Alko Oy

Alkon lokakuun myyntitiedote – myynti laski noin 12 prosenttia.

Jaa
Alkon myynti laski lokakuussa 11,9 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Hintojen nousu ollut hyvin maltillista.

Alkon litramyynti laski lokakuussa 11,9 prosenttia verrattuna vuoden 2021 lokakuuhun. Myynti litroissa oli 5,9 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin lokakuussa oli 6,7 miljoonaa litraa.

Lokakuussa panimotuotteiden litramyynti laski 12,9 prosenttia, viinien 13 prosenttia ja väkevien 9,3 prosenttia verrattuna vuoden 2021 lokakuuhun. Alkoholittomien myynti laski 12,8 prosenttia.

Punaviinien litramyynti laski 13,8 prosenttia, kuohuviinien 17,5 prosenttia, valkoviinien 10,8 prosenttia ja roseeviinien 7,9 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta (linkki myyntitilastoihin).

Tuotteiden hintojen nousu on Alkossa ollut hyvin maltillinen. Koko vuoden tasolla keskimääräinen hinnannousu on noin 2,3 prosenttia.

Alkon asiakaspalvelulle kiitosta

Alkon asiakaskokemus sijoittui toiseksi Asiakkuusindeksi 2022 -tutkimuksessa. Kansallisessa asiakaspalvelututkimuksessa Alko säilytti jo 14. vuotta peräkkäin ykkössijansa kaupan alan parhaan asiakaspalvelun tarjoajana.

”Meille erinomainen asiakaspalvelu on sydämen asia. Olemmekin erityisen iloisia siitä, että asiakkaat kokevat meillä asioimisen helppona ja miellyttävänä”, sanoo asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Tuula Sillanmäki.

Kuluvana vuonna Alko on panostanut henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamisen kehittämiseen, avannut uusia myymälöitä ja jatkanut myymälöiden konseptiuudistuksia. Lisäksi Alko on kehittänyt verkkokaupan ja mobiilin palveluita.

”Asiakkaamme arvostavat palvelussamme laatua, ystävällisyyttä, asiantuntevuutta ja luotettavuutta. Myös digipalvelumme saavat kiitosta.”

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye