Alkon julkaisema Lydia-peli haastaa pohtimaan alkoholinkäytön vaikutuksia lapsiin

Suomalaisen peliyhtiön Platonic Partneshipin Lydia-pelin englanninkielinen versio julkaistiin ensi kertaa kesällä 2017. Vaikean ja valtavirrasta poikkeavan aiheensa vuoksi peli on kerännyt runsaasti myös kansainvälistä mediahuomiota. Lydia sai viime vuoden Finnish Game Awardseissa Vuoden luova saavutus -palkinnon, ja se palkittiin myös vuoden kotimaisena pelinä.
Lydian pääteemana on vanhemman alkoholinkäyttö lapsen näkökulmasta. Lydian kasvutarina antaa pelaajalle mahdollisuuden kokea, miltä aikuisen alkoholinkäytön aiheuttama aikuisten outo ja pelottavakin käytös lapsesta tuntuu, ja miten se voi jättää varjonsa lapsen koko elämään.
Alko lähti mukaan yhteistyöhön, koska peli tukee Lasten seurassa -ohjelman tavoitetta katsoa aikuisten alkoholinkäyttöä lasten silmin. ”Olemme haastaneet ohjelmallamme pohtimaan, miten vanhempien ja aikuisten kohtuullinenkin alkoholinkäyttö vaikuttaa lasten elämään. Lapset ja nuoret voivat kokea pelottavana, että turvalliseksi koettu aikuinen käyttäytyy humalassa oudosti, ja tämä voi jäädä pohdituttamaan pitkäksikin aikaa. On hyvä muistaa, että alkoholin kohtuukäytölläkin voi olla ei-toivottuja vaikutuksia lähipiirin”, kertoo Alkon vastuullisuusasiantuntija Virpi Valtonen.
Jos yksikin aikuinen kyseenalaistaa alkoholinkäyttönsä, on tavoite saavutettu
Pelin syntyhistoria lisää Lydian tarinan uskottavuutta. Pelin tekijätiimistä puolella on omakohtaisia kokemuksia vanhemman alkoholinkäytöstä. Lydia syntyikin tavoitteesta saada aikuiset pohtimaan omaa alkoholinkäyttöään ja saada parannuksia aikaan niiden lasten elämissä, jotka eivät itse pysty vaikuttamaan kasvuolosuhteisiinsa. ”Jos yksikin pelaaja kokee ymmärtävänsä enemmän alkoholinkäytöstään tai alkaa miettiä omaa alkoholinkulutustaan, olemme saavuttaneet tavoitteemme pelin kanssa”, sanoo pelikehittäjä Jussi Loukiainen. ”Lydia ei ole opetuspeli alkoholin haitoista, vaan hyvä ja turvallinen pahanmielenpeli, jonka tarkoitus on nostattaa pelaajassa tunteita ja ajatuksia. Saamamme palautteen mukaan tavoitteemme on täyttynyt lukuisia kertoja, mutta työ alkoholihaittojen vaikutusten ymmärtämiseksi on vielä kesken”, jatkaa Loukiainen.
Lasisen lapsuuden kokeneille peli voi toimia apuna vaikeiden kokemusten käsittelyssä ja peli voi laajentaa myös lasisen lapsuuden kokeneiden läheisten ymmärrystä aiheesta. ”Pelissä käsiteltävät aiheet ovat vaikeita, mutta on hyvä muistaa, että apua on tarjolla. Esimerkiksi yhteistyökumppanimme A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -ohjelma tarjoaa tukea vaikeiden muistojen työstämiseen”, sanoo Valtonen.
Alun perin englanninkielisenä tuotettu ja maksullinen pc-peli on nyt julkaistu ilmaisena mobiiliversiona ja käännetty suomeksi. Alko tarjoaa yli 18-vuotiaille tarkoitetun pelin maksuttomasti kaikille suomalaisille iOS- ja Android-sovelluskaupoissa.
Lataa peli käyttöön iOS-laitteelle.
Yhteyshenkilöt
Elina TompuriViestintäasiantuntija
Puh:020 711 5608elina.tompuri@alko.fiIlari CederViestintäpäällikkö
Puh:020 711 5449ilari.ceder@alko.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
”Mutku kaikki muutkin…” – sanothan ei, kun nuori pyytää alkoholia18.8.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Alkoholin hankkiminen on nuorille helppoa ja moni nuori saa ensimmäiset alkoholiannoksensa nimenomaan aikuisilta. Alkoholin ostaminen alaikäiselle antaa viestin siitä, että alkoholi kuuluisi nuoren elämään. Alko kampanjoi alkoholin välittämisen riskeistä ja kannustaa aikuisia kieltäytymään alkoholin ostamisesta alaikäisille. Paperit kysytään Alkon myymälöissä joka kolmas sekunti.
Alkon heinäkuun myyntitiedote – alkoholittomien trendi ei näytä laantumisen merkkejä13.8.2025 07:37:00 EEST | Tiedote
Heinäkuun litramyynti laski 2,5 prosenttia verrattuna viime vuoden heinäkuuhun. Alkoholittomien litramyynti nousi 65,1 prosenttia. Valikoimassa siirrytään sadonkorjuun aikaan ja muun muassa Oktoberfest-oluet tulevat valikoimaan elokuun lopussa.
Alkon kesäkuun myyntitiedote – mökkipaikkakuntien Alkoissa vilkasta9.7.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Alkon kesäkuun myynti laski 10 prosenttia verrattuna viime vuoden kesäkuuhun. Mökkipaikkakunnilla nautitaan kesäasiakkaiden tuomasta vilskeestä – asiakasmäärät jopa kolminkertaistuvat kesällä.
Espoon Tapiolan Alko muuttaa heinäkuussa – myymälässä maistellaan viinejä 18.7.17.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
Tapiolan Alko muuttaa uuteen liiketilaan Kauppakeskus AINOAssa. Myymälä on suljettuna 7.–12. heinäkuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 14. heinäkuuta. Myymäläväki kutsuu asiakkaat maistelemaan grilliherkkujen kanssa sopivia viinejä perjantaina 18. heinäkuuta.
Suomi on täynnä toinen toistaan paikallisempia juomakulttuureita ja Kuppikuntia. Hanko Suomen roseepääkaupunki, Kärsämäki Pohjolan pikku-Italia.10.6.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Alko analysoi Suomen viinimieltymykset ja löysi kiinnostavia Kuppikuntia – data kertoo, mitä viinejä kullakin alueella nautitaan eniten Suomessa. EDIT: TIEDOTTEESEEN LISÄTTY LIITTEET
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme