Alkon lokakuun myyntitiedote – myynti laski noin 12 prosenttia.
Alkon myynti laski lokakuussa 11,9 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Hintojen nousu ollut hyvin maltillista.

Alkon litramyynti laski lokakuussa 11,9 prosenttia verrattuna vuoden 2021 lokakuuhun. Myynti litroissa oli 5,9 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin lokakuussa oli 6,7 miljoonaa litraa.
Lokakuussa panimotuotteiden litramyynti laski 12,9 prosenttia, viinien 13 prosenttia ja väkevien 9,3 prosenttia verrattuna vuoden 2021 lokakuuhun. Alkoholittomien myynti laski 12,8 prosenttia.
Punaviinien litramyynti laski 13,8 prosenttia, kuohuviinien 17,5 prosenttia, valkoviinien 10,8 prosenttia ja roseeviinien 7,9 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta (linkki myyntitilastoihin).
Tuotteiden hintojen nousu on Alkossa ollut hyvin maltillinen. Koko vuoden tasolla keskimääräinen hinnannousu on noin 2,3 prosenttia.
Alkon asiakaspalvelulle kiitosta
Alkon asiakaskokemus sijoittui toiseksi Asiakkuusindeksi 2022 -tutkimuksessa. Kansallisessa asiakaspalvelututkimuksessa Alko säilytti jo 14. vuotta peräkkäin ykkössijansa kaupan alan parhaan asiakaspalvelun tarjoajana.
”Meille erinomainen asiakaspalvelu on sydämen asia. Olemmekin erityisen iloisia siitä, että asiakkaat kokevat meillä asioimisen helppona ja miellyttävänä”, sanoo asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Tuula Sillanmäki.
Kuluvana vuonna Alko on panostanut henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamisen kehittämiseen, avannut uusia myymälöitä ja jatkanut myymälöiden konseptiuudistuksia. Lisäksi Alko on kehittänyt verkkokaupan ja mobiilin palveluita.
”Asiakkaamme arvostavat palvelussamme laatua, ystävällisyyttä, asiantuntevuutta ja luotettavuutta. Myös digipalvelumme saavat kiitosta.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon trendikatsaus 2023 kertoo maailman muuttumisesta1.2.2023 09:31:11 EET | Tiedote
Alkon alkuvuoden perinteisiin kuuluva katsaus trendeihin luo näkymää juoma-alan ajankohtaisiin ilmiöihin ja trendeihin. Vuonna 2023 juomavalinnoissa näkyy kukkaroystävällinen kuluttaminen, ilmastovaikutusten huomioiminen juomien pakkauksissa sekä paikallisuuden ja pienuuden arvostus.
MUISTUTUSKUTSU MEDIATILAISUUTEEN: Poimintoja kiinnostavimmista trendeistä vuonna 2023. Alkon trendikoosteen julkaisu 1.2. klo 9.00.30.1.2023 09:23:17 EET | Kutsu
Mistä juomatrendeistä ja muista alaa liippaavista ilmiöistä puhutaan vuonna 2023? Tervetuloa Alkon virtuaaliseen mediatilaisuuteen keskiviikkona 1.2. klo 9.00.
MUISTUTUSKUTSU MEDIATILAISUUTEEN: Poimintoja kiinnostavimmista trendeistä vuonna 2023. Alkon trendikoosteen julkaisu 1.2. klo 9.00.24.1.2023 07:07:00 EET | Kutsu
Mistä juomatrendeistä ja muista alaa liippaavista ilmiöistä puhutaan vuonna 2023? Tervetuloa Alkon virtuaaliseen mediatilaisuuteen keskiviikkona 1.2. klo 9.00.
KUTSU MEDIATILAISUUTEEN: Poimintoja kiinnostavimmista trendeistä vuonna 2023. Alkon trendikoosteen julkaisu 1.2. klo 9.00.16.1.2023 11:46:03 EET | Kutsu
Mistä juomatrendeistä ja muista alaa liippaavista ilmiöistä puhutaan vuonna 2023? Tervetuloa Alkon virtuaaliseen mediatilaisuuteen keskiviikkona 1.2. klo 9.00.
Alkon myyntilitrat vuonna 2022: myynti laski kymmenisen prosenttia. Myyntilitrat palautuivat koronaa edeltävälle tasolle.11.1.2023 07:15:07 EET | Tiedote
Vuonna 2022 Alkon myyntilitrat laskivat kymmenisen prosenttia. Viinien litramyynnissä tapahtui historiallinen käänne, kun valkoviinejä myytiin punaviinejä enemmän. Alkoholittomien myynti oli viime vuoden tasoa. Kuluttajat suosivat yhä vastuullisempia pakkausmuotoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme