11.–4.12. ja avautuu uudistettuna 5.12. Myymälässä valmistaudutaan joulusesonkiin: glögit ja jouluoluet ovat saapuneet hyllyille.
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
